تازه های سایت

کد مطلب: 33130
26. مهر 1396 - 7:50
رئیس بنیاد ایران‌شناسی دفتر منطقه‌ای زاگرس گفت: به منظور شناسایی و شناساندن تاریخ، تمدن، فرهنگ، آداب و رسوم، مشاهیر و فرهیختگان نهاوند، «سرای نهاوندشناسی» به عنوان یکی از بخش‌های بنیاد ایران‌شناسی دفتر منطقه‌ای زاگرس تأسیس شد.

به گزارش پایگاه خبری گرو، محمدرضا عطایی، ضمن تأکید بر لزوم آشنایی عموم مردم با جلوه‌های فرهنگ و تمدن ایرانی- اسلامی اظهار کرد: بالا بردن سطح آگاهی گروه‌های اجتماعی و فرهنگی مردم از پیشینه تاریخی تمدن و فرهنگ ایران و دستاوردهای فرهنگی و تحکیم ارکان هویت ملی و مقاومت در برابر تهاجم فرهنگی آشکار و پنهان بیگانه یکی از اهداف اصلی تشکیل بنیاد ایران‌شناسی دفتر منطقه‌ای زاگرس بود که به همین منظور ایجاد فضایی به همین منظور در دستور کار قرار گرفت.

وی تصریح کرد: پس از هماهنگی‌های صورت گرفته برای تبدیل گورستان قدیمی نهاوند به باغ موزه که عملیات عمرانی آن توسط شورای اسلامی و شهرداری نهاوند بر مبنای طرح پیشنهادی بنیاد ایران‌شناسی در حال اجراست، به علت ثبت ساختمان آستان آیت‌الله میرزاآقا حجت‌نهاوندی در فهرست آثار ملی، طی تفاهم‌نامه‌ای با اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نهاوند بهره‌برداری از این ساختمان به بنیاد ایران‌شناسی واگذار شد.

رئیس سرای نهاوندشناسی گفت: با تملک ساختمان اقدامات لازم برای راه‌اندازی سرای نهاوندشناسی در این مکان پیگیری شده و بخش‌های مختلف آن مانند نگارخانه گرین، کتابخانه تخصصی مشاهیر و فرهیختگان نهاوندی، پژوهش‌سرا، موزه و مرکز اسناد در حال آماده‌سازی است.

وی ابرازامیدواری کرد: با همکاری مردم و مسئولان این مجموعه بتواند قدمی مناسب در راه معرفی و توسعه پایدار شهرستان نهاوند باشد.

عطایی خاطرنشان کرد: آماده‌سازی بخش‌های مختلف سرای نهاوندشناسی در حال پیگیری است اما در حال حاضر آستان آیت‌الله میرزاآقا حجت‌نهاوندی برای بازدید عموم فعال است.

وی اضافه کرد: کتاب‌شناسی، فهرست‌نویسی و گردآوری کتاب‌های مؤلفان نهاوند، یکی از اولویت‌های کار است که در حال حاضر با کمک مردم و مسئولان شهرستان در حال انجام است.

عطایی بیان کرد: کمبود منابع مالی یکی از دلایل کُندی پیشرفت مجموعه است و انتظار می‌رود با راه‌اندازی کامل مجموعه سرای نهاوندشناسی ضمن آشنایی مردم با جلوه‌های فرهنگ و تمدن ایرانی-اسلامی در نهاوند گردشگران نیز بتوانند در فضایی فرهنگی با تاریخ و تمدن نهاوند بیشتر آشنا شوند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما