تازه های سایت

کد مطلب: 30050
5. فروردين 1396 - 8:23
در شهرستان نهاوند گیاهان دارویی رشد می کند که به غیر از اشتغال دردها را شفا می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری گرو، در سال‌های اخیر به دنبال گسترش کشت گیاهان دارویی در نهاوند و زیادشدن مغازه‌های داروی گیاهی فروشی مردم نیز ذائقه خود را به سمت استفاده از داروهای گیاهی سوق دادند به‌طوری‌که بر اساس یک مطالعه با روش پیمایشی و با ابزار پرسشنامه از افراد بالای 15 سال انجام‌شده است که پس از جمع‌آوری داده‌ها این تحقیق نتایج نشان داد که گروه‌های سنی مسن‌تر نسبت به گروه‌های سنی جوان‌تر دارای نگرش مطلوب‌تر و مصرف بیشتری از داروهای گیاهی هستند.
 

گیاهانی که اشتغال ایجاد می‌کنند + تصاویر

این تحقیق نشان داد سطح آگاهی و مصرف گیاهان دارویی به شکل معنی‌داری در زنان بیشتر از مردان است که مهمترین عامل عدم مصرف گیاهان دارویی توسط مردم این شهر، کمبود پزشک متخصص درزمینهٔ ی گیاهان دارویی است ولی در چند سال اخیر مصرف آن به شکل چشم‌گیری رواج پیداکرده است.

نهاوند قطب تولید داروهای گیاهی در استان است

علی ده پهلوان رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند در این مورد اظهار داشت: شهرستان نهاوند با چند ده هزار هکتار مراتع و منابع طبیعی و 22 هزار هکتار جنگل و آب و هوایی معتدل کوهستانی و سراب و چشمه‌های جوشان می‌تواند به یکی از قطب‌های تولید گیاهان دارویی در کشور ایجاد شود.
 

گیاهانی که اشتغال ایجاد می‌کنند + تصاویر
 

وی گفت: استفاده از گیاهان دارویی فرهنگ گم‌شده مردم نهاوند و است زیرا این شهرستان و نقاط مختلف ایران منبع سرشاری از تنوع و گونه‌های مختلف گیاهان دارویی می‌باشد که می‌تواند باعث گسترش اشتغال و صادرات و کمک به جلوگیری از تخریب مراتع و جنگل‌ها شود.

ده پهلوان افزود: از بین حدود 3 هزار گونه گیاه دارویی که در دنیا شناخته‌شده حدود 140 گونه خاص ایران است و مصرف داروهای گیاهی در کشورهایی چون آمریکا و فرانسه، کشورهای شرق آسیا و اروپا روزبه‌روز طرفداران بیشتری پیدا می‌کند.
 

گیاهانی که اشتغال ایجاد می‌کنند + تصاویر
 

نزدیک به 500 نوع گیاه دارویی در نهاوند وجود داشته است

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند بیان کرد: در همدان تعداد 320 نوع گیاه دارویی و در شهرستان به دلیل تنوع آب و هوایی نزدیک به 500 نوع در ارتفاعات الوند کوه‌های بوقاطی، گرین، گیان، ملوسان، آلمابلاق، خان گرمز، لشگر‌در کوه سرده و کوه گرمه همدان از عمده‌ترین مناطق رویش گیاهان دارویی محسوب می‌شود.

وی عنوان کرد: در مرحله اول برای رونق تولید گیاهان دارویی در شهرستان نهاوند نیازمند سرمایه‌گذاری و حمایت مالی از رشته‌های دانشگاهی کشاورزی و منابع طبیعی و توسعه علم پزشکی و در مرحله بعد با توجه به زمینه‌های موجود ازجمله رویش انواع گیاهان دارویی و تولید انبوه آن نیازمند احداث باغ گیاهان دارویی هستیم.
 

گیاهانی که اشتغال ایجاد می‌کنند + تصاویر
 

ده پهلوان با اشاره به اینکه تاکنون 800 هکتار از مراتع نهاوند جهت اشتغال‌زایی و جلوگیری از تخریب زیر کشت بیش از 200 نوع گیاه دارویی رفته‌اند است اظهار داشت: سالانه از هر هکتار بین 200 کیلوگرم تا 2 تن انواع دارو گیاهی برداشت و روانه بازار داخلی و خارجی می‌شود.

این کارشناس و رئیس منابع طبیعی یادآور شد: در سال‌هایی که شرایط بارش و نزولات جوی مناسب است به‌طور متوسط از هر هکتار 250 کیلوگرم انواع گیاه دارویی خشک برداشت می‌شود به‌طوری‌که امسال فقط ۷۵ هزار کیلوگرم گل‌گاوزبان خشک‌شده از مراتع نهاوند برداشت و چندین هزار تن انواع دیگر از دارو گیاهی در نهاوند تولید شد.

مهمترین مشکل نهاوند کمبود سرمایه‌گذار می‌باشد

وی افزود: مهمترین مشکل شهرستان کمبود سرمایه‌گذار در این بخش و کمبود بودجه مالی برای جوانان بیکار و دارای مدرک دانشگاهی در رشته‌های منابع طبیعی و کشاورزی است همچنین نهاوند در بخش بسته‌بندی گیاهان دارویی، ‌عصاره‌گیری و اسانس گیری، صنعت درست و درمانی و خوبی ندارد و اگر این بخش رونق گیرد نقش به سزایی در ایجاد اشتغال‌ پایدار دارد.
 

گیاهانی که اشتغال ایجاد می‌کنند + تصاویر

وی گفت: شهرستان نهاوند به دلیل آب و هوایی منحصربه‌فردی که دارد مستعد پرورش گاهان دارویی در مراتع است به‌طوری‌که درگذشته بیش از 500 نوع و گونه گیاه دارویی در این مناطق وجود داشته که مهمترین آنها خارشتر، باریجه، خار مریم، آویشن، گل ختمی، بابونه، آنقوزه، موسیر، کتیرا، گل همیشه‌بهار، شیرین‌بیان، نعنا، پونه، گل‌گاوزبان و رازیانه هستند./ باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

478625

دیدگاه‌ها

نه کارخانه گیاهان دارویی دارد.نه دانشگاه گیاهان دارویی.پس یعنی اهمیت ندارد.

دیدگاه شما