تازه های سایت

کد مطلب: 33709
3. آذر 1396 - 15:14
با حضور دوستداران کتاب خوانی از دو کتاب ارزشمند شهرستان نهاوند رونمایی شد.

به گزارش پایگاه خبری گرو، با حضور مسئولان محلی و علاقه‌مندان به کتاب از دو کتاب ارزشمند از دو نویسنده شهرستان نهاوند رونمایی شد.

در این مراسم‌ها که در شهرهای فیروزان و برزول برگزار شد از کتاب "مثل نامه " اثر خانم کبرا خزایی با حضور بخشدار خزل حجت‌الاسلام قارلقی امام جماعت شهر فیروزان، اعضای شورای اسلامی شهر، سرپرست شهرداری و تنی چند از شعرای محلی و هنرمندان عرصه کتاب و پیشکسوتان و دوستداران حوزه کتاب و کتاب‌خوانی در محل کتابخانه شهید قدوسی فیروزان رونمایی شد.

 در این مراسم محمد معافی از پیشکسوتان عرصه کتاب‌خوانی بخش خزل به بررسی و معرفی کتاب مثل نامه پرداخت و گفت: این کار کم‌نظیر حاصل تلاش چندساله خانم کبرا خزایی است که باعلاقه فراوان به گردآوری ضرب‌المثل‌های رایج با گویش لکی پرداخته‌اند.

وی اظهار داشت: خانم خزایی این کتاب را که حاوی ضرب‌المثل‌های لکی است و طی قرن‌ها در میان اقوام و طوایف و ساکنین سرزمین ایران رایج بوده و حتی شاعران بزرگی همچون فردوسی این واژگان لهجه لکی را در اشعار خود بکار برده‌اند جمع‌آوری نموده است.

این پیشکسوت عرصه کتاب‌خوانی افزود: این کتاب درواقع می‌تواند نیاز مخاطبین و علاقه‌مندان به اشعار و ضرب‌المثل‌های لکی را برطرف نماید.

روح‌الله سلگی بخشدار خزل نیز در این مراسم گفت: گویش‌های محلی از شاخصه‌ها و مؤلفه‌های مهم در هویت بخشی و حفظ فرهنگ اصیل جامعه ایرانی ما است که متأسفانه در طول چند سال اخیر جامعه ما به دلایل زیادی از هویت واقعی خودمان فاصله گرفته‌ایم.

وی افزود: نسل امروز ما با رویکردی که خودمان عالماوعامدا باعث آن هستیم بافرهنگ غنی و هویت واقعی بخصوص استفاده از گویش‌های محلی و لهجه‌هایی که ریشه در تاریخ این آب‌وخاک دارد بیگانه شده‌اند.

بخشدار خزل افزود: ما هرروز با این داستان غم‌انگیز روبرو هستیم و در زندگی روزمره خودمان لمس می‌کنیم که با چه سرعتی طی این چند سال اخیر بچه‌ها و نسل جدید ما لهجه‌های محلی را به فراموشی سپرده‌اند و این تأثیر سوء و مخرب بر ساختار فرهنگی ما دارد.

سلگی گفت: بنابراین کاملاً این نیاز احساس می‌شود که آثار بسیار ارزشمند و فاخری مانند همین اثر خانم خزایی رنگ و غباری که در طول این سال‌های اخیر بر روی گویش محلی و لهجه شیرین و ریشه‌دار لکی نشسته است، بزداید.

وی اظهار داشت: خانم خزایی در طول مدت 12 سال زحمت فراوان که منجر به خلق این کتاب بسیار غنی‌شده است سهم فراوانی در حفظ گویش و لهجه لکی داشته و ضرب‌المثل‌های جمع‌آوری‌شده ایشان تحت عنوان "مثل نامه " قابل‌تحسین و تقدیر است و حقیقتاً می‌بایست این کار ارزشمند در مراسم ویژه‌تری رونمایی شود.

همچنین در کتاب‌خانه 9 دی شهر برزول نهاوند نیز با حضور مسئولان از کتاب "رزم‌نامه " از آثار نویسنده و شاعر نامی نهاوند رونمایی شد.

در مراسمی با حضور امینیان رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی نهاوند، جعفر سلگی بخشدار زرین‌دشت، علی مرداری شهردار برزول، اسحاق فهیم پور و مرتضی موسیوند از اعضاء شورای شهر و شاعر چیره‌دست شهر برزول یزدان درویشی از کتاب رزم‌نامه این شاعر برزولی رونمایی شد.

کتاب دیوان درویش مربوط به این شاعر نام‌آشنای استان همدان است که موردتوجه علاقه‌مندان به شعر قرارگرفته است.

 

1476816

1476814

1476813

انتهای پیام/

دیدگاه شما