تازه های سایت

کد مطلب: 29495
16. بهمن 1395 - 7:20
مبارزه با معضل اجتماعی اعتیاد و استعمال مواد مخدر نیاز به هماهنگی، همگانی کردن و همدلی دستگاه‌های مختلف و اجرای برنامه‌های عملی، مشاوره‌ای و آموزشی دارد.

به گزارش پایگاه خبری گرو، مصرف مواد مخدر صنعتی و سنتی در دنیا به‌طور چشمگیری در حال افزایش است و کشور ما نیز به دلیل قرار گرفتن در مسیر ترانزیت مواد مخدر به اروپا در معرض خطرات و آسیب‌های این بلای خانمان‌سوز قرارگرفته است و در مقیاس کوچک‌تر شهرستان نهاوند نیز در از خطرات مواد مخدر در امان نمانده است.

مبارزه با معضل اجتماعی اعتیاد نیازمند توجه همگانی و مسئولیت‌پذیری و هماهنگی دستگاه‌های مربوطه با یکدیگر است که با توجه به گستردگی این معضل باید در دوره‌های مختلف زمانی انجام شود تا در درازمدت اثرگذاری داشته باشد و در کنار این اقدامات باید کارهای پژوهشی، آموزشی و حمایتی نیز توسط دولتمردان انجام شود.

ساماندهی و بهسازی کمپ‌های ترک اعتیاد در نهاوند، اجرای طرح محله پاک، برخورد نیروی انتظامی با سوداگران مرگ، یاری برگ‌های بهزیستی به بهبودیافتگان مواد مخدر و اقدامات حمایتی و مالی از خانواده‌های آن‌ها و کارهای مشاوره‌ای ازجمله اقداماتی است که در این زمینه در شهرستان نهاوند در حال انجام است و یا انجام می‌شود که باید همه نسبت به این پدیده خانمان‌سوز آگاهی کسب کند و به مقابله با این معضل بپردازند.

سید رضا سلامتی معاون فرماندار نهاوند در این زمینه می‌گوید: اعتیاد یک جرم نیست بلکه یک بیماری است و باید به دنبال علاج آن بود و برای یک بیمار اعتیاد باید هم کار اورژانسی و هم تحقیقاتی و پایدار انجام شود.

وی اظهار داشت: مبارزه با مواد مخدر و آسیب‌های اجتماعی نیازمند همفکری و همدلی همگانی است و در این راه باید نگاه جامعه را تغییر داده و کارشناسی شده آن را بررسی کرده و فرهنگ‌سازی کنیم.

 

1158315

 

 معاون فرماندار نهاوند با اشاره به اینکه باید جامعه را در مقابل اعتیاد واکسینه کرد، افزود: طرح محله پاک به همت سپاه و نیروی انتظامی شهرستان دریکی از مناطق آلوده نهاوند به‌عنوان پایلوت در دست بررسی و اقدام است.

سلامتی گفت: طرح مبارزه با مواد مخدر و اجرای طرح محله پاک یک طرح جهادی است که باهم آوایی و همکاری تمام دستگاه‌های ذی‌ربط انجام خواهد شد تا شهر را از این آفت زیان‌بار رهایی‌بخشیم.

وی افزود: خوشبختانه سپاه ناحیه نهاوند با توجه به رسالت مهم فرهنگی خود همواره در موارد مختلف فعال عمل می‌کند و در همین راستا اجرای طرح محله پاک را در یک محله به‌عنوان پایلوت مبارزه با مواد مخدر در شهرستان کلید زده است که نیاز است مردم و دستگاه‌های مربوطه همکاری لازم را داشته باشند.

سرهنگ کامران کریمی فرمانده سپاه نهاوند نیز در این مورد می‌گوید: امسال طرح محله پاک را با همکاری نیروی انتظامی در نظر گرفتیم که هدف این طرح از بین بردن بلای خانمان‌سوز اعتیاد در مناطق آلوده شهرستان نهاوند است و این طرح برای اولین بار در منطقه پای قلعه این شهرستان انجام می‌شود و به ترتیب در بقیه مناطق آلوده نیز اجرا خواهد شد تا به یک شهر پاک برسیم.

وی بابیان این نکته که این امر جز با همکاری مردم محلات میسر نمی‌شود، اظهار داشت: در طرح "محله پاک" بیماران اعتیاد به مدت ۲۱ روز دریکی از کمپ‌های هماهنگ شده با بهزیستی تحت درمان قرار می‌گیرند و در این مدت نیز دوره‌های آموزشی از طریق مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای می‌بینند و سپس به کمک بسیج سازندگی سپاه ناحیه نهاوند برای این افراد ایجاد اشتغال خواهد شد.

 

1158318

 

فرمانده سپاه نهاوند افزود: نظرات و اقدامات در خصوص مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی این معضل برای ایجاد نتیجه مطلوب  باید فرهنگ‌سازی و بومی‌شود که در این طرح نیز هدف استفاده و توانمندسازی مردم مناطق آلوده به اعتیاد است.

کریمی گفت: امیدواریم که با همکاری همه دستگاه‌های مربوطه که در این طرح برای آن‌ها وظایفی تعریف‌شده بتوانیم درمجموع 6 قدم و مرحله این طرح را که قدم آخر آن اجرای جشن محله پاک است اجرایی کنیم.

یکی دیگر از اقداماتی که برای مبارزه با مواد مخدر باید انجام شود و بسیار مهم است کمک‌های مالی و مشاوره‌ای به بهبودیافتگان و خانواده‌های آن‌ها است که باید از طریق نهادهای حمایتی مهم شمرده شود.

در همین راستا قاسمی کارشناس اداره بهزیستی نهاوند گفت: یکی از وظایف اداره بهزیستی کمک به بهبودیافتگان مواد مخدر و کمک‌های مالی به‌عنوان سرانه به کمپ‌های ترک اعتیاد است.

وی اظهار داشت: برای کمک به خانواده‌های بهبودیافتگان مواد مخدر و پاک‌سازی جامعه از اعتیاد این نهاد به بهبودیافتگان دارای یک سال پاکی از مصرف مواد مخدر که دارای مدرک فنی حرفه‌ای نیز باشد وام برای اشتغال پرداخت می‌کند.

 

1158316

 

کارشناس اداره بهزیستی نهاوند افزود: تاکنون ۲۷۸یاری برگ به خانواده‌های بهبودیافتگان تحت پوشش بهزیستی به مبلغ کل  حدود 14 میلیون پرداخت‌شده است.

وی اظهار داشت: در سه‌ماهه پایانی امسال نیز در نظر داریم به ۶۶ نفر دیگر یاری برگ به مبلغ ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان پرداخت کنیم تا بتوانند از دام اعتیاد رهایی یابند.

قاسمی بابیان اینکه همه باید تلاش کنند که این بیماری را ریشه‌کن کنند، گفت : بهزیستی شهرستان نهاوند در ده‌ماهه سال جاری به 14 نفر از کسانی که در پاکی کامل به سر می‌برند و دارای مدرک فنی و حرفه‌ای هستند وام اشتغال‌زایی پرداخت می‌کند.

ساماندهی و بهسازی کمپ‌های ترک اعتیاد نیز از دیگر مواردی است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود و در کنار اقدامات عملی برای ترک کردن اعتیاد افراد مراجعه‌کننده به این کمپ‌ها باید به موضوعات مشاوره‌ای و استفاده از مشاور و پزشک در کمپ‌های ترک اعتیاد توجه ویژه‌ای شود.

خدابخش جگروند مسئول یکی از کمپ‌های ترک اعتیاد نهاوند در این زمینه می‌گوید: اعتیاد به‌عنوان معضلی اجتماعی مشکلاتی را برای مردم و خانواده‌های کسانی که فردی از آن‌ها مواد مصرف می‌کند به وجود آورده است و همه باید برای رهایی آن‌ها تلاش کنیم.

 

1158317

 

وی اظهار داشت: در کمپی که چندین سال است به راه انداخته‌ایم خدا را شکر توانسته‌ایم خانواده‌های زیادی را به اجتماع و به زندگی معمولی برگردانیم و الآن با آن‌ها در ارتباط هستیم.

جگروند افزود: با توجه به دستورالعمل جدید که برای کمپ‌ها صادرشده است ما هم‌الان پزشک و مشاور داریم و کمپ دارای بخش‌های مختلفی مانند اتاق سم‌زدایی، کلاس‌های بهبودی و روانشناس هستیم که در دوره‌های 21 روزه معتادان را از مصرف مواد مخدر پاک می‌کنیم.

وی گفت: در کلاس‌های بعد از سم‌زدایی با استفاده از افرادی که ترک کرده‌اند، برای آن‌ها سخنرانی می‌کنند و از زندگی با مواد مخدر وزندگی بعد از پاکی برای آن‌ها صحبت می‌کنند تا آن‌ها را به ترک کردن تشویق کنند.

مسئول کمپ باران رحمت در پایان گفت: از همه نهادهایی که به بهبودیافتگان کمک می‌کنند و از بهزیستی که به آن‌ها وام خوداشتغالی اعطا می‌کند تشکر می‌کنم چون با این کار خانواده‌های زیادی به اجتماع برگشته‌اند.

مختاری دبیر قرارگاه جوادالائمه سپاه نهاوند نیز در این مورد گفت: در طرح محله پاک با شناسایی معتادینی که مایل به ترک باشند در صورت اثبات نیاز مالی، بسیج هزینه آن‌ها را تقبل نموده و در صورت ترک و کسب مدرک فنی حرفه‌ای به آن‌ها وام داده خواهد شد.

وی اظهار داشت: اجرای این طرح بسیار مؤثر خواهد بود و با اجرای این طرح شهرستان نهاوند از آلودگی مواد مخدر پاک خواهد شد و همچنین خانواده‌هایی که از این قضیه در فقر هستند به بهزیستی و کمیته امداد معرفی خواهند شد تا به آن‌ها رسیدگی شود.

مختاری گفت: بهداشت و درمان، آموزش فنی و حرفه‌ای و وامی که از طریق بسیج سازندگی به این گروه پرداخت خواهد شد از دیگر مراحل طرح است و درنهایت نیز جشن محله پاک برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما