تازه های سایت

کد مطلب: 31413
6. تير 1396 - 8:43
شهید حیدری بزرگمردی از دیار پر ماجرا و حادثه خیز نهاوند است که عمر پربار و پربرکت خود را صرف مبارزه با رژیم ستم شاهی کرد و در دشوارترین شرایط، رهبری و هدایت مردم این شهرستان را برعهد گرفت اما پس از عمري مجاهده در شامگاه هفتم تيرماه ۱۳۶۰ شمسی به همراه شهيد آيت الله دكتر بهشتي و ۷۲ يار صديق امام در انفجار ساختمان مركزي حزب جمهوري اسلامي به شهادت رسید.

به گزارش پایگاه خبری گرو، در طول تاریخ نهاوند همواره شاهد حضور بزرگان و عالمانی بوده ایم که علاوه بر برجستگی و شاخص بودن در عرصه علمی و حوزه مذهبی و اندیشه اسلامی، درصحنه های مختلف اجتماعی و فرهنگی و سیاسی نیز جایگاهی ویژه و تأثیر گذار داشته و اسطوره فرهنگی و تاریخی نهاوند محسوب می شوند.

قطعا یکی از بزرگان و چهره های ماندگار دیار کهن و تاریخی نهاوند که همچون ستاره درخشان آسمان نهاوند از وجود انوار و برکات آن بهره مند است، شهید آیت الله محمد علی حیدری تنها شهید حادثه هفت تیر استان همدان و اولین نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی و اولین امام جمعه شهر نهاوند پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.

شهید حیدری مجتهد و عارف و  بزرگ مردی از دیار پر افتخار و سراسر پر ماجرا و حادثه نهاوند است که عمر پربار و پر برکت خود را صرف مبارزه با رژیم ستم شاهی نمود و در دشوارترین شرایط رهبری و هدایت مردم شهرستان نهاوند را برعهد گرفت و در این هدف مهم و مقدس لحظه های از پای ننشست.

 

آیت الله محمدعلی حیدری در سال یک ۱۳۱۵ شمسی در شهر خون و قیام قم بدنیا آمد و در دوران نوجوانی قرآن کریم را نزد پدر آموخت و پس ازگذراندن مقطع ابتدایی در سن ۱۲ سالگی وارد حوزه علمیه قم شد.

حیدری بخش عظیمی از کتاب “شفا” را در محضر استاد علامه طباطبائی تلَمذ کرد

شهید حیدری بخشی از فلسفه ،اسفار و قسمت عظیمی از کتاب “شفا” را در محضر استاد علامه طباطبائی تلَمذ نمود و مدتی را هم در نجف اشرف به تحصیل اشتغال داشت.

او همزمان دیپلم کامل متوسطه را دریافت و  درس خارج را از محضر آیت الله حاج شیخ محمد علی اراکی و آیت الله حاج سید محمد محقق داماد بهره می‌برد و چون دارای چنین استعدادی بود در زمره شاگردان ممتاز امام خمینی و آیت الله بروجردی قرار گرفت.

شهید حیدری در سن سی سالگی به درجه اجتهاد رسید و در سال ۱۳۴۹ شمسی اجازه اخذ وجوهات را از سوی حضرت امام خمینی (ره) دریافت و نمایندگی امام به ایشان واگذار شد.

 

شهید حیدری در سال ۱۳۵۲ شمسی به دنبال در گذشت پدر و با تقاضای مکرر مردم نهاوند به این شهر مهاجرت می‌کند تا  به جای پدر پرچمدار مبارزات مردم آن خطه باشد.

شهید حیدری در شهرستان نهاوند با تأسیس صندوق قرض الحسنه، دارالایتام، کتابخانه عمومی و مراکز بهداشتی روستایی تحول زیادی در زندگی مردم ایجاد کرد و ضمن آشنا ساختن مردم به ویژه جوانان با قیام ۱۵ خرداد و افکار حضرت امام ، نقش مؤثری در تکوین انقلاب اسلامی در نهاوند ایفا کرد و از لحاظ مالی مبارزان غرب کشور را تغذیه کرد و حتی هزینه اعزام مخفیانه تعدادی از جوانان برای حضور در فلسطین و لبنان را می‌پرداخت و در همه این مسائل ارتباط نزدیکی با شهید آیت الله قدوسی که اصالتاً نهاوندی، اما ساکن قم بود برقرار ساخته بود.

حمایت شهید حیدری از گروه انقلابی ابوذر و دعوت از شخصیتهای انقلابی و خطبای نامی برای سخنرانی در نهاوند آتش انقلاب را شعله ور می‌ساخت.

امام جمعه شهر نهاوند در مورد شهید آیت الله محمد علی حیدری به خبرنگار صدای نهاوند گفت: شهید حیدری نمونه بارز مجاهدت در راه خدا و استوانه نظام اسلامی در غرب کشور بود.

شهید آیت الله محمد علی حیدری سرمایه اخروی و معنوی نهاوند است

حجت الاسلام عباسعلی مغیثی گفت: شهید آیت الله محمد علی حیدری سرمایه اخروی و معنوی نهاوند است به ویژه اینکه این بزرگوار در سن ۳۰ سالگی توانست به مقام مرجعیت برسد و از محضر درس بزرگانی همچون آیت الله بروجردی ،حضرت امام خمینی و آیت الله اراکی بهره مند شود.

 

وی گفت: شهید حیدری از یاران و یادگاران صدیق حضرت امام خمینی(ره) در دوران سخت خفقان رژیم ستم‌شاهی و بعد از انقلاب بود که نقش ارزشمندی در ولایت‌مداری و بصیرت‌افزایی در آن دوران بر عهده داشت.

وی بیان داشت: مردم شهرستان نهاوند در قبل و بعد از انقلاب به شهید حیدری عشق و علاقه بسیاری داشتند به حدی که تمام کارها و امورات نهاوند با مدیریت ایشان صورت می گرفت و به جرأت می توان گفت شهید حیدری استوانه نظام اسلامی در  غرب کشور بود.

عباسعلی مغیثی عنوان کرد: شهید حیدری بعنوان اولین نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی و اولین امام جمعه شهرستان نهاوند یکی از عالمان برجسته و دانشمند کشور بود که در اوایل انقلاب بعنوان نماینده حضرت امام در کشور لبنان معرفی شد و در مبارزات انقلابی مردم بر ضد نظام سلطنت نقش محوری و کلیدی داشت.

یکی از یاران این شهید نیز گفت: با هدایت شهید حیدری ، جوانان انقلابی نهاوند برای اولین بار در کشور مجسمه شاه را از میدان پهلوی در مرکزشهر پایین کشیدند که این حادثه رژیم شاه را به شدت عصبانی کرد.

محمد رجایی افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن سال پنجاه و هفت و باز شدن مخازن پادگان ‌ها مقدار زیادی اسلحه به  دست مردم افتاد ، شهید حیدری برای جلوگیری از بی نظمی با مدیریت صحیح اسلحه‌ها را از بین مردم جمع آوری و به افراد مورد اعتماد سپرد.

 

وی گفت: وی تا چند ماه پس از پیروزی انقلاب اداره همه امور شهر را بر عهده داشت و ضمن صدور دستگیری مأموران ساواک به مشکلات همه مردم رسیدگی می‌کرد.

امام خمینی (ره) در مرداد سال ۵۸ شهید حیدری را به عنوان امام جمعه نهاوند انتخاب کرد

وی افزد: امام خمینی (ره) در مرداد سال پنجاه و هشت شهید حیدری را به عنوان امام جمعه نهاوند انتخاب کرد و اولین نمازجمعه با حضور دهها هزار نفری و پرشور مردم در روز قدس همان سال به امامت این شهید درنهاوند برگزارشد.

وی یادآور شد: با تحکیم پایه‌های انقلاب اسلامی و برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۲۴ اسفند سال ۱۳۵۸،شهید حیدری با رأی قاطع مردم به عنوان اولین نماینده مردم نهاوند به مجلس شورای اسلامی راه یافت و در کمیسیون قضایی مجلس مشغول به کار و منشأ اثر بسیاری  شد.

سرانجام شهید محمد علی حیدری پس از عمری مجاهده در شامگاه هفتم تیرماه ۱۳۶۰ شمسی به همراه سیدالشهدا انقلاب شهید آیت الله دکتر بهشتی و ۷۲ یار صدیق امام در انفجار ساختمان مرکزی حزب جمهوری اسلامی توسط منافقین کوردل به شهادت رسد.

پیکر پاک و مطهر شهید آیت الله حیدری پس از تشییع در تهران بنا به فرمان امام خمینی(ره) به نهاوند انتقال داده شد و بعد از تشییع باشکوه  و بی نظیر مردم انقلابی در جوار مرقد پدر بزرگوارش در حسینیه جوانان حسینیه شهید حیدری به خاک سپرده شد.

گزارش/حسین صادقی

انتهای پیام/

دیدگاه شما