تازه های سایت

کد مطلب: 33223
2. آبان 1396 - 7:57
معاون توانبخشی سازمان بهزیستی همدان از شناسایی 140 کودک «طیف اتیسم» در همدان خبر داد و گفت: بیشترین آمار «طیف اتیسم» در استان مربوط به همدان است.

به گزارش پایگاه خبری گرو به نقل از فارس، فریدالدین حجت‌الاسلامی در شورای آموزش و پرورش استان با بیان اینکه در کشور از هر 150 کودک یک کودک طیف اتیسم داریم، اظهار کرد: در غربالگری‌های صورت گرفته در همدان تاکنون 140 کودک ”طیف اتیسم“ شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه بعد از همدان، ملایر و نهاوند بالاترین ”طیف اتیسم“ را در خود جای داده است، افزود: نهاوند با 27 نفر در جایگاه سوم قرار دارد.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی همدان ادامه داد: دومین مرکز تخصصی اوتیسم تا یک ماه آینده در ملایر و پس از آن سومین مرکز در شهر نهاوند راه اندازی خواهد شد.

وی با بیان اینکه بیشترین آمار ”طیف اتیسم“ در استان مربوط به همدان است، افزود: هنوز دلیل مشخصی برای ”طیف اتیسم“ شناسایی نشده، ولی ممکن است یکی از دلایل مربوط به سن بالای پدر باشد.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان همدان اشاره‌ای به مراکز روزانه ”طیف اتیسم“ در استان کرد و گفت: در حال حاضر یک مرکز در همدان وجود دارد که چند سال از افتتاح آن می‌گذرد که سال گذشته در این مرکز با افزایش ظرفیت مواجه شدیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته به 35 کودک خدمت‌رسانی شد و در حال حاضر به 65 کودک افزایش یافته است، یادآور شد: خدماتی همچون گفتاردرمانی، روان‌شناسی، روان‌پزشک و دیگر خدمات در این مرکز به صورت روزانه هر صبح و بعد از ظهر در شهر همدان ارائه می‌شود.

حجت‌الاسلامی با بیان اینکه مرکز دوم ”طیف اوتیسم“ تا چند ماه آینده در ملایر راه‌اندازی می‌شود، خاطرنشان کرد: در ملایر 23 کودک اتیسم شناسایی شده که درصدد هستیم به صورت اقماری شهرستان‌های نزدیک را به سمت مرکزی که در ملایر راه‌اندازی می‌شود سوق دهیم تا از آمدن به مرکز استان جلوگیری شود.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی همدان اشاره‌ای به معلولین ذهنی کرد و گفت: امروزه با آمار بالای زیادی از معلولان ذهنی در استان همدان مواجه هستیم البته این آمار در مقایسه با استان‌های دیگر شاید به مراتب پایین‌تر باشد.

وی اشاره‌ای به طرح غربالگری ژنتیک کرد و افزود: در حال رایزنی با دانشگاه علوم‌پزشکی هستیم که افرادی که برای ازدواج به آنجا رجوع می‌کنند از همان جا به سازمان بهزیستی معرفی شوند تا ما کارهای مشاوره و ژنتیک را انجام دهیم.

حجت‌الاسلامی با بیان اینکه در زمینه مشاوره ژنتیک نیز در حال رایزنی با سازمان ثبت‌ اسناد هستیم تا زوجین در صورت لزوم و معرفی دفاتر به ما رجوع کنند، گفت: پیش‌بینی ما این است که سالانه از تولد 25 تا 30 هزار معلول جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه اجرای طرح غربالگری ژنتیک می‌تواند جلوی تولد بسیاری از معلولیت‌ها را در کشور و استان بگیرد، تصریح کرد: این طرح باید سال‌ها قبل اجرا می‌‌شد ولی همان قدر که توانستیم مصوبه مجلس را بگیریم کار بسیار ارزشمندی است.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی همدان با بیان اینکه مشاوره ژنتیک برای همه افراد است و همه می‌توانند در این طرح شرکت داشته باشند، خاطرنشان کرد: به دلیل آنکه هزینه‌های ژنتیکی بسیار بالاست سال گذشته تا سقف یک میلیون تومان پرداخت شد و دنبال رایزینی هستیم که این سقف را برداشته تا بتوانیم هزینه‌های بالاتر از آن را نیز پرداخت کنیم.

وی به لزوم آگاهی‌بخشی و کار مستمر بر این طرح اشاره کرد و خاطرنشان کرد: با جلوگیری از تولد نوزادان با معلولیت ذهنی می‌توان بار مالی دولت و در کنار آن  فشار روحی و روانی خانواده‌ها را کاهش داد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما