تازه های سایت

کد مطلب: 32620
25. شهريور 1396 - 8:13
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند گفت: متأسفانه به علت تنش های محیطی از جمله سرمازدگی در طی چند سال گذشته، باعث شده که آفتی به نام "کرم خراط" قوت بگیرد و آسیب فراوانی به درختان گردو وارد کند.

به گزارش پایگاه خبری گرو، احمد باقری در حاشیه بازدید از باغات گردوی شهرستان نهاوند اظهار داشت: شهرستان نهاوند دارای ۱۲ هزار هکتار باغ گردو است که از این مقدار، چهار هزار هکتار به صورت تجیمع یا در اطراف سایر درختان میوه، است و یکی از مشاغل عمده باغداران شهرستان نهاوند می باشد.

باقری گفت: متأسفانه به علت تنش های محیطی از جمله سرمازدگی در طی چند سال گذشته یک ضعف عمومی بر درختهای گردو شهرستان نهاوند وارد شده استو این ضعف باعث شده آفتی به نام “کرم خراط” قوت بگیرد و آسیب فراوانی به درختان گردو وارد کند.

وی افزود: میزبان اصلی این کرم گل رز است و بعد از اینکه به صورت انبوه تولید می شود به خود درختان گردو و سایر درختان هسته دار نفوذ می کند و باعث از بین رفتن درختان  و آسیب، ضرر و زیان اقتصادی به باغداران می شود.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند ادامه داد: یکی از عواملی که باعث کنترل این کرمها می شود، بحث پیشگیری است مانند همه آفت ها و همه بیماری های گیاهی که یکی از راههای این پیشگیری استفاده از "تله های فرمونی" و "تله های نوری" است که موجب اختلال جنسی در این آفت می شود.

 باقری افزود: یکی از عواملی موثر  در مهار و کنترل آفت های کرم های خراط که باغداران باید مورد توجه قرار بدهند این است که در زمان و موعد مقرر از این تله ها استفاده کنند تا بتوانند تا حدودی این نوع کرم و این آفت را کنترل کنند.

وی بیان داشت: البته این آفت در سطح استان همدان و خیلی از استانهای دیگر ورود پیدا کرده و وجود دارد و امیدواریم که مسئولین محترم تمهیداتی در نظر بگیرند تا هم آفت این نوع کرم کنترل و مهار شود و هم قسمتی از خسارتهایی که به باغداران شهرستان نهاوند وارد شده است جبران شود.

انتهای پیام/

دیدگاه شما