تازه های سایت

کد مطلب: 32284
3. شهريور 1396 - 12:27
بشنوید از بانوی پیش مرگ در دوران دفاع مقدس که اکنون اکران کننده فیلم عمار است
ماجرای زنان پیش مرگ نهاوندی در پشت جبهه/ فیلم های عمار راهکارهای خودکفایی را به ما می دهد
امسال شهرستان نهاوند اکران کننده برتر فیلم های جشنواره عمار در ماه رمضان شد و این بهانه ای شد تا به سراغ دو تن از اکران کنندگان این شهرستان رفته تا از وضعیت اکران فیلم های این جشنواره مردمی و انقلابی در نهاوند بیشتر بدانیم.

به گزارش پایگاه خبری گرو، در سالگرد حماسه ی نه دی در سال 89 بود که جشنواره مردمی عمار استارت کار خود را با اکران 20 اثر در نقاط مختلف کشور آغاز کرد و استقبال مردمی از این جشنواره روز به روز افزایش یافت و امروزه شاهد هستیم که در سراسر کشور افرادی خودجوش اکران کننده فیلم های جشنواره عمار میشوند که استان همدان نیز مستثنی از این اتفاق نیست .

به سراغ دو تن از بانوان اکران کننده استان همدان شهرستان نهاوند رفته تا از اهداف این دو بانوی فعال در عرصه فرهنگ بیشتر بدانیم.

اکرم حیدری بازنشسته  آموزش و پرورش است  که در حال حاضر مشغول به انجام فعالیت های فرهنگی در داخل شهر ستان خود می باشد وی رابط اکران فیلم های جشنواره عمار در شهرستان نهاوند است و از این کار اینگونه میگوید:  ما ستادی به نام ستاد اکران فیلم های جشنواره عمار تشکیل دادیم که بنده مسئول آن ستاد هستم.

*حیدری: وقت آن است که خودمان پا به کار شویم!

وی از نحوه آشنایی خود با جشنواره عمار نیز اشاره میدارد: من سالهای خیلی قبل یک مصاحبه داشتم خودم  یادم نبود که کجا این مصاحبه را از من گرفته بودند در رابطه با فعالیت زنان در پشت جبهه در نهاوند بود که از جشنواره این مصاحبه را خوانده بودند و موضوع آن مربوط به فعالیتی بود که زنان نهاوندی در پشت جبهه  مثل همه جا داشتند.

 

 

حیدری ادامه میدهد: اما یک فعالیت هم داشتیم که خودجوش بود مواد غذایی  مثل مربا و ترشی جات و ... را برای این که ببینیم فاسد هست یا خیر یا احیانا آن را فاسد نکرده باشند از این غذا ها میچشیدیم.

زنان پیش مرگ پشت جبهه نهاوند !

وی تشریح کرد: بزرگوارانی که در بخش تاریخ شفاهی جشنواره عمار بودند مجدد آمدند از ما مصاحبه گرفتند و لقبی نیز با عنوان زنان پیش مرگ پشت جبهه نهاوند را به ما دادند.

این بانوی فعال فرهنگی با بیان اینکه بخشی از این مصاحبه برای جشنواره ششم برده شد، خاطرنشان کرد: آنها به ما پیشنهاد دادند که  این جشنواره را پذیرایی بکنیم .

وی ادامه داد:  خانم ها متقبل شدند کلبه های نهاوندی (کلوچه) را چیزی حدود 3000 هزار بسته برای پذیرایی جشنواره ششم آماده کردند.

حیدری تصریح کرد: بنده و حدود 12 نفر از خواهرانی که همچنان در حال فعالیت بودند برای افتتاحیه ششمین جشنواره به تهران رفتیم.

اکرم حیدری با بیان اینکه از آن زمان دیگر در مورد جشنواره مطالعه، فیلم هایش را مشاهده کرده و متوجه دیدگاه حضرت آقا را در مورد آن شده است، اضافه می کند: جمع شدیم دور هم و چون نهاوند آشنایی زیادی با جشنواره نداشتند تصمیم گرفتیم کمی آن را  در شهرمان جا بیاندازیم و خودمان پا به کار باشیم و منتظر دیگران نباشیم.

وی ادامه می دهد: سال گذشته خودمان خودجوش همراه با فرهنگیان بازنشسته دانشجویان و دانش آموزان برای جشنواره هفتم افتتاحیه ای گرفتیم.

 

فعال فرهنگی نهاوندی با تاکید بر اینکه دشمن به سراغ سنگر های معنوی آمده است، بیان میدارد: ما هم باید از بستر این سنگر های معنوی خرج آن را آماده بکنیم، خرجش هم اکران فیلم های عمار است چرا که تنوع محصول و موضوع دارد.

 

 

وی با اشاره به اینکه حضرت آقا آتش به اختیار تمیز را مد نظر دارند میگوید: اینها خودشان مصداق خوبی از مقوله آتش به اختیاری است که حضرت آقا فرمودند، بعد از بیانات حضرت آقا خواهران هم بسیار مصمم شدند چون در محصولات جشنواره عمار به همه مقولات فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی اشاره می شود، متنوع است و مخاطبین متنوع هم دارد که میشود از آن استفاده کنیم .

حیدری یادآور می شود: بچه ها بعد از آن افتتاحیه پای کار هستند و کار میکنند من فکر میکنم یک بستر خیلی خوبی است که میشود به عنوان یک سنگر معنوی از آن یاد کرد.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش به درخواست ما با اشاره به دفاع مقدس بیان میکند: نهاوند از شهرهایی بود که همیشه مورد تهاجم و حمله هوایی دشمن بود چندین بار مورد هجمه قرار گرفت و ما شهدای زیادی را به علت بمباران های صدام در نهاوند داشتیم.

حیدری می گوید: آن زمان همه مردم بسیج شده بودند برای مقابله با دشمن که خانم های نهاوندی هم همین طور بودند به یاد دارم حدودا 18 ساله بودم با تشکیل بسیج ما هم بسیجی شده بودیم و چون کار نظامی نمیکردیم در بحث تدارکاتی ورود پیدا کردیم و با خانم هایی که همیشه دل به این کار میدادند.

این فعالی فرهنگی ادامه می دهد:  ما هم به نوعی در کنار بقیه کارها کار جمع آوری مایحتاج رزمندگان را در مساجد و پایگاه های مقاومت هم داشتیم.

وی با اشاره به اینکه  دوره های هلال احمر را نیز در آن زمان گذرانده بوده است، تشریح می کند: هر وقت بمباران میشد به صورت امدادگر در بیمارستان به کمک پرستاران و پزشکان هم میرفتیم حتی برای ما کشیک هم میگذاشتند.

حیدری اضافه می کند: تا زمانی که احتیاج بود می ماندیم و کمک میدادیم. اینها فعالیت هایی بوده است که ما هم مثل خواهران سراسر کشور کار میکردیم.

وی در رابطه با شناخت مردم نسبت به این جشنواره اظهار میدارد:  قبل از اینکه ما افتتاحیه جشنواره عمار در نهاوند را داشته باشیم 5 سال از جشنواره عمار گذشته بود اما جسته گریخته از فعالیت آنها شنیده بودم ولی اصلا از فعالیت ها و کارهایشان و این که در چه راستایی است اطلاعات کاملی نداشتم تا دیداری که با حضرت آقا دست اندرکاران جشنواره عمار در سال 91 بود که من در جراید مصاحبه را خواندم و علاقه مند بودم بدانم این جشنواره چیست مردم نهاوند هم مثل من.

وی اضافه میکند: حالا بنده از قبل به انجام کار فرهنگی و هنری علاقه داشتم ولی همه مردم اینطور که نبودند و شناخت بسیار کم بود اکرانی انجام نمیگرفت تا مردم بدانند و مابدانیم مردم چقدر استقبال میکنند.

نهاوند اکران کننده برتر فیلم های جشنواره عمار در کشور

حیدری میگوید: بعد از اینکه ما افتتاحیه جشنواره عمار را فراخوان زدیم و اکران فیلم در سطح مساجد و محافل فرهنگی داشتیم به همین خاطر استقبال روز به روز در حال بیشتر شدن است حتی در  ماه رمضان امسال ما اکران کننده برتر این فیلم ها در سطح کشور شدیم.

وی تاکید میکند:  ما با امام جمعه ارتباط برقرار کردیم  و ایشان بسیار به ما در امر اکران فیلم ها کمک میکنند و مساعدتشان خیلی خوب است و اعتقاد دارند که فیلم ها اثر گذارند.

این بانوی فعال فرهنگی با بیان اینکه هروزه درخواست از مردم و مسئولین برای اکران دیده میشود، اذعان میدارد: این اتفاق به ما انرژی میدهد، ما در حال حاضر ده اکیپ اکران کننده داریم که بیشتر به نقاطی میروند که وسایل اکران ندارند وگرنه در سطح شهر که خودشان وسایل دارند بسیار عالی است.

اکران کننده فیلم های جشنواره عمار در نهاوند بیان میکند: نهاوند در حال حاضر سینما ندارد من سینما را نعمت میدانم و به قول حضرت امام ما با سینما مخالف نیستیم بلکه با فساد مخالفیم حالا چرا سینما ها خلوت شده است چون فیلم هایی که تولید میشود درد دل مردم را بازگو نمیکند.

وی با بیان اینکه شهرهایی که سینما دارند با اکران فیلم های عمار میتوانند استقبال مردم را برای رفتن مردم به سینما زیاد بکنند، تصریح کرد: کم شدن انگیزه مردم برای رفتن به سینما به دلیل این است که شاید فیلم های سینمایی به نوعی نمیتواند آنها را اغنا بکند و وجود شبکه های اجتماعی و شبکه های ماهواره ای بخشی از نیاز یک عده ای را که سینما میرفتند را نیز برطرف کرده است.

خیرین پای کار هستند و از جای خاصی ساپورت نمیشویم

حیدری میگوید: ما در حال حاضر برای اکران هایمان خیر شناسایی میکنیم و پای کار می آوریم.

وی ادامه می دهد: در حال حاضر خیری پیدا کردیم که به ما مکان داد هرچند که موقتا داده است اما گفته است که اگر بدانم خوب کار میکنید و خوب روشنگری کرده و حرف آقا را روی زمین نمیگذارید برایتان جا فراهم میکنم.

اکران کننده فیلم های عمار در نهاوند با بیان اینکه این جای شکر دارد که فعالیت خواهران و برادران این قدر چشمگیر شده است که همه پای کار آمده اند، اضافه میکند: نهاوندی هایی بودند که ساکن تهران بودند اما برای ما پرژکتور و پرده نمایش تهیه کردند و اهدا کردند.

وی میگوید: در خواست هایی ما داشته ایم که مردم تمایل به کمک و رونق بخشی این امر دارند وگرنه ما از جای خاصی ساپورت نمیشویم.

حیدری اظهار میدارد: نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی نیز در همان افتتاحیه که داشتیم مبلغ ریالی اش را تقبل کردند و در حال حاضر هم  فرمودند که چند دستگاه لپ تاپ برای گروه های اکران ما که به روستاها میروند تهیه میکنند.

وی در بخش پایانی سخنانش با اشاره به بحث آتش به اختیاری که حضرت آقا فرمودند، توضیح میدهد:  ما جمعی شدیم و روی آن بحث داشتیم چرا که آتش به اختیار بیشتر روی مسائل فرهنگی است و ما نشستیم ببینیم کدامیک از نهاد هانیاز به این کار آتش به اختیار ما دارند که برای آنها انجام دهیم به آنها برنامه طرح بدهیم و از آنها مطالبه بکنیم و کارهای فرهنگی بهتری انجام بدهیم به طور مثال همکاری با سازمان تبلیغات و بخش فرهنگی شورای شهر بود که قرار هست با آنها همکاری داشته باشیم.

*خاطره روستایی: فیلم های عمار راهکارهای خودکفایی را به ما می دهد

خاطره روستایی یکی دیگر از شهروندان نهاوندی است که روزی خود از مخاطبین این فیلم ها بوده است، وی در رابطه با شروع کارش به عنوان اکران کننده این فیلم ها بیان میکند: یک روز رفته بودم مقر کتاب(کتابخانه) که در آنجا اکران فیلم داشتند ما هم نگاه کردیم برایم بسیار جذاب بود و از همان روز تصمیم گرفتم که خودم هم یکی از اکران کنندگان باشم.

وی با بیان اینکه هدفم از این کار این است که هم سن و سال های من با واقعیت روزگار آشنا شوند تصریح کرد: بعضی از فیلمها در مورد اقتصاد مقاومتی است که کمک میکند به اقتصاد کشور و راهکاری برای خودکفایی شدن و استفاده از کالاهای ایرانی است .

 

 

روستایی اضافه میکند: همین فیلمها به جوانان انگیزه میدهد و بعضی  از این فیلم ها تربیتی هستند و به نوعی آموزش سبک زندگی هستند.

وی تاکید میدارد: خیلی از فیلم های عمار  ایثار و از خود گذشتگی و بخشش را به کودکان آموزش می دهد.

این بانوی فعال فرهنگی با بیان اینکه فیلمهای شهیدان مدافع حرم یاد و خاطره شهیدان را زنده میکند، اذعان میدارد: اکران فیلم یک کار فرهنگی است و با این کار بسیاری از موضوعات مثبت در جامعه فرهنگ سازی میشود و چون بحث  آتش به اختیار نیز به تازگی مطرح شد توسط رهبر انقلاب له نظرم همین اکران فیلم هم خود یک کار آتش به اختیار است که با اقدام به آن میتوانیم  در راستای فرامایشات حضرت آقا قدم برداریم.

روستایی اذعان میدارد: عده ای جوان انقلابی به خاطر مقابله با ترویج فیلمهای ضد انقلابی و ضد ارزشی  به صحنه امده اند و به جشنواره فیلم عمار لبیک گفتند و اقدام به تولید  آثار فاخری  در همه زمینه ها و نیازهای جامعه کرده اند.

بسیاری از کارگردان های فرنگ رفته انگشت به دهان مانده اند!

وی میگوید: این در حالی است که  که کارگردانان فرنگ رفته همه انگشت به دهان مانده اند.

وی بیان میدارد: تا کنون مشکلی برای اکران فیلم ها نداشته ایم و مساعدت مردمی بسیار خوب بوده است.

خاطره روستایی خطاب به اکران کنندگان این فیلم ها می گوید: امیدواریم که از اکران کنندگان عزیز تا جایی که امکان دارد و قتشان اجازه میدهد برای این مسیری که انتخاب کرده اند نهایت تلاش خود را بکنند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما