تازه های سایت

کد مطلب: 36296
20. آذر 1397 - 12:12
فرماندار نهاوند گفت: ستاد بحران با توجه به زلزله‌خیز بودن شهرستان نهاوند در شرایط بحرانی باید با استفاده از تمام امکانات در حالت آماده‌باش باشد.

به گزارش پایگاه خبری گرو،  وقوع  دو زلزله 3.4 و 3.1 ریشتری هفته جاری در شهرستان نهاوند به‌عنوان زلزله‌خیزترین منطقه استان همدان بار دیگر زنگ خطر را برای مسؤولان و ستاد بحران شهرستان نهاوند به صدا درآورد تا تدبیری برای کاهش خسارت در شرایط بحران بیندیشند.

گسل نهاوند به‌عنوان معروف‌ترین گسل استان همدان چند هفته‌ای است که بیدار شده و با ‌لرزه‌های خود به مردم و مسؤولان هشدار می‌دهد که ممکن است زلزله‌های بعدی با توجه به گسل فعال نهاوند در این حد خفیف نباشد وآگاهی و آمادگی مردم و ستاد بحران در هنگام بروز زلزله بسیار حائز اهمیت است.
فرماندار نهاوند در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار نافع اظهار کرد: شهرستان نهاوند واقع در جنوب استان همدان در منطقه‌ای زلزله‌خیز قرار گرفته که باید همه ما هوشیار و آماده ‌باشیم.

مراد ناصری افزود: در شرایط بحرانی باید سریعاً همه دستگاه‌های اجرایی و عضو ستاد بحران در کمترین زمان ممکن کار خود را شروع کنند و با یکدیگر همکاری داشته باشند.

وی با اشاره به وقوع بیش از 90 زمین‌لرزه از ابتدای سال جاری تاکنون در جنوب استان همدان، گقت: در هفته‌های اخیر چندین زلزله در شهرستان نهاوند اتفاق افتاده است که خوشبختانه خساراتی نداشته‌ اما ستاد بحران باید بتواند در شرایط غیرمعمول با همه امکانات وارد عمل شده و همیشه آماده‌باش باشد.

فرماندار نهاوند تصریح کرد: در بحث آموزش نیز هلال‌احمر با همکاری آموزش ‌و پرورش باید نسبت به آگاهی دادن به مردم خصوصا دانش‌آموزان اقدام کنند.

وی با بیان اینکه  مدیریت بحران باید تمام امکانات و وسایل مورد نیاز در شرایط خاص را با کمک بخش خصوصی تأمین کند، افزود: در زلزله‌های اخیر اکیپ‌های ارزیاب هلال‌احمر به مناطق کانون زلزله اعزام شدند و خوشبختانه خسارتی مشاهده و گزارش نشد.

ناصری با اشاره به اهمیت مراکز درمانی در هنگام وقوع زلزله خاطرنشان کرد: در شهرستان نهاوند دو بیمارستان با تمام ظرفیت خود آماده خدمت‌رسانی هستند.

همچنین رئیس جمعیت هلال‌احمر نهاوند با اشاره به مدیریت بحران اظهار کرد: اهمیت آموزش در مواقع بروز حوادثی چون زلزله بسیار مهم و اثرگذار بوده و از تلفات و آسیب‌های گسترده جلوگیری می‌کند.

محمدتقی شهبازی با اشاره به همکاری جمعیت هلال ‌احمر نهاوند با اداره آموزش ‌و پرورش، افزود: 30 مدرسه شهرستان نهاوند در قالب طرح دادرس آموزش‌های لازم را در هنگام وقوع زلزله و بعد از آن و نیز عملیات امداد و نجات دیده‌اند.

وی ادامه داد: در زمان وقوع زلزله نهاوند دو اکیپ هلال‌احمر در شهرستان در حالت آماده‌باش بودند و همچنین هلال احمر شهرستان‌های ملایر و تویسرکان در هنگام وقوع زلزله آماده اعزام و انجام امداد و نجات به نهاوند هستند.

حضور 100 نیروی آموزش‌دیده  تخصصی امداد و نجات در نهاوند

رئیس جمعیت هلال‌احمر نهاوند با اشاره به برگزاری مانورهای زلزله گفت: از ابتدای سال تحصیلی دو مرحله مانور زلزله در مدارس برگزار شده و نیروهای آموزش‌دیده ما آمادگی دارند تا تجربیات و آموزش‌های خود را در اختیار مردم قرار دهند.

وی با بیان اینکه در این شهرستان 100 نیروی آموزش‌دیده تخصصی در زمینهٔ امداد و نجات حضور دارند و انواع آموزش‌ها در شرایط بحران را فراگرفته‌اند، تصریح کرد: 9 تیم روستایی نیز در مناطق مختلف شهرستان آمادگی دارند تا در صورت وقوع حادثه تا قبل از رسیدن نیروهای تخصصی به امدادرسانی بپردازند که این نیروها با دهیارها هماهنگ هستند.

شهبازی مسؤولیت‌پذیری،آگاهی و همکاری مردم در زمان وقوع حادثه را بسیار مهم خواند و اظهار کرد: مردم اگر امکانات و وسایل حداقلی را در منزل داشته باشند و برای حادثه‌ای مانند زلزله همیشه آماده باشند یقیناً کمک بسیار بزرگی به نیروهای امدادی و نجات خود خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه در شرایط وقوع زمین‌لرزه در نهاوند از شهرهای معین وسایل و تجهیزات به این منطقه اعزام خواهد شد اما کاری زمان‌بر است، گفت: اگر خانواده‌ها پیش‌بینی‌های لازم را کرده باشند و وسایلی حداقلی مانند چادر، مقداری خوراکی و وسایل گرمایشی و ... را از قبل آماده کرده باشند بسیاری از مشکلات حل می‌شود و نیروهای امدادی توانایی بیشتری برای کمک‌رسانی خواهند داشت.

از این رو با توجه به اهمیت آموزش مردم و همکاری آنها وجود حدود 170 هکتار بافت فرسوده در مرکز شهر نهاوند تهدیدی جدی در قلب شهر برای مواقع بحرانی است که باید مورد توجه مسؤولان محلی، استانی و کشوری قرار بگیرد و در بخش امکانات و کمبودها نیز توجه ویژه‌ای به تجهیز ستاد بحران نهاوند شود تا این ستاد بتواند به هنگام وقوع حادثه به خوبی وارد میدان شده و خدمات‌رسانی کند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما