تازه های سایت

کد مطلب: 31282
28. خرداد 1396 - 15:36
تصویب«قانون مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات‌ساز ایران ۲۰۱۷» اتمام حجت آمریکا برای خروج از برجام است که دولت ایران را بعد از تلاش بسیار و هزینه ها زیاد از حق خود خارج می کند.

به گزارش پایگاه خبری گرو؛ به گزارش شبکه خبری تهران نیوز ، S.722 «قانون مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات‌ساز ایران ۲۰۱۷» است که بر اساس این طرح هرگونه لغو تحریم‌های ایران باید با موافقت کنگره صورت گیرد.

بر اساس آن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با آن (یعنی عمده نهادهای داخلی و شرکت‌ها و مجموعه‌های حقوقی بی‌شمار بین‌المللی) را به‌منظور مقابله با «برنامه موشکی ایران»، «حمایت ایران از تروریسم بین‌المللی» و «مسائل حقوق بشری» مشمول تحریم دانسته، ضمن بلوکه کردن دارایی‌های آن‌ها، تنبیه‌های شدیدی را علیه آن‌ها اعمال می‌کند.

جنسی از تحریم‌های جدید که به گفته برنی سندرز ، نماینده ایالت ورمونت در سنای آمریکا  تحریم‌های جدید ضد ایران توافق بسیار مهم هسته‌ای با این کشور را به خطر می‌اندازد و تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران همان تحریم‌های قبل از برجام، اما پیچیده‌تر هستند.

چاک شومر، رئیس اقلیت دموکرات در مجلس سنا گفت: با این طرح این دیدگاه که رئیس جمهور به تنهایی می‌تواند تحریم‌ها را به هر دلیلی لغو کند از بین رفت.

 

*وقتی عجله داریم که کار را زودتر تمام کنیم  از جزئیات غفلت می‌کنیم

رهبر معظم انقلاب بارها به مسوولان دولت در ارتباط با برجام و بی‌اعتمادی به آمریکا هشدار دادند ایشان در بخشی از سخنان خود درباره تحریم جدید ایران می‌فرمایند: «در مذاکرات هسته‌ای بحث‌های فراوانی راجع به تحریم‌ها شد، اما اکنون در کنگره آمریکا، مسئله تمدید تحریم‌ها را مطرح می‌کنند و مدعی هستند که اینها، تحریم نیست، بلکه تمدید است! »

ایشان فرمودند: «شروع کردن یک تحریم با دوباره شروع کردن آن پس از پایان زمانش فرقی نمی‌کند و این دومی نیز تحریم و نقض تعهدات قبلی از سوی طرف مقابل است.»

امام خامنه‌ای گفتند: «وقتی عجله داریم که کار را زودتر تمام کنیم و به جایی برسانیم، از جزئیات غفلت می‌کنیم و گاهی غفلت از یک امر جزیی، موجب ایجاد رخنه و نقطه‌ی سلبی در آن کار می‌شود، بنابراین باید مراقب بود که کارها متین، محکم و با شتاب مناسب انجام شود.»

زمانی با این توجیه که اولاً آمریکا کدخداست و ثانیاً بیشترین تحریم‌ها را آمریکا علیه ما وضع کرده، بر طبل مذاکره دوجانبه با آمریکا و دور زدن اروپا و دیگر قدرت‌ها می‌کوبیدند و به توصیه‌های رهبر انقلاب درباره اجتناب از مذاکره دوجانبه با آمریکا توجه نمی‌کردند.

سال ۹۲ بود که روحانی تمام مسائل را به تحریم‌های ظالمانه علیه ایران مرتبط می‌ساخت. رئیس جمهور بعد از تلاش فراوان و با مخالفت‌های شدید داخلی توانست برجام را تصویب کند که بعدها با مشکلات فراوانی در سطح دنیا مواجه شد، از باز نشدن روابط بانکی بگیر تا تحریم‌های جدید علیه ایران.

 

*تشریح برخی از بندهای مهم قانون مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات‌ساز ایران ۲۰۱۷

بند ۵ ــ تحریم سپاه

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به بر هم زدن ثبات در منطقه، حمایت از گروه‌های تروریستی و برنامه موشکی ایران متهم کرده و رئیس‌جمهور آمریکا را ملزم به وضع تحریم‌هایی علیه مقام‌های این سازمان می‌کند.

 

بند ۶ ــ تحریم‌های حقوق بشری

وزیر خارجه آمریکا را ملزم به شناسایی برخی شخصیت‌های متهم به نقض حقوق بشر در ایران کرده و خواستار مصادره دارایی‌ها و اموال آن‌ها در آمریکا شده است.

طبق پیش‌نویس طرح که در سایت کنگره قرار دارد، بخش ۵ این قانون به وضع تحریم‌های جدید علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مربوط است. در این بخش نمایندگان کنگره از دولت خواسته‌اند که ۹۰ روز پس از تصویب قانون فوق، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را مشمول دستور اجرایی ۱۳۲۲۴ کند.

 

 

دستور اجرایی ۱۳۲۴۴ در سال ۲۰۰۱ توسط جرج بوش رئیس جمهور وقت آمریکا صادر شد. در این دستور تحریم‌های مهمی علیه سازمان‌هایی که از نظر آمریکا تروریستی محسوب می‌شوند، وضع شده است. طبق این دستور اجرایی اگر یک نهاد یا سازمان یا فردی به عنوان تروریستی شناسایی شود، مشمول تحریم‌های ثانویه بانکی و غیر بانکی آمریکا می‌شود. این مرحله از تحریم برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران چیز جدیدی نیست. چرا که در حال حاضر هم حتی بعد از برجام که ادعا شده تحریم‌ها برداشته شده است، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست تحریم‌های ثانویه بانکی و غیربانکی آمریکا قرار دارد. یعنی هم اکنون نیز سپاه در لیست SDN آمریکا قرار دارد. در حال حاضر اگر کسی با سپاه پاسداران همکاری کند مشمول برخی تنبیهات از سوی آمریکا می‌شود که موقتی هستند.

از نگاه کارشناسان سیاسی تصویب قانون TCIDAA موسوم به S.722 در سنای آمریکا، به نوعی خارج شدن آمریکا از برجام است.

آمریکا بیش از این با زیر پا گذاشتن یک به یک از بنده های برجام از تعهدات خود سرباز زد و با تصویب این این قانون عملا خروج خود را اعلام کرد. ایران با انجام تعهدات خود در برجام و کاهش غنی سازی اروانیم و محدود کردن هسته ای ایران به جهان ثابت کرد که پا بند توافق است اما آمریکا هر بار به بهانه مختلف خالف توافق انجام داد.

لذا کسی ایران را بابت صدور اعلامیه متقابل خروج از برجام که قاعدتاً یک اقدام علی‌الارض هسته‌ای است، ملامت نخواهد کرد.

جان کری به سناتورها گفته باشد: "هر آنچه از تحریم‌ها را که ما به موجب برجام رفع کنیم، شما می توانید به بهانه های دیگر علیه ایران وضع کنید".

متاسفانه برجام هیچ برنامه ای برای مقابله با تحریم‌های غیر هسته‌ای ندارد، ولو اینکه آن تحریم ها برجام را بلااثر کند. باید پذیرفت که این توافق به جز برچیدن برنامه هسته ای ایران هیچ خاصیت قابل اعتمادی ندارد.

دکتر عبدالملکی ، استاد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام در ارتباط با برجام گفت: اصولاً برجام به نحوی نوشته شده است که برای نقض شدن نیازی به هیچ مصوبه ای از کنگره ندارد. به قول باب کورکر (رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا) "خروج از برجام از خروج از معاهده_پاریس هم ساده تر است، زیرا رییس جمهور آمریکا برای خروج از این توافق لازم نیست کاری انجام دهد! فقط کافی است معافیت‌های تحریمی ایران را تمدید نکند.

وی اظهار داشت:  همه این‌ها بخاطر این است که نه تنها در جریان مذاکرات به خطوط قرمز رهبری توجه نشد، حتی پس از آن نیز در اجرای برجام شروط ۹ گانه رهبری مورد عنایت قرار نگرفت، بخش جالب (و البته خطرناک) داستان این است که حسن روحانی با همین مدل به دنبال برجام‌های بعدی هم هست.

اما مساله تحریم‌های جدید تنها به سپاه پاسداران و تسلیحات نظامی خلاصه نمی‌شود، بلکه تبعات آن کل تجارت خارجی ایران را دربرمی‌گیرد.

ریچارد نفیو، عضو تیم مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای درباره این موضوع گفته است: «این اقدام می‌تواند شرکت‌های خارجی را از انجام تجارت با ایران بازدارد.»

دولت ادعا می‌کند که اگر آمریکا از برجام کنارگیری کند ما با بدون آن و با کشورهای اروپایی ادامه فعالیت می‌دهیم. اما این یک خیال خام است چرا که خروج آمریکا از برجام یعنی اتمام آن.

 

*برجام کاملا نقص شد

سید رضا علوی ، کارشناس مسائل سیاسی و بین‌المللی در خصوص تصویب S.722 (قانون مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات‌ساز ایران ۲۰۱۷) به خبرنگار سرویس بین‌الملل تهران نیوز گفت: شاید بر اساس بندها برجام قانون مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات‌ساز ایران ۲۰۱۷ مغایرتی با توافق ۵+۱ ندارد اما تصویب آن به‌گونه‌ای پیچیده به دنیا ثابت می‌کند که ایران برجام را نقص کرده است.

علوی اظهار داشت: تحریم سپاه به بهانه حمایت از تروریسم اولاً این نکته را گوشزد می‌کند که ایران حامی تروریست است و سپس به همین بهانه بانک‌های دنیا نمی‌توانند با ایران فعالیت کنند و از طرفی اجازه آزاد شدن پول فروش نفت را نمی‌دهد.

به گزارش شبکه خبری تهران نیوز ؛ حال باید منتظر اقدام دولت در این ارتباط باشیم و امیدواریم  تجربه برجام ۱ اجازه ایجاد برجام ۲ را به دولت ندهد.

انتهای متن/م

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما