تازه های سایت

کد مطلب: 29737
7. اسفند 1395 - 15:35
گوشه‌ای از این شهر پرهیاهو عده‌ای به شغلی مشغول‌اند که فردا و پس‌فردا، میزبان تک‌تک ما و شریک حزن و اشک بازماندگانمان می‌شوند تا جسمی را مهیای سفر به دیار باقی کنند.

 به گزارش پایگاه خبری گرو، چندان موافق تهیه این گزارش نبودم ولی با خود گفتم از بین این‌همه شخصیت مملکتی و رجال سیاسی و مشاغل عالیه گفتگو با غسال، قبرکن، سنگ‌تراش خالی از لطف نیست و قطعاً مطالب جالب و شنیدنی دارند؛ و بالاخره پارتی و آشنا در این حرفه نیز قطعاً روزی به درد می‌خورد. به همین دلایل تصمیم به تهیه گزارش گرفتم.

گوشه‌ای از این شهر پرهیاهو عده‌ای به شغلی مشغول‌اند که فردا و پس‌فردا، میزبان تک‌تک ما و شریک حزن و اشک بازماندگانمان می‌شوند تا جسمی را مهیای سفر به دیار باقی کنند.

در سکوت سرد قبرستان کسانی هستند که آخرین خدمت دنیایی را به ما کرده و جسم بی‌جانمان را مهیای سفری می‌کنند که برگشتی در آن نیست.

 غسال نام شغلی است که شاید چندان به گوشمان آشنا نیست و نشنیده‌ایم؛ کودکی آرزو کند بزرگ که شد شغلش غسال باشد اما همه ما یک‌بار در تمام طول عمر خود به این شغل نیاز پیدا می‌کنیم.

هنگام غسل جو سنگینی حاکم است، غم مرگ یک انسان که همه در این سوگ شریک‌اند، صدای بلند صلوات و فاتحه که فضا را پرکرده؛ وارد غسالخانه که می‌شوی بوی سدر و کافور گیجت می‌کند و توی مغزت می‌پیچد و وادار می‌شوی فکر کنی به چندنفری که امروز در این مکان غسل داده شدند.

 اتاقی سه در چهار و کاشی‌کاری شده وسط اتاق سکویی سنگی است که سطح آن حالت قوسی دارد که شکل وان کوچکی را ایجاد کرده، کنار سکو شیر آبی است با یک شلنگ بلند. در گوشه دیگر چند ظرف آب، وسایل شستشو، چکمه، دستکش.

 بوی تند کافور و صدای بلند تهویه بعد از همه جلب‌توجه می‌کند.

علی ابوالفتحی 52 ساله با 5 سال سابقه و عباس مومنی 29 ساله حدود سه سالی می‌شود در این حرفه مشغول به کار هستند وی قبلاً خادم مسجد حسینی میدان در شهرستان نهاوند بوده است.

 

1192759

 

از او پرسیدم وقتی مرده را می‌شویی چه حسی دارید؟

برایمان عادی است قبل از اینکه اینجا مشغول شوم به‌صورت افتخاری و برای رضای خدا چندین بار این کار را انجام داده‌ام البته اوایل کمی استرس و ترس داشتم.

خانواده‌ات با شغلت مخالف نیستند؟

نه اصلاً خیلی هم افتخار می‌کنند چون من از کودکی در هیئت و مسجد بزرگ‌شده‌ام.

در مورد غسل دادن بدن میت برایمان توضیح می‌دهید؟

ابتدا خون یا آلودگی را از بدن میت پاک می‌کنیم بعد با آب سدر، کافور و آب خالص سه بار غسل می‌دهیم و مقداری کافور خشک روی پیشانی، کف دست‌ها و روی زانوها می‌مالیم و هنگام شستن صلوات می‌فرستیم و پس از پیچیدن در کفن برای نماز میت می‌بریم.

تابه‌حال کسی از نزدیکانت را غسل داده‌ای؟

 ابوالفتحی می‌گوید: بله همسرم، پدرم و پسرخاله‌ام و عباس مومنی نیز گفت: مرحوم پدرم و تنی چند از دوستان وهم هیئتی‌ها را خودم غسل دادم.

مشتریان شما کسانی هستند که داغ‌دیده‌اند و ناراحت‌اند رفتار انها با شما چگونه است؟

معمولاً رفتارشان خوب و منطقی است ولی گاهی هم ناراحتی و درگیری به وجود آمده که چند روز بعد برگشتن و عذرخواهی کرده‌اند.

اگر بستگان میتی بخواهند مرده‌شان را خود بشویند یا کمک دهند اجازه می‌دهید؟

بله با هماهنگی دفتر باغ بهشت اشکالی ندارد اگر بتوانند مواد و لوازم در اختیارشان قرار می‌دهیم و در صورت نیاز کمک می‌کنیم.

از شغل و درامدت راضی هستید؟

از شغلم راضی هستم چون هم باعث رضایت خدا می‌شود و هم نیاز ضروری بنده خدا را برطرف می‌کند، هر مسلمانی باید در طول عمرش هفت نفر را غسل دهد درامدم هم به‌اندازه کارگران شهرداری است خدا را شکر راضی‌ام.

به سراغ محسن صالحی و هوشنگ ابوالقاسمی دو مرد زحمتکش و خستگی‌ناپذیر در باغ بهشت که کار قبرکنی را به عهده‌دارند می‌رویم.

در مورد طول و اندازه قبرها از انها سؤال کردم

گفتند: طول قبر 2 متر و عرض آن 80 سانتی‌متر است و معمولاً قبرها یکسان هستند ولی اگر میتی بلندتر و چاق‌تر باشد آن را اندازه میت می‌کنیم.

 

1192761

 

چند ساعت طول می‌کشد تا قبری را بکنید؟

اگر به روش سنتی و قدیم این کار را انجام دهیم دو یا سه‌ساعتی طول می‌کشد ولی مدتی است که پیمانکار گودبرداری کلی انجام می‌دهد سپس ما دیوارچینی و قبر پیش‌ساخته را آماده می‌کنیم و بلوک‌بندی می‌کنیم.

با توجه به اینکه با قبر و مرده سرکار دارید از این کار نمی‌ترسید یا خسته نمی‌شوید؟

هرکسی که کارش را در هر حرفه‌ای درست انجام دهد و خدا را در نظر داشته باشد از مرگ نمی‌ترسد. خستگی در کار ما بیشتر است چون در سرما و گرما باید قبر آماده کنیم، ولی از حقوق و دستمزدمان نسبت به کاری که انجام می‌دهیم راضی نیستم و کم است که امیدوارم به گوش مسئولان برسد.

برای تکمیل گزارش به سراغ علی احمدوند به‌عنوان آخرین بازیگردان سناریوی قبرستان که زحمت حکاکی و تراش سنگ‌قبرها را بر عهده دارد می‌رویم.

از وی پرسیدم شعر روی قبرها را از کجا می‌آوری؟

اکثراً خود بازماندگان می‌دهند ولی اگر کسی هم شعر ندهد خودمان متن ساده و یا شعری را برایش آماده می‌کنیم.

 

1192760

 

برای انجام حکاکی روی سنگ دوره یا آموزش خاصی دیده‌ای؟

بله در تهران برای یادگیری این کار آموزش و دوره‌دیده‌ام که با دستگاه و لیزر عکس و مطالب را روی سنگ حکاکی می‌کنیم.

چند نوع سنگ‌قبر وجود دارد؟

تعداد و تنوع سنگ‌قبرها زیاد است ولی سنگی که به برزیلی معروف است بیشتر کاربرد دارد البته سنگ چینی و گرانیت هم کاربرد زیادی دارد.

راستی که این سه گروه از هرکس دیگری بیشتر مرگ را لمس کرده و با نگاهی به قبرها می‌توان دریافت که غنی و فقیر در آخرین منزلگاه هردو یک‌جور پذیرایی و میزبانی می‌شود.

*** در پایان از مسئول محترم باغ بهشت نهاوند آقای عباس احمدوند که هماهنگی لازم در تهیه این گزارش را انجام دادند کمال تشکر و قدردانی راداریم.

انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما