تازه های سایت

کد مطلب: 32143
25. مرداد 1396 - 7:29
رئیس جهاد کشاورزی نهاوند با اشاره به اینکه سالانه دو هزار و ۳۰۰ تن ماهی سردآبی در نهاوند تولید می‌شود، گفت: سال گذشته ۷۰ درصد واحدهای شیلات نهاوند به‌سبب بیماری" وی‌اچ‌اس" دچار آسیب شدند.

به گزارش پایگاه خبری گرو، احمد باقری با اعلام این خبر گفت: 64 مجوز و پروانه واحد شیلاتی در سطح شهرستان نهاوند وجود دارد که سالانه دو هزار و 300 تن ماهی سردآبی تولید می‌کنند.

وی با اشاره به به اینکه 12 مزرعه گرم‌آبی نیز با تولید سالانه 10 تن ماهی گرم‌آبی در سطح شهرستان فعال هستند تصریح کرد: این واحدهای تولیدی مجموعا 50 درصد ماهی استان را تولید می‌کنند. مرکز تکثیر تخم چشم زده ماهی با ظرفیت تولید 100 قطعه صد در صد تخم چشم زده ماهی استان و 20 درصد تخم چشم زده ماهی کشور را تولید می‌کند.

باقری افزود: در چند سال گذشته به سبب شیوع  بیماری ویروسی وی‌اچ‌اس بیش از 60 الی 70 درصد واحدهای شیلاتی شهرستان دچار مشکل شدند که خوشبختانه با انجام برخی اقدامات این واحدها در حال بازگشت به چرخه تولید هستند. برای ریشه‌کن کردن این بیماری ویروسی کارهای مقدماتی مختلفی از جمله سیستم ازن‌دهی، قرنطینه و مراقبت‌های خاصی در سطح واحد‌های شیلاتی شهرستان انجام شده که با این اقدامات در یک تا دو سال آینده شیلات شهرستان به جایگاه اولیه خود در تولید باز ‌می‌گردند.

رئیس جهاد کشاورزی نهاوند با اشاره به تولید گندم و جو در شهرستان بیان کرد: در شهرستان نهاوند 31 هزار و 500 هکتار زیر کشت غلات قرار گرفته است و تا به امروز 72 هزار تن محصول پاییزه گندم، جو آبی و دیم در شهرستان تولید شده است که نسبت به سال گذشته 10 الی 15 درصد افزایش داشته است.  تاکنون 20 هزار تن محصول جو در سطح شهرستان تولید شده است که درصدی از این محصول به مراکز دولتی جهت ارائه به بورس تحویل داده شده است.

وی اظهار داشت: در 19 هزار هکتار از اراضی طرح مبارزه با سن آفات غلات در شهرستان انجام شده است که این اقدام مهم سبب افزایش کیفیت و کمیت این محصولات شده است .

رئیس جهاد کشاورزی نهاوند با تاکید بر یکپارچه‌سازی و تجهیز اراضی شهرستان تصریح کرد: یکپارچه‌سازی، تجهیز و نوسازی در هشت هزار و 500 هکتار از اراضی شهرستان نهاوند ودر روستاهای وسج، تائمه، وهمان، سعد وقاص، شیراوند و برزول انجام شده است که در تلاشیم در گیان و روستاهای لیلی یادگار، وهمان و غیره نیز انجام شود.

وی با اشاره به افزایش 5 هکتاری زمین‌های زیر کشت گیاهان دارویی در شهرستان افزود: هم اکنون 47 هکتار از اراضی شهرستان نهاوند زیر کشت گیاهان دارویی قرار گرفته است.

رئیس جهاد کشاورزی نهاوند با بیان اینکه در حال حاضر 14 نوع از گیاهان دارویی در شهرستان نهاوند کشت می‌شود، عنوان کرد: گیاهان دارویی را می‌توان در مساحت‌های کوچک، بدون آفات و بیماری و یا نیاز به کود و سم تولید و درآمد‌های بیشتری کسب کرد. علاوه بر لزوم ایجاد صنایع تبدیلی در زمینه کشت گیاهان دارویی در شهرستان باید به موضوع بازاریابی برای فروش این محصولات نیز توجه کرد چرا که افزایش تولید گیاهان دارویی  سبب اشتغال در منطقه نیز می‌شود.

 انتهای پیام/

دیدگاه شما