تازه های سایت

کد مطلب: 35277
15. اسفند 1396 - 14:32
امام جمعه نهاوند گفت: برگرداندن اموال نامشروع مسئولان و هر کسی که اموالی را از راه نامشروعی از قبیل رباع، احتکار، جاسوسی و غیره به دست آورده باید اعاده شود.

به گزارش پایگاه خبری گرو، حجت‌الاسلام عباسعلی مغیثی اظهار داشت: بنا به فرموده مقام معظم رهبری مهمترین خطرها در شرایط امروز همین فسادهای اقتصادی، فساد فرهنگی و اخلاقی در داخل کشور است که هرچند دشمنان ما در خارج از کشور دارند به این آتش می‌دمند و آن را شعله‌ورتر می‌کنند اما اگر خودمان در داخل کشور این فسادها را بررسی و به آن‌ها رسیدگی نکنیم قطعا در آینده با مشکلات زیادی مواجهه می‌شویم.

وی تصریح کرد: در صدر اسلام مسلمانان در برخورد با کفار در همه جنگ‌ها موفق بودند اما وقتی که نوبت به داخل خودشان رسید در جنگ‌های با منافقین و با منحرفین داخلی حضرت علی(ع) با آن عظمت شکست خورد و  خانه‌نشین شد و به شهادت رسید.

مغیثی‌نیا افزود: در انقلاب اسلامی ما هم ثابت شده است که ما در برخورد با آمریکا، صهیونیسم و دشمنان خارجی و داخلی واقعا موفق بوده‌ایم اما امروز در داخل کشور با مشکلاتی مثل فسادهای اقتصادی مواجهه هستیم که اگر این مشکلات و معضلات ریشه‌یابی نشوند و با آن‌ها برخورد جدی نشود، خطر قطعی است و همین درس از تاریخ صدر اسلام برای ما کافی است.

وی عنوان کرد: تاکنون که چهل سال از عمر با شکوه انقلاب اسلامی ما گذشته است و آمریکا، صهیونیسم و دشمنان این انقلاب نتوانسته‌اند هیچ غلطی کنند در داخل کشور هم نگذاریم که انقلاب به دست نااهلانی بیفتد که در اثر دزدی، رانت‌خواری و فساد کاخ نشین شده‌اند و بخواهند انقلاب را از مسیر اصلی‌اش جدا کنند.

امام جمعه نهاوند بیان کرد: وظیفه همه ما و خصوصا دستگاه‌های نظارتی مثل مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و دولت است که همانگونه که دولت در هر اداره‌ای یک بازرسی‌ها و نظارت‌هایی انجام می‌دهد، باید همه این دستگا‌های نظارتی و همه ما باید نظارت داشته باشیم که اگر موردی در زمینه فساد اقتصادی وجود داشت، آن را گزارش دهیم و با آن برخورد جدی شود.

مغیثی‌نیا اظهار داشت:  معتقد هستم که روی هم رفته آن‌چه که مهم است این است که در نظام اسلامی طبق قانون باید دارایی‌های مسئولان بررسی شود،  و بیان این طرح از طرف نمایندگان مجلس در اصل کار خوبی است و جلوی بعضی از سوء استفاده‌ها و رانت ‌خواری‌ها را می‌گیرد.

وی با اشاره به وظیفه نمایندگان مجلس در این خصوص، تصریح کرد: از وظایف مهم نمایندگان مجلس شورای اسلامی قانون‌گذاری و نظارت است که متأسفانه در بحث وظیفه نظارت نمایندگان مجلس کوتاهی شده است و در این زمینه ضعف دیده می‌شود.

مغیثی‌نیا افزود: نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید هم بر کار دستگاه‌‌های اجرایی، ادارات و هم بر زندگی مسئولان نظارت داشته باشند که متأسفانه ضعف نظارت نمایندگان مجلس در این زمینه باعث شده که شاهد بعضی سوء استفاده‌ها و فسادهای اقتصادی در کشور باشیم.

امام جمعه نهاوند عنوان کرد: و در راستای همین عدم نظارت‌ها مردم ما در فضای مطبوعاتی و در فضای مجازی شاهد انتشار خبرهای فساد‌های اقتصادی و سوء استفاده فلان مسئول در کشور هستند، که جدای از این‌که آیا دستگاه قضایی با این مفسدان اقتصادی برخورد می‌کند و جرم آن‌ها ثابت می‌شود و یا خیر، ولی نفس انتشار این گونه اخبار قطعا اثر سوء خود را در جامعه به جای می‌گذارد.

وی بیان کرد: دین اسلام بیان می‌کند که برگرداندن اموال نامشروع مسئولان و هر کسی که اموالی را از راه نامشروعی از قبیل رباع، احتکار، جاسوسی و غیره به دست آورده است باید اعاده شود و به بیت‌المال برگردد و این به نفع مردم است و ارائه این طرح از سوی نمایندگان مجلس بسیار طرح به‌جا و خوبی است.

مغیثی‌نیا گفت: طبق فرمایشات امام راحل و  مقام معظم رهبری صاحبان اصلی این نظام پابرهنگان و محرومین هستند و در بدنه ادارات، نهادها و حتی نهادهای اصلی و  قانونگذار آدم‌های سالم و خدمتگزار زیادی مشغول به خدمت هستند و اگر در این میان افرادی هستند که از این موقیعت‌شان سوء استفاده کرده باشند، راهکار قانونی و عقلانی‌اش همین است که باید با این مفسدان برخورد شود و اموالشان را بگیرند و به مردم اعلام کنند زیرا این شیوه برخورد باعث دلگرمی مردم به نظام می‌شود و جلوی این اجحاف‌ها و دزدی‌های دیگر نیز گرفته می‌شود.

وی اظهار داشت: دشمنان ما می‌خواهند یک مشکلی که در نظام ما پیدا می‌شود را بزرگ جلوه دهند و کار دشمن این است که خدمات نظام را یا نادیده بگیرد و یا کوچک جلوه بدهد و‌ هنگامی که یک فساد اقتصادی در کشور رخ می‌دهد دشمنان ما می‌خواهند آن را بزرگ کنند و به همه‌ی نظام تعمیم دهند و ما باید حواسمان را خوب جمع کنیم و هم تحت تأثیر این ترفند دشمن قرار نگیریم.

مغیثی‌نیا تصریح کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با نظام‌های دیگر قطعا سالم‌ترین نظام است گرچه ممکن است افراد فاسدی هم در رده‌های مدیریتی باشند که امثال این آدم‌ها را ما در انقلاب اسلامی داریم و خواهیم داشت.

امام جمعه نهاوند افزود: در این خصوص راه و چاره این است که هم نظارت مجلس شورای اسلامی تقویت شود و هم قوه قضائیه ورود پیدا کند و اگر فسادی دیده شد بلافاصله اقدام و آن فساد را ریشه‌کن کنند و به اطلاع مردم برسانند زیرا این بهترین راه برای دلگرمی مردم به نظام و برای پشتیبانی آن‌ها از نظام است.

وی با بیان این‌که ضمانت اجرایی این طرح، مدیریت است، عنوان کرد: این اصل که مسئولان باید دارایی‌هایشان را اعلام کنند و این دارایی‌ها بررسی شود قبلا هم مطرح شده است و این طرح که از طرف نمایندگان مجلس مطرح شده است در ادامه این طرح است که اگر عملیاتی شود و‌ خوب مدیریت شود می‌تواند در افکار عمومی مردم و در تقویت انقلاب و نظام  اثر مثبت داشته باشد اما اگر مثل گذشته در حد حرف باشد و بعد از یک مدت فراموش شود کما فی‌سابق آثار سوء آن در افکار عمومی باقی خواهد ماند.

مغیثی‌نیا بیان کرد: چند نفر از مفسدان اقتصادی گذشته که اسمشان بر سر زبان‌هاست، الان مردم منتظر هستند ببینند که سرنوشت این مفسدان اقتصادی به کجا رسید و آیا جرم آن‌ها ثابت شد و یا خیر، این‌ها را مسئولان باید به مردم اعلام کنند و دستگاه قضایی و مجلس که وظیفه نظارتی دارند و این موضوعات را پیگیری می‌کنند باید نتیجه کار را دها بار به گوش مردم برسانند تا مردم بدانند اگر فاسدی گیر افتاد عاقبتش چه می‌شود و طبق قانون با آن برخورد شده است و اگر اینچنین نباشد یقینا آثار سویی در پی دارد.

امام جمعه نهاوند با اشاره به مراجع ذی‌صلاح در حوزه مبارزه با فساد اشاره کرد و افزود: قطعا فکر نمی‌کنم در بین مراجع ذی‌صلاح در حوزه مبارزه با فساد کسی با اجرایی شدن طرح اعاده اموال نامشروع  و غیره مخالفت کند./تسنیم

انتهای پیام/

دیدگاه شما