تازه های سایت

کد مطلب: 31703
25. تير 1396 - 8:19
مدیر جهاد کشاورزی نهاوند خبر داد
آغاز برداشت 3400 تن دانه روغنی کلزا در نهاوند+ عکس
مدیر جهاد کشاورزی نهاوند گفت: در سال زراعی جاری 2400 هکتار از مزارع شهرستان نهاوند به کشت دانه روغنی کلزا اختصاص یافته و کار برداشت این محصول از مزارع آغازشده است.

احمد باقری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری گرو، گفت: اقبال کشاورزان نهاوندی به کاشت محصول کم آب بر کلزا باعث شده است که کشت این محصول نسبت به سال زراعی قبل 24 برابر افزایش یابد.

وی اظهار داشت: دانه روغنی کلزا ازجمله کشت‌هایی است که به دلیل داشتن مزیت‌های فراوان، سازمان جهاد کشاورزی بر روی کشت آن تأکید دارد.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند افزود: با توجه به استقبال خوب کشاورزان به کاشت این محصول امسال در بیش از 2400 هکتار از مزارع نهاوند دانه روغنی کلزا کاشته شده است.

وی بیان داشت: متأسفانه در سرمای آذرماه حدود 40 درصد از محصول کلزای نهاوند دچار خسارت شد ولی بازهم از این مقدار سطح زیر کشت حدود 3400 تن دانه روغنی کلزا برداشت می‌شود.

باقری گفت: برداشت کلزا به‌صورت میانگین از هر هکتار در حدود 2 تن است که به‌صورت تضمینی خرید می‌شود و باقیمت مصوب 2800 تومان برای هر کیلو خریداری می‌شود.

وی به مزایای کشت دانه روغنی کلزا اشاره کرد و گفت: کلزا از نوع گیاهان و محصولات کم آب بر است که در فصل و زمان بحران کم‌آبی قابل‌برداشت است و کشاورزان را با مشکل کم‌آبی مواجه نمی‌کند.

 مدیر جهاد کشاورزی نهاوند همچنین به افزایش 35 درصدی تولید محصول جایگزین کلزا در سال زراعی بعدی اشاره کرد و گفت: معمولاً در سال زراعی بعدی کشاورزان گندم را جایگزین کشت کلزا می‌کنند که این کار موجب افزایش 25 درصدی تولید گندم می‌شود.

باقری افزود: 100 درصد کاشت محصول کلزا به‌صورت مکانیزه انجام می‌شود و کشاورزان بابت فروش آن هیچ مشکلی ندارند چون خوشبختانه کارخانه روغن نهاوند تمامی محصول کلزای شهرستان و حتی استان را خریداری می‌کند.

وی وجود کارخانه استحصال روغن در نهاوند را فرصتی مناسب برای تشویق کشاورزان کلزا کار نهاوندی و گفت: کاشت کلزا از اواخر شهریور تا نیمه اول مهر همه‌ساله آغاز و در تیرماه برداشت می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند اظهار داشت: ماشین‌آلات برداشت به تعداد کافی در منطقه وجود دارد و بها محصول به‌صورت تضمینی به کشاورزان پرداخت خواهد شد.

 

http://garoo.ir/sites/default/files/fullimages/1396/04/25/photo_2017-07-16_08-14-11.jpg

انتهای پیام/

دیدگاه شما