تازه های سایت

کد مطلب: 33305
6. آبان 1396 - 15:56
درحالی‌که با افزایش قیمت دلار هزینه‌های اخذ ویزا برای زائران اربعین افزایش‌یافته بود با حذف دلار و استفاده از واحد پول کشورمان تا حدودی نگرانی مردم از این طریق برطرف شد.

به گزارش پایگاه خبری گرو، همه‌ساله هم‌زمان با اربعین سرور و سالار شهیدان میلیون‌ها نفر از نقاط مختلف جهان بخصوص ایران عازم کربلا می‌شوند تا در همایش بزرگ اربعین حسینی شرکت کنند.

بعد از ثبت‌نام زائران در سامانه سماح و برای اخذ ویزا پیش‌بینی شد تا مانند سال گذشته از هر زائر مبلغ 40 دلار برای صدور ویزا اخذ شود که با افزایش روزانه قیمت دلار مشکلاتی را برای مردم به وجود آورد و هزینه‌های آن‌ها را افزایش داد.

ولی در اقدامی خوب مسئولان اعلام کردند اخذ دلار برای صدور روادید از زائرین اربعین حسینی حذف و هزینه روادید به ریال توسط سفارت و کنسولگری‌های عراق و همچنین دفاتر موقت ۱۲ گانه صدور روادید دریافت می‌شود. تا مردم از این بابت نگرانی نداشته باشند.

با توجه به روند افزایشی نرخ دلار در روزهای اخیر، قیمت ویزای اربعین نیز تحت تأثیر قرار گرفت و به گفته مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت، ویزای عراق که با ارز روز محاسبه می‌شود نیز با افزایش قیمت روبرو شده است.

افزایش نرخ دلار به بالای 4 هزار تومان تأثیر مستقیمی برافزایش هزینه صدور ویزای عراق و همچنین سایر هزینه‌های جانبی برای سفر به کربلا و نجف داشته است بنابراین در پی اعتراض بسیاری از زائران نسبت به هزینه‌های صدور روادید اربعین حسینی که در شبکه‌های مجازی و برخی از رسانه‌ها واکنش‌هایی را به دنبال داشت این موضوع نیز حل شد و ریال جایگزین دلار شد.

هزینه صدور ویزا برای هر نفر 190 هزار تومان اعلام‌شده بود که با نوسان قیمت دلار این رقم بیشتر شد و نگرانی‌های وجود داشت که با افزایش دوباره نرخ دلار آن رقم افزایش می‌یابد ولی در توافقاتی که با طرف عراقی شد زائران با پرداخت یک هزینه ثابت می‌توانند ویزا اخذ کند.

همین افزایش قیمت دلار باعث می‌شد تا مردم برای تهیه دلار بازار ارز را دچار نوسان کنند و این مورد مشکلات را بیش‌تر می‌کرد.

هرچند این اقدام مسئولان قابل‌ستایش است ولی آن‌ها می‌توانستند از همان ابتدا با طرف مقابل در این مورد به توافق برسند تا از ریال برای اخذ هزینه صدور ویزا استفاده کنند و مردم نیز دچار سرگردانی نشوند.

الآن با توجه به حذف دلار هزینه ۱9۰ هزارتومانی به‌صورت ثابت اعلام‌شده و تکلیف زائران اربعین مشخص است و با این کار نگرانی درباره افزایش و یا کاهش قیمت دلار وجود ندارد.

گذر دلار از مرز ۴۰۰۰ تومان، نرخ ویزای اربعین را نیز تحت تأثیر قرارداد و برای مسئولان می‌تواند عبرت خوبی باشد تا این کار را سرمنشأ اقداماتی دیگر قرار دهند تا برای سایر سفرهای به عتبات عالیات در طول سال نیز از ارز دلار استفاده نکنند.

قطعاً با هماهنگی دو کشور و انجام مذاکرات می‌توان به‌طور کامل مبادلات ارزی دو کشور در این زمینه را با ارزی غیر از دلار انجام داد وابستگی به دلار را در آن حذف کرد تا نوسانات قیمت آن‌هم بر روی زائران تأثیر نداشته باشد.

نکته‌ای که مسئولان باید به آن توجه داشته باشند این است که اغلب زائران اربعین قشر جوان جامعه هستند که با شور حسینی خود قدم در این راه می‌گذارند و شرایط اقتصادی همه مردم نیز مناسب نیست و باید شرایطی را برای تسهیل در امر سفر فراهم کنند و با اقدامات خوبی مانند حذف دلار مسیر را برای این سفر معنوی هموارتر کنند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما