تازه های سایت

کد مطلب: 29445
12. بهمن 1395 - 13:53
هجوم مردم به دکه‌های فروش روزنامه برای خرید نشریه منتشرکننده خبر ورود امام خمینی (ره) به میهن، باعث کمیاب شدن این روزنامه در چند دقیقه شد.

به گزارش پایگاه خبری گرو، آغاز دهه فجر همیشه بهانه‌ای است تا به‌مرور خاطرات بهمن 57 بپردازیم و مشاهدات و آثار و وقایع این روزها را از زبان شاهدان عینی بشنویم و مرور کنیم و از زوایای مختلف به شرایط آن روزهای کشور بپردازیم.

نقش مطبوعات در سال 57 و جهت‌دهی و ارائه اخبار و وقایع آن سال همواره موردتوجه بوده است و وقتی‌که از زبان خبرنگار آن روزهای روزنامه اطلاعات در شهرستان نهاوند روایت شود بسیار عینی و شنیدنی است.

شهاب شفیعیان پیشکسوت عرصه خبر در شهرستان نهاوند ازجمله فعالان روزنامه‌نگاری بوده است که بیش از 4 دهه است به فعالیت رسانه‌ای ادامه می‌دهد و الگویی از اخلاق و فعالیت حرفه‌ای روزنامه‌نگاری است.

وی متولد سال 1338 در نهاوند است و از سال 52 فعالیت مطبوعاتی را شروع کرده است و رسماً در سال 56 به‌عنوان نماینده و خبرنگار روزنامه اطلاعات در شهرستان نهاوند به کار رسانه‌ای پرداخته است.

با این پیشکسوت رسانه‌ای نهاوند در مورد شرایط آن روزهای کشور، فضای رسانه‌ای، ورود امام خمینی (ره) به میهن و اتفاقات شهرستان نهاوند گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

وی می‌گوید: برای بررسی وضعیت و شرایط در آستانه پیروزی انقلاب باید به وضعیت مطبوعات در سال 56 برگردیم زمانی که مطبوعات از تاریخ 15 آبان 57 اعتصاب 62 روزه خود را شروع کردند و سرانجام در 17 دی‌ماه روزنامه‌ها شروع به انتشار کردند.

 

1149310

 

شفیعیان اظهار داشت: در آن زمان 3 روزنامه کیهان، اطلاعات و آیندگان بود که روزنامه سوم کمتر در شهرستان‌ها توزیع می‌شد و مردم بیشتر اخبار انقلاب را از طریق کیهان و اطلاعات پیگیری می‌کردند.

وی افزود: بعد از شکستن اعتصاب روزنامه‌ها، تیراژ انها 10 برابر شد و مردم اخبار و وقایع انقلاب را با جدیت خاصی دنبال می‌کردند و بنده نیز در آن زمان خبرنگار روزنامه اطلاعات بودم و همکار دیگرم خبرنگار روزنامه کیهان در شهرستان نهاوند بود.

 

*** خبرهای تظاهرات و راهپیمایی‌های نهاوند را مخابره می‌کردم

 

پیشکسوت خبرنگاری نهاوند گفت: در آن روزهای بعد از اعتصاب تیراژ روزنامه‌های اطلاعات و کیهان در نهاوند به بیش از 2200 عدد می‌رسید و چون امکانات کم بود و حمل‌ونقل نیز مناسب نبود روزنامه‌ها با یک روز تأخیر به نهاوند می‌رسید.

وی اظهار داشت: مردم استقبال زیادی از روزنامه‌ها می‌کردند و پرتیراژترین روزنامه مربوط به 26 دی و فرار شاه بود و با آن تیتر درشت و خاطره‌انگیز " شاه رفت ".

شفیعیان با اشاره به این‌که آن روزنامه تیراژش به 4 هزار عدد هم رسید، بیان کرد: پس‌ازآن نیز در اوایل بهمن‌ماه روزنامه‌ها با همین تیراژ اخبار و وقایع انقلاب اسلامی را چاپ می‌کردند و این اطلاع‌رسانی‌ها تأثیر بسزایی بر جهت‌دهی افکار عمومی داشت و در پیشبرد انقلاب نقش اثرگذاری داشت.

 

1149308

 

وی افزود: خبرهای شهرستان نهاوند را نیز بنده ارسال می‌کردم و چون شهر نهاوند شهر انقلابی بود خبرهای ما در روزنامه‌های سراسری چاپ می‌شد و با توجه به راهپیمایی‌های گسترده مردم نهاوند درگیری‌های زیادی در شهرستان نهاوند به وجود آمده بود.

 

*** تصویر رنگی امام خمینی (ره) را بر روی دکه زدم و تعطیل کردم

 

این پیشکسوت عرصه رسانه گفت: شهرستان نهاوند به دلیل راهپیمایی‌های گسترده تنها شهر غیر مرکزی بود که ساواک داشت و گارد ویژه نیز از شهر زنجان برای سرکوب مردم به این شهر منتقل‌شده بود و شهر را در کنترل گرفته بودند.

وی اظهار داشت: باوجوداین شرایط مردم انقلابی نهاوند به راهپیمایی و تظاهرات می‌پرداختند و به حضور گارد توجهی نداشتند و در عزم خود برای پیروزی انقلاب اسلامی مصمم بودند.

شفیعیان ادامه داد: دقیقاً در اوایل بهمن‌ماه بود که مجله هفتگی کیهان چاپ شد و اولین بار من تصویر رنگی امام خمینی (ره) بر روی جلد این مجله را مشاهده کردم و به دلیل خفقان و با توجه به اینکه فقط یک دکه روزنامه‌فروشی در نهاوند بود نتوانستیم مجله را توزیع کنیم و فقط عکس امام خمینی (ره) را بر روی شیشه دکه چسباندم و دکه را تعطیل کردم.

 

1149311

 

وی گفت: روز بعد وقتی به آنجا رفته بودیم متوجه شدیم که نیروهای گارد دیگر خودشان هم می‌دانند که نمی‌توانند با مردم انقلابی نهاوند مبارزه کنند و عکس امام هم بر روی دکه بود.

خبرنگار روزنامه اطلاعات در سال 57 با اشاره به نزدیک شدن ورود امام به کشور افزود: در روز 11 بهمن بود که توسط رسانه‌ها و رادیوهای خارجی اعلام‌شده بود که امام خمینی (ره) فردا ساعت 9 صبح در فرودگاه مهرآباد تهران خواهد بود و شوری عجیب مردم نهاوند و کل کشور را فراگرفته بود.

وی با اشاره به شرایط آن روزهای نهاوند گفت: در شهر نهاوند هم با شنیدن این خبر مردم خیلی خوشحال شدند و تعدادی از دوستان ما عزم سفر به تهران و استقبال از حضرت امام خمینی (ره) را داشتند ولی با توجه به نبود وسایل نقلیه زیاد و کمبود سوخت در نهاوند عملاً نمی‌توانستند به تهران بروند چون در آن زمان حتی نفت برای گرم شدن خانه‌ها نیز در اختیار مردم نبود.

 

*** روزنامه منتشرکننده خبر ورود امام خمینی (ره) به کشور در نهاوند کمیاب شد

 

شفیعیان عنوان کرد: با توجه به اینکه نهاوند ازلحاظ تأمین سوخت در مضیقه بود و تنها 2 اتوبوس هم در نهاوند بود ولی بازهم تعداد زیادی از مردم با روش‌های مختلف موفق شدند خود را به تهران برسانند تا در مراسم استقبال شرکت کنند.

وی گفت: روز 12 بهمن هم که امام به میهن بازگشتند، مراسم به‌صورت مستقیم از تلویزیون پخش می‌شد که قطع شدن ناگهانی این مراسم باعث نگرانی مرم نهاوند شد و باعث شد مردم به داخل خیابان بیایند و اعتراض داشتند که چرا پخش مراسم ورود امام قطع‌شده است.

 

1149309

 

پیشکسوت عرصه رسانه نهاوند افزود: مردم در آن حال که نگران بودند ولی درعین‌حال با حضور در خیابان‌ها خوشحالی می‌کردند و با پخش شیرینی و گل ورود امام به میهن را جشن گرفتند.

وی اظهار داشت: این شادی‌های مردم ادامه داشت و آغاز شورانگیزی برای انقلاب در روز 12 بهمن با ورود امام خمینی (ره) در بین مردم به وجود آمده بود که نقش روحانیون برجسته نهاوندی در ایجاد این پیروزی و هدایت مردم این شهرستان بسیار مهم تأثیرگذار بود.

شفیعیان گفت: در روزی که امام آمد در داخل دکه بودم و منتظر رسیدن روزنامه روز قبل بودم و با توجه به اینکه روزنامه‌ها با یک روز تأخیر به نهاوند می‌رسید روزنامه مربوط به ورود امام با تیز درشت " امام آمد " در روز 13 بهمن به نهاوند رسید.

وی بیان داشت: در این روز در کمتر از چند دقیقه روزنامه منتشرکننده خبر ورود امام به کشور نایاب شد و مردمی که این روزنامه را خریده بودند به هم نشان می‌دادند.

پیشکسوت روزنامه‌نگاری نهاوند در پایان گفت: باوجودآنکه این روزنامه با تیراژ بالا چاپ‌شده بود مردم برای خرید آن به دکه هجوم آوردند ولی روزنامه خیلی زودتراز این‌ها تمام‌شده بود و این موضوع یکی از خاطرات خوب من بود.

گفت‌وگو از مهدی سهرابی

انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما