تازه های سایت

کد مطلب: 32983
17. مهر 1396 - 7:42
هیئت کوهنوردی شهرستان نهاوند به مناسبت روز جهانی پاک‌سازی کوهستان اقدام به اجرای برنامه پاک‌سازی کوهستان گرین نهاوند کرد.

به گزارش پایگاه خبری گرو، بر اساس اعلام جامعه جهانی کوهستان‌ها محیطی بسیار حساس و شکننده هستند و درعین‌حال حدود 90 درصد آب شرب کشور از این مناطق تأمین می‌شود؛ بنابراین با توجه به وضعیت کنونی آب در کشور حفاظت از انها امری مهم و اجتناب‌ناپذیر است.

گذشته از انها حجم زباله در محیط‌های کوهستان سلامت منابع آبی موجود در آن را تهدید می‌کند که حفاظت از آن بر عهده مردم و قانون‌گذاری و نظارت در اجرا وظیفه دولتمردان است.

همچنین تنوع گیاهی ما نیز در کوهستان گرین نهاوند بسیار غنی و ارزشمند است و جاذبه‌های گردشگری کوهستان نیز بخش دیگری است که لزوم توجه به این محیط را پررنگ می‌کند.

بدین منظور همه دوستداران طبیعت کوهستان در بیشتر نقاط جهان در روز جهانی پاک‌سازی کوهستان اقدام به پاک‌سازی محیط‌های کوهستان می‌نمایند این امر در کشور ما طی سالیان گذشته به‌صورت پراکنده و ناهماهنگ توسط برخی باشگاه‌ها و تشکل‌های کوهنوردی انجام‌شده است.

بدین منظور هیئت کوهنوردی شهرستان نهاوند با توجه به‌روز جهانی پاک‌سازی کوهستان اقدام به اجرای برنامه پاک‌سازی کوهستان گرین کرد.

در این برنامه که چند اکیپ از کوهنوردان حرفه‌ای نهاوند حضور داشتند طبق هماهنگی اعضای این گروه، کوهنوردان به دسته‌های 3 نفری تقسیم‌شده و با دادن وسایل برای جمع‌آوری زباله به سمت پناهگاه حرکت کردند.

بعد از رسیدن این گروه کوهنوردی به چشمه زیر پناهگاه اول مقداری از زباله‌ها در محل از پیش تعیین‌شده جمع‌آوری شد و از چشمه به سمت پناهگاه نیز محیط قابل‌توجهی از اطراف پناهگاه پاک‌سازی شد.

با توجه به برنامه هرسال هیئت کوهنوردی در پاک‌سازی کوهستان حجم زیاد زباله قابل‌توجه و تأسف‌بار بود.

در ادامه این پاک‌سازی زباله‌های پلاستیکی و فلزی تفکیک و بسته‌بندی شد و درراه بازگشت به سراب گاماسیاب نیز کوهنوردان نهاوندی به جمع‌آوری زباله در طول مسیر پرداختند و تمام زباله‌ها به سراب گاماسیاب انتقال داده شد.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که با توجه به اینکه آبادانی و رونق روستاهای اطراف نهاوند و پرآبی شهرستان مدیون وجود کوهستان زیبای گرین است شایسته است که مردم و دوستداران طبیعت توجه بیشتری به این نعمت بزرگ خدا داشته باشند.

 

1428312

1428316

1428314

1428315

1428313

انتهای پیام/

دیدگاه‌ها

ای ول

دیدگاه شما