تازه های سایت

کد مطلب: 32450
14. شهريور 1396 - 10:22
مروری بر زندگی پر افتخار شهید آیت الله قدوسی روحانی برجسته نهاوندی
اولین دادستان انقلاب از شهادت فرزند تا ترور به دست منافقین+ تصاویر
شهید آیت‌الله علی قدوسی اولین دادستان انقلاب اسلامی به‌فرمان امام خمینی (ره) بود که در 14 شهریور سال 1360 به دست منافقین کوردل به شهادت رسید.

به گزارش پایگاه خبری گرو، شهید آیت‌الله علی قدوسی به‌عنوان اولین دادستان انقلاب اسلامی در طول دوران مبارزات همواره یار و یاور امام خمینی (ره) بود و پس از پیروزی انقلاب به‌فرمان امام راحل در سمت‌های مختلفی منشأ خدمات بزرگی بود که در این راه فرزند عزیز ایشان نیز در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل به فیض شهادت نائل آمد.

شهید آیت‌الله قدوسی نیز پس از عمری مجاهدت درراه انقلاب و اسلام به دست منافقین کوردل و خائن در 14 شهریور 1360 ناجوانمردانه به آرزوی دیرینه‌اش رسید و به یاران و فرزند شهیدش پیوست.

به مناسبت سالروز شهادت این مجاهد پارسا و این عالم وارسته مروری داریم بر زندگی پرافتخار این روحانی برجسته نهاوندی که در ادامه می‌خوانید.

 در دوازدهم مرداد 1306 در شهر کوچک نهاوند فرزندی به دنیا آمد که نامش را علی نهادند؛ پدرش " آخوند ملا احمد " از علمای بزرگ منطقه بود که پس از سال‌ها تحصیل در حوزه علمیه نجف و استفاده از درس بزرگان حوزه علمیه نجف به درجه اجتهاد رسیده بود و به زادگاه خود برگشت و به ارشاد مردم منطقه نهاوند پرداخت.

علی دوران کودکی و نوجوانی را تحت تربیت درست خانواده سپری کرد و با خواندن، نوشتن، قرائت قرآن، اقامه نماز و احکام شرعی آشنا شد و سرانجام حادثه‌ای موجب شد که او در سنین نوجوانی وارد حوزه علمیه شود.

ماجرا ازاین‌قرار بوده که روحانی مبارزی به نام شیخ خطیب که با حکومت رضاشاه مخالفت می‌کرده و به زندان هم رفته بود در مسجدی که ملا احمد پدر شهید قدوسی در آن اقامه نماز جماعت می‌کرده سخنرانی کرده است و روزی در بین صحبت‌هایش گفته است که:" دیشب خواب دیدم فرزند کوچک آقا ملا احمد مورد لطف پیامبر (ص) قرارگرفته و حضرت با دست مبارک خود بر سر او عمامه گذاشته است "

این حادثه موجب شد تا علی در 15 سالگی یعنی در سال 1321 وارد حوزه علمیه قم شود و در مدرسه فیضیه حجره‌ای تهیه کند و باوجود همه مشکلات حوزه در زمان رضاشاه وی موفق شد به ادامه تحصیل و تهذیب اخلاق و ساده زیستی بپردازد و پشتکار او موجب شد تا دروس مقدمات و سطح حوزه را به پایان برساند.

 

1390425

**** خانه شهید آیت الله قدوسی در شهرستان نهاوند

 

وی موفق شد وارد عالی‌ترین مرحله دروس حوزه شود و سال‌ها در درس خارج آیت‌الله بروجردی و امام خمینی (ره) شرکت کند و از خرمن دانش آن‌ها خوشه چید و بسیاری از خطبه‌های نهج‌البلاغه را حفظ کند.

ورود علامه طباطبایی به حوزه علمیه قم دوران جدیدی در زندگی شهید قدوسی به جود آورد چون اخلاق، علم و فروتنی علامه طباطبایی همه شاگردانش را شیفته این عالم وارسته کرده بود و شاگردان از هر فرصتی برای بهره‌مندی از رهنمودها اخلاقی این عارف وارسته برای تهذیب نفس استفاده می‌کردند.

علامه طباطبایی بر آن شد تا درسی خصوصی برای شاگردان ممتازش برقرار نماید تا نخستین هستهٔ مقاومت علیه افکار الحادی را در حوزه علمیه قم بنیان نهد به همین منظور شهید مطهری، شهید بهشتی، امام موسی صدر، شهید صدوقی و شهید قدوسی و برخی دیگر در این جلسات شرکت می‌کردند که شبهات فلسفی نو در این جلسه‌ها مطرح و علامه طباطبایی به آن‌ها پاسخ می‌دادند.

**** ازدواج با دختر علامه طباطبایی

شهید آیت‌الله قدوسی روزبه‌روز به علامه طباطبایی علاقه‌مندتر می‌شد و از رهنمودهای سازنده اخلاقی استاد به‌خوبی استفاده می‌کرد و بدین‌سان توانست تحت تربیت او به خودسازی بپردازد.

رابطه شاگرد با استاد آن‌چنان گرم و صمیمی بود که در سال 1334 آیت‌الله قدوسی با دختر ایشان ازدواج کرد.

 

1390429

 

آشنایی شهید قدوسی با اندیشه‌های سیاسی امام خمینی (ره) پس از افشاگری امام راحل در سال 41 علیه لایحه کاپیتولاسیون باعث شد شهید قدوسی همراه با تعدادی از روحانیون همواره همدوش همفکرانش به پشتیبانی از قیام امام همت بگمارد و پس از قیام 15 خرداد و تبعید امام به همراه همه طلبه‌ها و استادان و مردم انقلابی به صحنه بیاید.

هم‌زمان با اوج‌گیری مبارزات امام خمینی (ره) بر ضد رژیم شاه ایشان نیز به‌عنوان یک شاگرد عاشق امام با فداکاری و سخت‌کوشی به مبارزه پرداخت که این امر مقدمه تشکیل یک گروه سازمان‌یافته و مخفی از مدرسین و اساتید حوزه شد و این تشکیلات مخفی به بهانه بررسی و اصلاح امور حوزه برگزار می‌شد ولیکن به طراحی مبارزه با رژیم شاه می‌پرداخت.

اوج مبارزات شهید قدوسی در آن دوران همکاری گسترده او با هیئت مدرسین بود که نخستین تشکیلات منسجم روحانیت بود که در سال 1337 بود و در سال‌های 41 و 42 بسیار فعال بود. این تشکیلات در سال 45 توسط ساواک کشف و افراد آن تحت تعقیب مأموران رژیم پهلوی قرار گرفتند.

آیت‌الله علی قدوسی در این ماجرا دستگیر شد اما چون ساواک نتوانسته بود مدارکی علیه او پیدا کند پس از چند ماه از زندان آزاد شد و در تابستان سال 45 به زادگاهش نهاوند بازگشت و به اقامه نماز جماعت در مسجد جامع نهاوند پرداخت.

 

1390422

 

شهید قدوسی بعد از نماز نیز در منبرهایش از امام خمینی (ره) یاد می‌کرد که این مسئله باعث شد تا ساواک چند با به وی تذکر دهد که نباید اسمی از امام بیاورد و شهید قدوسی هم نپذیرفت به همین دلیل سخنرانی‌های وی تعطیل شد و شهید قدوسی به قم برگشت.

**** مدرسه حقانی فصل درخشان زندگی شهید قدوسی

آیت‌الله قدوسی با همفکری برخی از استادان برجسته انقلابی حوزه علمیه در پی تغییر بنیادی در ساختار اداری و آموزشی حوزه علمیه قم برمی‌آید و به همین دلیل تصمیم می‌گیرد این کار را از مدرسه و سپس به حوزه انتقال دهد به همین منظور آیت‌الله میلانی مدرسه علمیه‌ای را در قم به آن‌ها واگذار می‌کند.

مدرسه حقانی در سال 43 با مدیریت آیت‌الله قدوسی و با همکاری شهید بهشتی، آیت‌الله مصباح یزدی و آیت‌الله جنتی آغاز به کار می‌کند و شهید قدوسی با دعوت از اساتید انقلابی مانند آیت‌الله مشکینی و آیت‌الله محمدی گیلانی بنیه علمی مدرسه را تقویت می‌کند.

شهید قدوسی نظم شدیدی را در مدرسه به وجود آورد و در مدت 14 سال اداره مدرسه همواره به رعایت مقررات مقید بود و همین موضوعات باعث شد تا جوانان زیادی به مدرسه روی بیاورند و آوازه مدرسه حقانی همه‌جا پیچیده شود و ساواک نیز به این موضوع حساس شده بود که چند بار هم به مدرسه حمله کرد ولی با مدیریت شهید قدوسی نتوانست کاری از پیش ببرد.

**** مقام معظم رهبری در مورد مدیریت شهید قدوسی در مدرسه حقانی می‌فرمایند:

" چند خصوصیت در ایشان وجود داشت که نه‌تنها من، بلکه همه را جذب می‌کرد، یکی از آن‌ها صداقت و صفای این مرد بود و خصوصیت دوم پرکاری و پشتکاری ایشان بود چون ایشان هم پرکار بود، خسته نمی‌شد، هم پشتکار داشت. این‌طور نبود که یک کاری را رها کند و دنبال کار دیگری برود. نمونه آن مدرسه حقانی، اگر ریاست مدرسه حقانی باکسی غیر از آقای قدوسی بود، من باور نمی‌کنم که این مدرسه به این اندازه از فواید و آثار می‌رسید. این مرد بود که نشست آنجا، حواسش را جمع کرد، از همه‌کاره‌ای خود برید، به هیچ کاری نپرداخت تا این مدرسه را به این رونق رساند و ازلحاظ شکل و محتوی مدرسه را به حد مطلوب و قابل‌توجهی قرارداد."

مدرسه حقانی از زمان مدیریت شهید آیت‌الله قدوسی تا پیروزی انقلاب اسلامی یکی از سنگرهای مبارزه در برابر رژیم پهلوی بود چون طلاب مدرسه همگی مقلد امام خمینی (ره) بودند و بسیاری از اعلامیه‌ها نیز در این مدرسه تکثیر می‌شد.

شهید قدوسی همپای روحانیون مبارز در برپایی راهپیمایی‌ها بر ضد رژیم پهلوی نقش محوری داشت و در کمیته استقبال از امام بسیار تلاش کرد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی از سوی امام مأموریت یافت تا در دادگاه‌های انقلاب به قضاوت بپردازد.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و با توجه به شرایط آن زمان دادگاه‌های کشور، اولین قدم برای این مسئله قرار دادن مدیری دلسوز و مقتدر در رأس دادگاه‌ها بود تا این‌که در تاریخ 15 مرداد سال 58 به درخواست مسئولین و فرمان مستقیم امام خمینی (ره) طی حکمی از سوی ایشان، شهید قدوسی به سمت دادستانی کل کشور منصوب شدند.

 

1390424

 

آیت‌الله قدوسی مدتی بعد از سوی امام خمینی (ره) امور اداره امور ستاد انقلاب اسلامی در قم شد و با ورود امام به قم آیت‌الله قدوسی در دفتر ایشان مشغول خدمت به انقلاب اسلامی شد.

امام خمینی (ره) در سال 58 باهدف تشکیل و سازمان‌دهی دادگاه‌های انقلاب شهید آیت‌الله قدوسی را به‌عنوان اولین دادستان کل کشور برگزید تا شهید قدوسی در این سنگر نیز باصلابت و اقتدار خدمت کند.

قاطعیت و سرعت عمل شهید قدوسی موجب شد بسیاری از پایگاه‌های گروهک‌های ضدانقلاب، شناسایی و از فعالیت آن‌ها جلوگیری شود و نشریات مبتذل نیز توقیف و گروهک فرقان نیز متلاشی شود.

در آن روزها گروهک فرقان با ترور آیت‌الله مطهری و برخی از سران کشور خطر بزرگی برای انقلاب بود که شهید قدوسی توانست با کمک سپاه پاسداران اعضای این گروهک ضدانقلاب را شناسایی و دستگیر نمایند.

شهید قدوسی که عضو شورای عالی قضایی بود با همفکری شهید بهشتی توانست وضعیت قوه قضائیه را سروسامان ببخشد و منشأ خدمات بسیار بزرگی برای انقلاب اسلامی شد.

 

**** شهادت فرزند

محمدحسن فرزند بزرگ شهید قدوسی دانشجوی رشته جامعه‌شناسی دانشگاه مشهد بود که در 17 شهریور 1357 در مشهد زخمی شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در تأسیس انجمن اسلامی دانشگاه مشهد بسیار فعال بود.

 

1390423

**** شهید محمدحسن قدوسی فرزند بزرگ شهید آیت الله قدوسی

 

با شروع جنگ تحمیلی فرزند شهید قدوسی به جبهه‌های جنگ رفت و در 15 دی‌ماه سال 1359 در هویزه به درجه رفیع شهادت نائل شد.

 آیت‌الله قدوسی پس از شنیدن خبر شهادت فرزندش به همسرش می‌گوید: "مواظب باش برای چیزی که درراه خدا دادی طاقت خود را از دست ندهی و ضجه و ناله نکنی."

 

**** وصال معبود

شهادت شهید بهشتی در 7 تیر سال 60 برای شهید قدوسی که بیش از 20 سال با او آشنایی داشت بسیار سخت و دردآور بود و درحالی‌که هنوز داغ شهید بهشتی بر سینه انقلاب بود شهادت شهیدان رجایی و باهنر ضربه‌ای سهمگین بر روح آیت‌الله قدوسی وارد ساخت.

آیت‌الله قدوسی در انتظار شهادت بود؛ بسیاری از هم‌سنگران ویاران قدیمی و صمیمی‌اش به فیض شهادت نائل شده بودند که سرانجام وی نیز به آرزویش رسید و در صبح 14 شهریور سال 1360 با بمبی که منافقین در دفتر دادستانی کار گذاشته بودند به شهادت رسید و به فرزند ویاران شهیدش پیوست.

 

1390428

**** شهید آیت الله علی قدوسی در کنار آیت الله خامنه ای در یکی از جلسات مجلس خبرگان قانون اساسی

 

پیکر مطهر شهید آیت‌الله قدوسی برای تشییع به قم منتقل شد و در جوار حرم ملکوتی حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد.

 

**** امام خمینی (ره) در پیامی به مناسبت شهادت آیت‌الله قدوسی می‌نویسند:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

إنا للَّه و إنا إلیه راجعون

باکمال تأسف و تأثر حجت‌الاسلام شهید قدوسی به دوستان شهید خود پیوست. شهیدی عزیز که سالیان دراز در خدمت اسلام بود؛ و اخیراً مجاهدات او درراه انقلاب بر همگان روشن است. این‌جانب سالیان طولانی از نزدیک با او سابقه داشتم و آن بزرگوار را به تقوا و حسن عمل و استقامت و مقاومت و تعهد درراه هدف می‌شناختم. ‌

شهادت بر او مبارک و فوز الی الله و خروج از ظلمات به‌سوی نور بر او ارزانی باد. ‌

 

1390426

****پیام امام خمینی(ره) به مناسبت شهادت شهید قدوسی

 

راهی است که باید پیمود و سفری است که باید رفت. چه‌بهتر که در حال خدمت به اسلام و ملت شریف اسلامی شربت شهادت نوشیدن و با سرافرازی به لقاءالله رسیدن؛ و این همان است که اولیای معظم حق‌تعالی آرزوی آن را می‌کردند و از خدای بزرگ در مناجات خود طلب می‌کردند.

گوارا باد شربت شهادت بر شهدای انقلاب اسلامی و خصوص شهدای اخیر ما که با دست جنایتکار منفورترین عناصر پلید به جوار رحمت حق شتافتند و افتخار برای اسلام و ننگ و نفرت برای دشمنان دژخیم ملت شریف آفریدند.

سلام و درود بر شهیدان راه حق. رحمت بر شهدای اخیر اسلام. والسلام علی من اتبع الهدی. ‌((روح‌الله الموسوی الخمینی))

*** مسئولان شهرستان نهاوند به‌پاس قدردانی از زحمات بی‌بدیل شهید آیت‌الله قدوسی که افتخار نهاوند و استان همدان است در اقدامی شایسته نام بیمارستان 185 تختخوابی شهرستان نهاوند را بانام مبارک این شهید والامقام مزین کردند.

دکتر قاضی‌زادهٔ هاشمی وزیر بهداشت در مراسم افتتاح این بیمارستان با اشاره به خدمات شهید قدوسی و ضمن اظهار خوشحالی از نام‌گذاری این بیمارستان به نام آیت‌الله قدوسی، گفت: ایشان از شخصیت‌های برجستهٔ نظام و شهرستان نهاوند است و من افتخار دارم که در خدمت شهید قدوسی و مدتی را در خدمت فرزند ایشان بوده‌ام و از ارادتمندان این شهید بزرگوار بوده و هستم.

وزیر بهداشت گفت: از دوران جوانی جز ارادتمندان ایشان بودم و ایشان منشأ خدمات بسیار زیادی بودند انسان بسیار صادق و شریفی بودند که هم خودشان شهید شدند و هم یکی از فرزندانش که هم‌دانشگاهی ما بود شهید شد. بسیار نام مبارکی برای این بیمارستان انتخاب‌شده است که امیدواریم در حد و اندازه آن بزرگوار بتوانیم خدمت کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاه‌ها

نهاوند کوچک نیست کوچکش کردن.

دیدگاه شما