تازه های سایت

کد مطلب: 31769
28. تير 1396 - 20:31
پهپاد ایرانی «اسکن ایگل» برای اولین بار در یک نمایشگاه خارجی در ماکس 2017 روسیه به نمایش درآمد.

به گزارش پایگاه خبری گرو، نمایشگاه بزرگ هوافضای روسیه با عنوان ماکس 2017 صبح روز گذشته در شهر ژوکوفسکی آغاز به کار کرد.

در این دوره از نمایشگاه چندین شرکت ایرانی و 3 شرکت دانش بنیان از وزارت دفاع در چند غرفه توانمندی خود را در معرض دید علاقه‌مندان دیگر کشورها قرار داده‌اند.

یکی از محصولاتی که برای اولین بار در یک نمایشگاه خارجی به نمایش درآمده است، نمونه ایرانی پهپاد «اسکن ایگل» است.

یسیر در نمایشگاه ماکس 2017

پهپاد آمریکایی اسکن ایگل آذرماه سال 91 بود که توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شکار شد و در اختیار متخصصان داخلی قرار گرفت.

اندکی بعد با تلاش این متخصصان این پهپاد پیشرفته آمریکایی مهندسی معکوس و در نیروهای مسلح کشورمان با نام «یسیر» به تولید انبوه رسید.



تولید انبوه اسکن ایگل ایرانی

همچنین در سفری که سرلشکر خلبان ویکتورنیکولایویچ بوندرف فرمانده نیروی هوایی ارتش روسیه در سال 92 به ایران داشت، سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه نمونه ایرانی اسکن ایگل ساخت سپاه را به وی اهدا کرد.

پهپاد Scan Eagle در ابتدا یک هواپیمای بدون سرنشین کوچک و کم هزینه بود که توسط شرکت «اینسیتو» که یکی از شرکت‌های تابعه بوئینگ است، ساخته شد.

این هواپیما در ابتدا برای صنعت ماهیگیری و نظارت بر مناطق دریایی در هنگام ماهیگیری استفاده می‌شد اما بعدها تکنولوژی و قابلیت‌های آن بسیار افزایش یافت و امروز گونه‌های متفاوت آن برای تفنگداران دریایی آمریکا هزاران ساعت مأموریت را در عراق و مکان‌های دیگر انجام  داده‌اند.

ارتقای تکنولوژی اسکن ایگل از سوی شرکت بوئینگ آنقدر افزایش یافت که از آن به عنوان یک هواپیمای بدون سرنشین قابل حمل برای نظارت و کنترل مستقل در شرایط جنگی نیز استفاده شد و از ماه اوت 2004 برای جنگ عراق در اختیار ارتش آمریکا قرار گرفت.

درحال حاضر اسکن ایگل مجهز به یک دوربین الکترو اپتیکال، یک دوربین مادون قرمز و یک برجک ثابت سبک وزن با دامنه ارتباطات بیش از 100 کیلومتر و استقامت پرواز تا بیش از 20 ساعت است.

 

این هواپیمای بدون سرنشین جاسوسی آمریکا، بسیار کوچک و غیرمسلح بوده و توسط نیروهای عملیات ویژه استفاده می‌شود.این پهپاد با 1.19 متر طول و 3.05 متر عرض (دو سر بال) و 18 کیلوگرم وزن برای پرواز نیاز به باند ندارد و در عوض با یک سامانه هوای فشرده به بالا پرتاب می‌شود و برای فرود هم یک جرثقیل با طناب و قلاب آن را در میان هوا می‌گیرد که تفنگداران دریایی آن را از روی ناوهای خود به پرواز در می‌آورند.

پهپاد اسکن ایگل با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت و سقف پروازی 16000 پا می تواند بیش از 20 ساعت استقامت پروازی داشته باشد.

منبع: فارس

دیدگاه‌ها

زنده باد سپاه

دیدگاه شما