تازه های سایت

کد مطلب: 3533
1. آبان 1391 - 6:52

انتشار گزارشی از سوی روزنامه «نیویورک تایمز» و طرح ادعای آمادگی ایران و آمریکا برای مذاکره مستقیم، امروز به مهمترین خبر جهانی مطبوعات جهان تبدیل شده است. در این میان، اخبار حاکی از آن است که مقامات رژیم اسرائیل به شدت نسبت به احتمال انجام هر گونه مذاکره میان این دو کشور نگرانند.

به گزارش گرو به نقل از «تابناک»، هرچند خبر نیویورک تایمز مبنی بر تصمیم ایران و آمریکا برای انجام مذاکرات دوجانبه، به فاصله تنها چند ساعت از سوی مقامات کاخ سفید تکذیب شد، اخبار امروز رسانه‌های گوناگون، نشان‌دهنده نگرانی مقامات اسرائیلی از حتی احتمال مطرح شدن چنین موضوعی است.

بنا بر این گزارش، اظهارات مقامات و رسانه‌های رژیم صهیونیستی درباره این موضوع از صبح امروز تاکنون حالت ضد و نقیضی داشته و لحن آنها نیز بیانگر نوعی نگرانی شدید است.

در این راستا، هرچند سفیر رژیم اسرائیل در واشنگتن گفته که از وجود هرگونه مذاکره میان ایران و ایالات متحده بی‌خبر است، اندکی پس از آن، «موشه یعالون»، وزیر امور استراتژیک این رژیم مدعی شده، مقامات رژیم صهیونیستی از وجود ارتباطات پشت پرده میان ایران و آمریکا با خبر بوده اند؛ اما احتمال اینکه این ارتباطات به مذاکره دوجانبه بینجامد، وجود ندارد.

وی در مصاحبه‌ای با رادیو صدای اسرائیل گفته: «ما می‌دانیم که تلاش‌هایی برای برقراری تماس مستقیم میان ایران و ایالات متحده وجود داشته؛ اما شاید گزارش نیویورک تایمز بسیار زود منتشر شده، زیرا هنوز هیچ دیداری انجام نگرفته است».

وی در عین حال مدعی شده، در صورتی که مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا به توقف آنچه برنامه ساخت سلاح هسته‌ای ایران خوانده منتهی شود، اسرائیل از آن استقبال می‌کند.

اما از سوی دیگر، «آویگدور لیبرمن»، وزیر خارجه این رژیم اظهار داشته، ترجیح می‌دهد درباره این خبر، تکذیبیه کاخ سفید را باور کند و امیدوار است که چنین مذاکره‌ای انجام نشود. وی همچنین گفته همه آنچه ایرانی‌ها از مذاکره دنبال می‌کنند، تنها برداشته شدن تحریم‌هاست.

در همین اوضاع و احوال، روزنامه اسرائیلی «جروزالم پست» در تلاشی آشکار برای انحراف افکار از موضوع احتمال مذاکره میان ایران و آمریکا، ادعایی جدید علیه ایران منتشر کرده و نوشته عوامل ایرانی می‌خواسته‌اند «مئیر داگان»، رئیس پیشین موساد را ترور کنند.

به نوشته این روزنامه، داگان که مدتی است برای انجام عمل کبد در بلاروس است، مورد تهدید ترور عوامل ایرانی بوده و به همین جهت، رژیم اسرائیل نیروهای امنیتی خود را در این کشور به منظور حفاظت از وی افزایش داده است.

به این ترتیب، آن گونه که مشخص است و همواره نیز تحلیلگران به آن اشاره دارند، شکل‌گیری هر گونه زمزمه‌ای از مذاکره یا توافق میان ایران و ایالات متحده، موجبات نگرانی رژیم صهیونیستی را فراهم می‌آورد و هم‌اکنون این رژیم به مهمترین عامل بازدارنده مذاکرات ایران و آمریکا تبدیل شده است.

دیدگاه شما