تازه های سایت

کد مطلب: 29490
15. بهمن 1395 - 15:48
سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه بابیان اینکه هیچ گفت‌وگویی در مورد سامانه "اس 400" انجام نگرفته است، اعلام کرد که ایران علاقه‌مند به ادامه همکاری‌های نظامی با روسیه است.

به گزارش پایگاه خبری گرو، مهدی سنایی در گفت‌وگو با هفته‌نامه "آرگومنتی ای فاکتی " پرمخاطب‌ترین نشریه روسیه تحویل سامانه "اس 300 " در سال 2015 را گامی بزرگ در روابط ایران و روسیه برشمرد و گفت: هیچ گفت‌وگویی در مورد "اس 400" انجام نگرفته است اما ایران علاقه‌مند به ادامه همکاری‌های نظامی با روسیه و حتی توسعه آن است، حتی امیدوار به همکاری در عرصه‌هایی هستیم که نیاز به توافق با شورای امنیت سازمان ملل و اجازه آن دارد.

وی اظهار داشت: در تصمیمات برنامه هسته‌ای، ممنوعیتی برای فروش به ایران (انواع مختلف تسلیحات) وجود ندارد، در آنجا گفته می‌شود که باید مجوز دریافت کرد، بنابراین امیدواریم که همکاری بین ساختارهای مربوطه ایران و روسیه تا چنان سطحی ارتقا پیدا کند که طرفین بتوانند در خصوص خرید حجم‌های زیاد (از طرف ایران) به توافق برسند؛ و طرفین پس از دستیابی به توافق به شورای امنیت سازمان ملل رجوع خواهند کرد.

سفیر ایران در روسیه در بخشی دیگر از این گفت‌وگو با یادآوری اینکه ایران و روسیه در مورد سوریه همکاری راهبردی دارند، تصریح کرد: به همین دلیل در این خصوص بین ایران و روسیه مشاوره‌های مکرری در سطوح مختلف انجام می‌گیرد.

وی تأکید کرد: ایران و روسیه به‌طور مرتب با یکدیگر ارتباط دارند، زیرا برای این دو کشور مبارزه با تروریسم امری بسیار مهم و معضل شماره یک بشمار می‌رود، شاید موضع ایران و روسیه از کشورهای غربی تمایز داشته باشد؛ تروریسم برای ایران و روسیه ازلحاظ نظری و عملی تهدید و مشکل درجه‌یک بشمار می‌رود. به همین خاطر ما عقیده داریم که باید تمام نیروهایمان را متحد کنیم، تمام طرف‌ها متحد شوند تا اینکه این معضل حل شود، امیدواریم که طرف‌های غربی نیز موضع خود را نسبت به خاورمیانه تغییر دهند، زیرا راه خروج دیگری وجود ندارد.

سنایی همچنین در گفت‌وگو با این هفته‌نامه روس به حجم مبادلات اقتصادی ایران و روسیه اشاره کرد و بااینکه در دو سال اخیر این مبادلات رشد داشته است، گفت: طبق آمار ارائه‌شده در 9 ماهه اول 2016 نسبت به دوره مشابه سال قبل 80% رشد داشته اما هنوز رضایت‌بخش نیست و این حجم باید افزایش یابد.

وی یکی از دلایل مهم بالا نبودن حجم روابط تجاری ایران و روسیه را تشابه اقتصاد دو کشور به‌عنوان صادرکنندگان منابع انرژی برشمرد و افزود: درصورتی‌که طرفین نیازهای متقابل هم را تکمیل نمایند، می‌توان امید بیشتری به ارتقای همکاری‌های تجاری آن‌ها داشت.

سفیر ایران در روسیه ادامه داد: حوزه‌های حمل‌ونقل به‌ویژه راه‌آهن، صنایع نفت و گاز، نیروگاه‌های حرارتی و هسته‌ای، معادن، صنایع هوا – فضا، کشاورزی و شیلات دارای زمینه‌های مساعدی برای ارتقای همکاری‌های اقتصادی طرفین هستند.

سنایی خاطرنشان کرد: در مورد صادرات کالا به روسیه نیز ما مجوز صادرات گوشت، لبنیات و محصولات دریایی را دریافت کردیم. این محصولات علاوه بر میوه و تره‌بار و خشکباری است که ما قبلاً به روسیه صادر می‌کردیم.

وی تأکید کرد: در حال حاضر بانک‌های بزرگ روسیه نظیر بانک اقتصاد خارجی، "اکسیم بانک " و بانک مسکو با ایران کارمی کنند، ما انتظار داریم که دیگر بانک‌های بزرگ روسیه برای نمونه "اسبربانک " هم همچنین به آن‌ها ملحق شوند؛ چراکه علاقه‌مند به این امر هستیم.

وضعیت گردشگری بین ایران و روسیه دیگر محوری بود که سفیر ایران در روسیه در خلال مصاحبه خود با هفته‌نامه روس بدان پرداخت و بابیان اینکه در گردشگری بین ایران و روسیه پیشرفت‌هایی به چشم می‌خورد، گفت: سه سال پیش پروازهای بین مسکو و تهران به‌واسطه شرکت "ایرفلوت " با چهار پرواز در هفته انجام می‌گرفت. در سال جاری شرکت‌های ماهان ایر، ایران ایر، تابان ایر، قشم ایر و معراج ایر پروازهایی را راه‌اندازی کردند. کلاً در سال جاری طی یک هفته بین دو پایتخت 16 پرواز منظم بعلاوه پرواز مستقیم بین تهران و آستراخان انجام می‌گیرد.

وی ادامه داد: همچنین شرکت هواپیمایی "سیبیر " جهت راه‌اندازی 10 پرواز به شهرهای مختلف ایران نظیر تهران و اصفهان درخواست داده است. این‌ها تنها پروازهای منظم هستند و در تابستان سال جاری پروازهای چارتر دیگری جهت حمل توریست‌ها از مسکو، سن‌پترزبورگ و سوچی راه‌اندازی شدند.

انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما