تازه های سایت

کد مطلب: 30496
6. ارديبهشت 1396 - 9:28
شهرستان نهاوند با تولید بیش از 50 درصد از گوشت ماهی استان همدان و در اختیار داشتن بازار تکثیر و تولید بچه ماهی، ظرفیت بسیار مناسبی برای ایجاد اشتغال و تحقق اقتصاد مقاومتی در این زمینه را دارد.

به گزارش پایگاه خبری گرو، اقتصاد مقاومتی که به ظرفیت‌های داخلی و بومی هر منطقه به‌عنوان محرک تولید و اشتغال توجه دارد و نسخه نجات‌دهنده اقتصاد کشور است، چندین سال است که به‌عنوان راهبرد کشورمان برای رونق تولید و اشتغال تبدیل‌شده است و در نام‌گذاری سال‌ها توسط مقام معظم رهبری نیز بر تحقق آن تأکید شده است.

این مدل اقتصادی که درون‌گرا و برون‌نگر است به ظرفیت‌های بومی هر منطقه با توجه به استعدادهای طبیعی نگاه ویژه‌ای دارد که توجه به این موضوع و حمایت‌های مسئولان مربوطه بسیاری از مشکلات اشتغال و بیکاری را حل می‌کند.

شهرستان نهاوند که به گفته مسئولان دارای چندین هزار جوان بیکار است و از داشتن کارخانه‌های صنعتی و بزرگ نیز محروم است دارای استعدادهای طبیعی و منطقه‌ای بسیار مناسبی برای تولید و اشتغال است که می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب و اختصاص اعتبارات و تسهیلات تعداد قابل‌توجهی از این خیل عظیم بیکاران را وارد بازار اشتغال کرد.

وجود سراب‌های خروشان و آب‌های زیاد نسبت به خیلی از مناطق کشور ازجمله ظرفیت‌ها وبرتری های طبیعی نهاوند است که بهره‌مندی از این پتانسیل‌ها راهگشا است.

یکی از عرصه‌هایی که در نهاوند می‌شود بر روی میزان اشتغال و ارزآوری آن برنامه‌ریزی کرد، پرورش ماهی و تولید و تکثیر انواع ماهیان سرد آبی و گرم آبی است.

این شهرستان هم‌اکنون بیش از 50 درصد تولید گوشت ماهی استان همدان را به خود اختصاص داده است و 100 درصد تخم چشم زده ماهی استان همدان را نیز تأمین می‌کند که این آمارها نشان‌دهنده ظرفیت بسیار فراوان در این زمینه است.

احمد باقری رئیس اداره جهاد کشاورزی نهاوند در این مورد می‌گوید: در این شهرستان در حالت کلی 64 واحد پرورش ماهی گرم آبی و سرد آبی فعالیت می‌کنند که بیش از 11 درصد از کل استخرهای استان همدان را شامل می‌شوند و سالانه بیش از 2700 تن ظرفیت تولید دارند.

 

1257536

 

وی اظهار داشت: در بخش مزارع تکثیر ماهی نیز 5 واحد در این شهرستان فعالیت می‌کنند که به دلیل شیوع بیماری VHS تولید در این بخش 50 درصد کاهش‌یافته است ولی خوشبختانه این بیماری کنترل‌شده است و امیدواریم دوباره به همان سطح قبلی از تولید برسیم.

رئیس جهاد کشاورزی نهاوند افزود: فقط دریکی از واحدهای تکثیر در شهرستان نهاوند بیش از 1 میلیون قطعه تخم چشم زده بچه ماهی تولید می‌شود که در این زمینه 100 درصد تولید استان مربوط به نهاوند است.

باقری با اشاره به سودآوری مناسب این عرصه گفت: بیش از 50 درصد گوشت ماهی استان در نهاوند تولید می‌شود و 90 درصد بچه ماهی استان همدان نیز در این شهر تولید می‌شود.

وی با اشاره به شیوع بیماری VHS که خسارت‌های فراوانی به استخرهای پرورش ماهی نهاوند وارد آورد، اظهار داشت: در حال حاضر 22 واحد پرورش ماهی تعطیل هستند که با توجه به کنترل این بیماری مهلک به‌زودی با مساعدت‌های صورت گرفته امیدواریم دوباره به چرخه اشتغال و تولید بازگردند.

رئیس جهاد کشاورزی نهاوند بیان داشت: در حل حاضر 42 واحد پرورش ماهی سرد آبی با ظرفیت تولید دوره‌ای 1900 تن و واحد ماهی‌های گرم آبی و 10 استخر دومنظوره با تولید 21 تن در نهاوند فعال هستند و دو واحد نیز پرورش ماهی‌های زینتی با ظرفیت تولید 19 هزار قطعه داریم.

 

1257531

 

وی گفت: در 3 سال گذشته به دلیل بروز بیماری VHS حدود یک‌سوم از ظرفیت استخرهای پرورش ماهی نهاوند تعطیل‌شده است که اقداماتی مانند ضدعفونی و قرنطینه‌ای کردن این استخرها توسط دامپزشکی انجام‌شده است و بدهی بانکی این واحدها هم استمهال شده است و تعدادی نیز جهت راه‌اندازی مجدد موفق به اخذ تسهیلات جدید بانکی شده‌اند.

 

*** احداث استخرهای دومنظوره راه‌حلی مناسب برای رونق استخرهای پرورش ماهی

 

 باقری ادامه داد: با توجه به وجود آب مناسب در این شهرستان احداث استخرهایی به‌منظور استفاده از آب برای کشاورزی و در کنار آن بهره‌مندی از ظرفیت این استخرها در تولید و پرورش ماهی بسیار مناسب است.

وی گفت: شهرستان نهاوند درزمینهٔ تولید و تکثیر تخم چشم زده یکی از شهرهای شاخص کشور است که با سرمایه‌گذاری در استفاده از استخرهای دومنظوره در این بخش هم می‌توان بازهم ظرفیت‌سازی و تولید داشت.

رئیس اداره جهاد کشاورزی نهاوند افزود: هرکسی که درخواستی برای احداث استخرهای دومنظوره داشته باشد موردحمایت این اداره است و پس از بازدیدها سریعاً به درخواست آن‌ها رسیدگی می‌شود تا تسهیلات مناسب در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت: در هر استخر به‌طور متوسط 5 نفر فعالیت می‌کنند که درمجموع بیش از 500 نفر به این حرفه مشغول هستند که می‌شود با احداث استخرهای دومنظوره این میزان اشتغال را افزایش داد.

 

1257535

 

بسیج سازندگی سپاه نهاوند نیز به این عرصه ورود کرده است و امسال نیز قصد دارد در این زمینه تسهیلاتی را ارائه دهد.

میثم رحیمی مسئول بسیج سازندگی سپاه نهاوند با اعلام مطلب فوق گفت: باهدف اشتغال‌زایی برای جوانان عزیز نهاوند این مجموعه چندین سال است که تسهیلاتی را در راستای ایجاد اشتغال و تحقق اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبر انقلاب به متقاضیان اعطا می‌کند.

وی عنوان کرد: در سال گذشته بیش از یک میلیارد و 700 میلیون تومان به متقاضیان اعطا شد که در عرصه‌های مختلفی مانند شیلات، زنبورداری، پرورش بلدرچین، پرورش قارچ و دیگر عرصه‌ها علاوه بر ایجاد اشتغال به تولید شهرستان نیز کمک شد.

مسئول بسیج سازندگی سپاه نهاوند گفت: پرورش ماهی نیز یکی از عرصه‌هایی است که در شهرستان نهاوند می‌تواند موفق شود و امسال در نظر داریم تسهیلاتی را به این بخش اختصاص دهیم.

وی ادامه داد: در سال گذشته حدود 100 میلیون تومان تسهیلات در این زمینه به متقاضیان داده‌شده است تا درزمینهٔ تولید گوشت ماهی فعالیت داشته باشند.

رحیمی گفت: در این زمینه 500 نفر در کلاس‌های آموزشی شرکت کردند و با کمک اداره جهاد کشاورزی آموزش‌های لازم را فراگرفتند.

این کسب‌وکار با سود نسبت مناسب و با توجه به ظرفیت نهاوند در این زمینه می‌تواند در سالی که از طرف مقام معظم رهبری به " اقتصاد مقاومتی؛ اشتغال و تولید " مزین شده است زمینه اشتغال جوانان جویای کار را فراهم می‌کند و باعث رونق تولید می‌شود.

گزارش از مهدی سهرابی

انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما