تازه های سایت

کد مطلب: 34226
7. دى 1396 - 8:24
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان با اشاره به پاییز خشک و بدون بارش سال جاری گفت: بارش های سال آبی ۹۶-۹۷ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۸ درصد کاهش داشته است و افزایش مصرف آب شرب موجب کاهش ۷۸درصدی ذخیره سد اکباتان شده است.

به گزارش پایگاه خبری گرو، منصور ستوده با اشاره به میزان بارش ها در سال جاری اظهار کرد: طبق آخرین بررسی ها حجم آب ذخیره شده پشت سد اکباتان که مهمترین منبع آب شرب شهر همدان می باشد ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار متر مکعب است.

وی با بیان اینکه سال گذشته در همین ایام، ۱۳ میلیون و ۱۵۰ هزار مترمکعب آب ذخیره پشت سد اکباتان وجود داشت عنوان کرد: ورودی آب ذخیره سد اکباتان در حال ۲۳۰ لیتر در ثانیه است در حالی که خروجی این منبع که برای تأمین آب شهر همدان مورد استفاده قرار می گیرد ۹۴۰ لیتر در ثانیه می باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان، مجموع بارش ها و ورودی سد اکباتان را از ابتدای سال آبی۹۶-۹۷ تاکنون ۴۱۰ هزار متر مکعب عنوان کرد و افزود: سال گذشته در مدت مشابه یک میلیون و ۹۰۰ هزار متر مکعب ورودی حاصل از بارش ها و آب های زیرزمینی ذخیره شده در سد بود.

وی با بیان اینکه میانگین بارش استان طی روزهای اخیر ۴۶ میلی متر در ثانیه بوده است تشریح کرد:این میزان در مدت مشابه سال گذشته که ۸۹ میلی متر بر ثانیه و در میانگین بلندمدت۳۰ساله ۱۱۲ میلی متر بر ثانیه بوده است.

کاهش ۴۸ درصدی بارش ها نسبت به مدت مشابه سال قبل

ستوده از کاهش ۴۸ درصدی بارش ها نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و افزود: از ابتدای سال آبی ۹۶-۹۷ نسبت به میانگین بلند مدت حدود ۵۹ درصد کاهش بارش به ثبت رسیده است.

وی متذکر شد: بیشترین بارش ها در محدوده مطالعاتی نهاوند به ثبت رسیده است و کمترین بارش ها در محدوده مطالعاتی قهاوند روی داده است.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ادامه داد: چنانچه اختلافی در آمار بارش های به ثبت رسیده در ایستگاه های این شرکت با آمار اداره هواشناسی وجود داشته باشد به دلیل اختلاف شرایط مکانی ایستگاه هاست زیرا ایستگاه های ما در ارتفاعات هستند که طبعا میزان بارش نسبتا بیشتری دارند.

وی تبیین کرد: بر اثر کمبود بارش ها و افزایش بهره برداری از آب سد اکباتان حدود ۷۸ درصد از آب ذخیره شده در این سد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

۱۲درصد افزایش مصرف آب در همدان

ستوده در ادامه از خروج ۹ میلیون متر مکعب آب شرب از سد اکباتان جهت مصرف شهروندان همدانی طی پاییز سال جاری خبر داد و تصریح کرد: در مدت مشابه سال قبل حدود ۸ میلیون و ۶۰ هزار متر مکعب مصرف از این منبع داشته ایم که این نشان از افزایش ۱۲درصدی مصرف آب در شهر همدان درد.

وی همچنین به حجم ۶میلیون و ۴۹۰ هزار متر مکعبی ذخیره آب در سد سرابی تویسرکان اشاره و بیان کرد: ورودی این سد ۱۱۵ لیتر در ثانیه بوده و ۷۹ لیتر در ثاینه خروجی برای مصرف شهرستان تویسرکان دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان خاطرنشان کرد: سد کلان ملایر در حال حاضر ۳۸ میلیون و ۹۰ هزار متر مکعب آب ذخیره دارد که ورودی آن ۳۵۰ لیتر در ثانیه بوده و هنوز مجهز به سیستم تصفیه نیست و خروجی ندارد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما