تازه های سایت

کد مطلب: 35489
28. اسفند 1396 - 15:57
سرپرست مدیریت شبکه پایش سازمان هواشناسی کشور گفت: با توجه به بارش های کم و پراکنده در هفته اول فروردین ماه در بیشتر مناطق کشور، این زمان بهترین فرصت برای سفرهای جاده ای نوروزی است.

به گزارش پایگاه خبری گرو، مسعود حقیقت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در توضیحی بیشتر درمورد وضعیت هوا در مناطق جاده ای پرتردد مانند چالوس، هراز و جاده های شمال و شمال شرق کشور اظهار کرد: این جاده ها نیز کمترین میزان بارندگی را در این ایام خواهند داشت فقط در بخش های کوهستانی احتمال بارش پراکنده برف و تگرگ وجود دارد.
وی افزود: همچنین از آنجا که بارش ها در این موقع از سال شدت زیاد در کوتاه ترین زمان ممکن دارد، اگر مسافران در طی مسیر سفر با بارش های تندی مواجه شدند، بهتر است مدتی را در کنار جاده تامل کنند تا شدت بارش ها کاهش یابد زیرا بارش ها حداکثر 20 دقیقه شدت خواهد داشت.

** وضعیت آب و هوایی هفته اول فروردین ماه
کارشناس هواشناسی با بیان این که بارش ها به تدریج در تمام مناطق کشور کاهش می یابد، افزود: به طور کلی بسیاری از مناطق کشور تا روز دوشنبه هفته جاری حداقل یک نوبت بارش را تجربه می کنند و از روز دوشنبه روند افزایش دما شروع خواهد شد به طوری که تهران دمای 25 تا 26 درجه ای را در روز اول فروردین ماه تجربه خواهد کرد.
حقیقت اظهار کرد: از اول فروردین ماه به مدت یک هفته بارش های قابل توجهی در کشور نخواهیم داشت و به طور کلی هفته اول نوروز، هفته ای کم بارش همراه با افزایش دما در بیشتر مناطق کشور خواهد بود.

** توصیه هایی به کشاورزان و عشایر
کارشناس هواشناسی در توصیه به کشاورزان مناطق جنوبی کشور گفت: به دلیل وزش باد و بارش های رگباری، طی چند روز آینده از هرگونه سم پاشی و محلول پاشی پرهیز شود.
حقیقت ادامه داد: عشایر نیز در این روزها اگر در دامنه های زاگرس و البرز حرکت می کنند، به دلیل بارش های رگباری شدید و احتمال آسیب و خسارت به خود و دام هایشان، مراقب باشند و از مناطق مرتفع و رودخانه ها فاصله بگیرند.

** وضعیت آب و هوایی مناطق مختلف کشور
کارشناس هواشناسی وضعیت آب و هوایی امروز و دو روز آینده مناطق مختلف کشور را نیز این گونه پیش بینی کرد: از ظهر دیروز تا دیشب با ورود سامانه ای که پیش بینی شده بود در بسیاری از مناطق راسته البرز و زاگرس مانند شول آباد خرم آباد، مشکین شهر، ازنا، بروجرد، سیاه بیشه، نورآباد لرستان، کوهدشت، نهاوند، میانه، ارومیه، قزوین و حتی مناطق جنوبی تر مانند دوگنبدان یا گچساران و کازرون در استان فارس و مناطق دیگر شمال فارس، بارش باران داشتیم.
حقیقت افزود: امروز فعالیت این سامانه ادامه می یابد و در دامنه های جنوبی البرز مانند استان های تهران، قزوین، البرز و در قسمت های سواحل دریای خزر، دامنه های زاگرس مرکزی و جنوبی استان های لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، همدان، فارس و بخش هایی از شمال غرب مانند تبریز، ارومیه، زنجان، کردستان، کرمانشاه، ایلام، همدان و جنوب رگبار باران گاهی با رعدوبرق رخ می دهد و از بعدازظهر به تدریج در شمال شرق و شرق کشور ابرناکی داریم.
به گفته وی، بارش ها در مناطق سردسیر و مرتفع استان های تهران، البرز و زنجان نیز به شکل برف خواهد بود و در برخی مناطق نیز می تواند تگرگ را به دنبال داشته باشد.
کارشناس هواشناسی ادامه داد: بارش امروز در مناطق شرقی خوزستان مانند شوش، دزفول، قسمت های شرقی استان خوزستان، غرب چهارمحال و بختیاری مانند کوهرنگ، سامان، استان کهگیلویه و بویراحمد و شمال غرب فارس مانند کازرون، نورآباد ممسنی، سپیدان، اقلید، آباده و شمال استان تهران به ویژه در آبعلی فیروزکوه و دماوند و نیمه شمالی البرز مانند جاده چالوس، قزوین و شمال غرب سمنان مانند گرمسار و دامغان شدت بیشتری دارد.
حقیقت در خصوص وضعیت مناطق جنوبی کشور نیز گفت: امروز برای برخی مناطق جنوبی کشور به ویژه استان خوزستان و جنوب ایلام وزش باد شدید و تولید گردوخاک را پیش بینی می کنیم.
وی افزود: فردا این سامانه بارشی همراه با وزش باد، بیشتر در شمال شرق و شرق کشور و مناطقی از مرکز و دامنه های جنوبی زاگرس فعال است و می تواند سبب رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید در این مناطق شود و در برخی مناطق نقاط جنوب شرق کشور به ویژه در سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی تولید گردوخاک کند.
سرپرست مدیریت شبکه پایش سازمان هواشناسی کشور با بیان این که این سامانه روز دوشنبه در جنوب و جنوب شرق و مناطقی از شمال شرق کشور نیز فعال خواهد بود و به تدریج از کشور خارج می شود، افزود: امروز و فردا دریای خزر نیز مواج خواهد بود.

** گرمترین و سردترین مناطق کشور/وضعیت هوای تهران
کارشناس هواشناسی گرمترین منطقه کشور را ایلام و رودان در استان هرمزگان با بیشینه دمای 35 درجه و بعد از آن درگهان، راسک، برازجان، بستک و لامرد با 34 درجه دما اعلام کرد.
حقیقت افزود: زرینه در استان کردستان با منفی 2،6 درجه و بعد از آن چالدران با منفی 2 سردترین مناطق کشور در صبح امروز گزارش شده اند.
پایتخت نشینان نیز هوای خنکی را امروز صبح تجربه کردند، به طوری که به گفته سرپرست مدیریت شبکه پایش سازمان هواشناسی کشور، گرمای 23 درجه ای روز گذشته تهران امروز صبح به 9 درجه کاهش یافت.
حقیقت افزود: بارش های تهران حداکثر تا پیش از ظهر امروز قطع خواهد شد.

انتهای پیام /

دیدگاه شما