تازه های سایت

کد مطلب: 29775
10. اسفند 1395 - 7:39
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نهاوند گفت: در ایام نوروز با برگزاری دو جشنواره بومی و محلی تلاش خواهیم کرد آیین‌ها و سنت‌های نهاوند را در ایام نوروز در دانش‌نامه جهانی نوروز ۹۶ ثبت کنیم.

به گزارش پایگاه خبری گرو، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نهاوند در جلسه هماهنگی ستاد تسهیلات سفر که در محل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نهاوند برگزار شد گفت: به منظور احیا سنت‌های گذشته نهاوند،  شناخت و معرفی این سنت‌ها و جذب گردشگر در نوروز 96  جشنواره بازی‌های بومی و غذاهای محلی در نهاوند برگزار می‌شود.

محسن جانجان اظهار داشت: در نظر داریم در شهرستان نهاوند نوروزی متفاوت با نوروز سال‌های گذشته داشته باشیم که در همین راستا از تاریخ دوم تا هفتم  فرودین ماه سال 96 جشنواره بازی‌های بومی و محلی را در هفت روستای شهرستان نهاوند که دارای طبیعت بکر و زیبایی هستند برگزار کنیم.

وی تصریح کرد: همچنین در تاریخ سوم و هفتم فرودین ماه نیز جشنواره غذاهای محلی در تولیت آستان مقدس شاهزاده محمد و علی(ع) شهر نهاوند برگزار خواهد شد.

جانجان افزود: در آیین‌ها و سنت‌های گذشته مردم شهرستان نهاوند هر ساله مردم این شهرستان در ایام سوم و هفتم فرودین ماه دو آش محلی به نام «آش دوغ» و «آش ترش» را درست می‌کردند زیرا از نظر پزشکی نیز این غذاها برای سلامتی بدن در این فصل بسیار تأثیرگذار است اما متأسفانه امروزه این سنت‌ها به فراموشی سپرده شده است.

وی تاکید کرد: در واقع هدف از برگزاری این دو جشنواره احیا و معرفی این آیین‌ها و سنت‌ها است و همچنین جذب گردشگر در ایام نوروز برای شهرستان نهاوند از اهداف دیگر برگزاری این دو جشنواره است.

جانجان عنوان کرد: با توجه به این‌که جشن عید نوروز در 11 کشور دنیا برگزار می‌شود، امسال این 11 کشور با مرکزیت ایران قصد دارند که سنت‌ها و آیین‌های این عید باستانی را به صورت یک کتابچه در آوردند و دانش‌نامه نوروز 96 را به صورت جهانی تنظیم کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نهاوند بیان کرد: ما قصد داریم سهمی از این دانش‌نامه داشته باشیم و آیین‌ها و سنت‌های شهرستان نهاوند در عید نوروز را در این دانش‌نامه جهانی ثبت کنیم که این امر منوط به برگزاری یک برنامه و یک کار متفاوت در ایام نوروز است.

جانجان اظهار داشت: استان همدان و به تبع آن شهرستان نهاوند ظرفیت‌های زیادی در بحث گردشگری دارد اما متأسفانه در شهرستان نهاوند با توجه به امکانات محدودی که داریم تا کنون نتوانسته‌ایم از همه این ظرفیت‌هایی که در بحث گردشگری داریم استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: ما می‌خواهیم شهرستان نهاوند مقصد کردشگری باشد نه محل تردد گردشکران، که این مهم با همکاری همه دستگاه‌ها و ادارات شهرستان و استفاده از همه امکانات و ظرفیت‌های گردشگری شهرستان محقق خواهد شد.

جانجان به انتخاب شهر برتر در نوروز 96 اشاره کرد و گفت: شهرستان نهاوند در نوروز سال 95 به عنوان شهر برتر در استان انتخاب شد و ستاد تسهیلات خدمات سفر کشور نیز امسال در نظر دارد با توجه به معیارهایی از جمله کیفیت اطلاع ‌رسانی به مسافران، برنامه‌های فرهنگی و هنری اجرا شده، میزان کاهش تصادفات درون شهری نسبت به مدت مشابه سال قبل، وضعیت ارزیابی، رسیدگی و نظارت به شکایت‌ها، میزان اقامت مسافران در شهر‌ها، پاکیزگی شهر و روشنایی خیابان‌ها، تعدد سرویس‌های بهداشتی و غیره از جمله موارد انتخاب شهر برتر در ایام نوروز هستند.

وی افزود: امیدواریم در نوروز سال 96  با همکاری ادارات، ارگان‌ها، مسئولین، شهروندان و اجرای برنامه‌های متنوع و شاد در ایام نوروز در شهرستان نهاوند بتوانیم همانند سال گذشته عنوان شهر برتر را در استان همدان کسب کنیم.

انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما