تازه های سایت

کد مطلب: 35843
17. تير 1397 - 22:14
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نهاوند:
دو تپه یزدان و فیروزان بخش خزل نهاوند تعیین عرصه و حریم شدند
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نهاوند از تعیین عرصه و حریم دو تپه باستانی در این شهرستان خبر داد و گفت: دو تپه یزدان و فیروزان در بخش خزل نهاوند تعیین عرصه و حریم شدند.

به گزارش پایگاه خبری گرو، محسن جانجان با اعلام این خبر اظهار داشت: با توجه به اینکه آسیب‌های انسانی همچون ساخت‌وساز و پیشروی گورستان در کمین این دو تپه باستانی بود بنابراین اقدام به تعیین عرصه و حریم این دو تپه کردیم و ضوابط لازم را بر عهده بنیاد مسکن، شهرداری و سایر دستگاه‌ها قرار دادیم.

 
وی به بیان تفاوت عرصه و حریم پرداخت و یادآور شد: در عرصه بنا نمی‌توان هیچ‌گونه دخل و تصرفی انجام داد اما در حریم ساخت‌وساز در حدی که آسیبی به بنا وارد نکند، مشکلی ندارد.
 
جانجان با بیان اینکه خوشبختانه تا کنون حفاری غیرمجاز و یا دخل و تصرفی در این دو بنای تاریخی انجام نشده است، افزود: پیش از آن که صدمه‌ای به این تپه‌ها وارد شود اقدام به تعیین عرصه و حریم برای آن کردیم.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: تپه یزدان مربوط به دوران عصر سنگ و مس و تپه فیروزان نیز مربوط به دوران سلجوقی بوده است اما برای تعیین دقیق زمان این تپه‌ها نیاز به لایه‌نگاری و کاوش بیشتر وجود دارد.

دیدگاه شما