تازه های سایت

کد مطلب: 31279
28. خرداد 1396 - 15:24
مدیرکل بهزیستی همدان گفت: دو کمپ ترک اعتیاد ویژه بانوان در شهرستان‌های همدان و نهاوند فعال است.

به گزارش پایگاه خبری گرو ، حمیدرضا الوند در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: درمان و بازتوانی اعتیاد در دو قالب مراکز ماده 15 و 16 در سطح کشور در حال انجام است که ساماندهی و پذیرش معتادان خود معرف و معتادان متجاهر جزء عملکرد این دو مرکز است.

وی افزود: در مرکز ماده 15 ترک اعتیاد محل پذیرش بیماران خود معرف و داوطلب است که از این مراکز به عنوان کمپ‌ها و یا مراکز اقامتی میان مدت یاد می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان همدان با اشاره به اینکه 41 کمپ ترک اعتیاد در سطح استان فعال است، بیان کرد: این مراکز ترک اعتیاد براساس پروتکل جدید دارای استانداردهای لازم هستند و مجوز فعالیت از سوی بهزیستی دریافت کردند و بر این اساس هیچ کمپ ترک اعتیاد بدون مجوز در استان همدان وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه دو کمپ ترک اعتیاد ویژه بانوان در شهرستان‌های همدان و نهاوند فعال است، گفت: یک پزشک و یک روانپزشک در کمپ‌های ترک اعتیاد استان همدان مستقر هستند و خدمات مورد نیاز را به بیماران ارائه می‌دهند.

الوند تصریح کرد: عملیات صدور مجوز و نظارت بر نحوه فعالیت کمپ‌های ترک اعتیاد برعهده سازمان بهزیستی است و در این مراکز درمان دارویی نداریم بلکه درمان پرهیزمدار در اولویت قرار دارد.

وی از فعالیت 17 مرکز متادون‌تراپی در استان همدان خبر داد و افزود: این مراکز با نظارت پزشک و دانشگاه علوم پزشکی خدمات ارائه می‌دهند که در حال حاضر مراکز MNT در شهرستان‌های اسدآباد و فامنین وجود ندارد.

مدیرکل بهزیستی استان همدان عنوان کرد: بیمارانی که شرایط ترک ندارد در مراکز کاهش آسیب‌های اعتیاد (شلتر) مورد مراقبت قرار می‌گیرند که در این مراکز دارو تحت نظر پزشک به بیماران ارائه می‌شود.

وی اظهار داشت: در مراکز شلتر و سرپناه شبانه یک وعده غذای گرم، حمام گرم، وسایل بهداشتی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی ارائه می‌شود.

الوند با اشاره به عملکرد مرکز ماده 16 برای ساماندهی معتادان متجاهر بیان کرد: فعالیت این مرکز از سال 92 در همدان آغاز شده است که مدیریت این مرکز با شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و بخش مددکاری برعهده بهزیستی بود که طبق تفاهم‌نامه‌ای مدیریت اردوگاه ماده 16 در اختیار سازمان بهزیستی قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه مرکز ماده 16 به سازمان بهزیستی واگذار شده است، گفت: مرکز ماده 16 همدان با هماهنگی مقام قضایی، پلیس مبارزه با مواد مخدر، بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی برنامه‌ها و اقداماتی برای بهبود معتادان متجاهر انجام می‌دهد که براساس مصوبه و تفاهم‌نامه جدید برای مدیریت توسط بهزیستی 155 میلیارد ریال به مرکز ماده 16 همدان اختصاص یافته است.

مدیرکل بهزیستی استان همدان افزود: معتادان و بیماران متجاهر در پروسه مراجع قضایی و انتظامی به مرکز ماده 16 ارجاع داده می‌شوند تا طول دوره درمان را طی کنند در این راستا بیماران بی‌بضاعت در قالب بیمه سلامت از خدمات مرکز ماده 16 بهره‌مند می‌شوند.

وی با بیان اینکه طبق این مصوبه مدیریت چنددسته‌ای از مرکز ماده 16 برداشته و مدیریت یکنواخت حاکم می‌شود، عنوان کرد: در راستای پیشبرد و تحقق اهداف پیش‌بینی شده نیازمند حمایت همه‌جانبه استانداری، دانشگاه علوم پزشکی و دیگر دستگاه‌ها هستیم.

الوند اظهار داشت: در مرکز ماده 16 خدمات و آموزش‌هایی برای اشتغال آینده معتادان، روند مهار کردن آنان در مصرف مواد مخدر و هدایت آنان به سمت خانواده و ورود به زندگی اجتماعی آموزش داده می‌شود.

وی تأکید کرد: تکمیل چرخه درمان بیماران از اعتیاد و رسیدن به مرحله بهبودی فرد باید همراه با حمایت اجتماعی باشد تا دوباره فرد دچار لغزش و گرایش به اعتیاد نشود و در این میان خانواده‌ها بیشترین نقش حمایتی را در زمان بهبودی از بیماران دارند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما