تازه های سایت

کد مطلب: 29398
9. بهمن 1395 - 8:17
وجود 172 هکتار بافت فرسوده که عمدتاً در مناطق مرکزی شهر نهاوند قرار دارد در شرایط بحرانی و نیازمند امدادرسانی به‌عنوان تهدیدی برای سلامت مردم و به معضلی برای مدیریت شهری تبدیل‌شده است.

به گزارش پایگاه خبری گرو، شهر تاریخی نهاوند با قدمت هزاران ساله به گواه کارشناسان، مسئولان و مردم آن‌گونه که شایسته این شهر است پیشرفت نکرده و وجود ساختمان‌های قدیمی و بافت فرسوده در مرکز شهر خطراتی را متوجه ساکنین این مناطق کرده است.

علاوه بر عدم پیشرفت شهر در ابعاد مختلف به گواه کارشناسان شهرستان نهاوند از منظر مبلمان شهری نیز سال‌ها است که پیشرفت قابل‌توجهی نکرده و وجود بافت فرسوده بر معضلات مدیریت شهری نهاوند افزوده است.

وجود بافت فرسوده در مرکز شهر و چند منطقه دیگر حاشیه شهر باعث بروز مشکلاتی در امدادرسانی و توسعهٔ شهری شده است که رفع این موضوع و رسیدن به موقعیتی مطلوب نیازمند توجه مسئولان و کمک‌های دولتمردان است.

وقوع حادثه دل‌خراش آتش‌سوزی در حادثه پلاسکو و وقوع بیش از 50 زلزله در شهرستان نهاوند از ابتدای امسال به‌خوبی خطرات موجود را در صورت رعایت نکردن نکات ایمنی به همگان گوشزد می‌کند به همین دلیل رعایت نکردن این نکات در ساخت‌وسازهای شهرستان نهاوند و توجه نکردن به معضل بافت فرسوده خطراتی بسیار زیادی را در پی خواهد داشت.

مسعود رضی رئیس سازمان نظام‌مهندسی نهاوند در این مورد می‌گوید: این سازمان از سال 81 کار خود را در شهرستان نهاوند آغاز کرده است و بر اساس چهارچوب قانونی به کار خود ادامه می‌دهد.

وی اظهار داشت: تهیه نقشه‌های ساختمانی و نظارت بر ساخت‌وسازها بر عهده این سازمان است که این موارد بر اساس ضوابط ملی ساختمان توسط ناظران این سازمان کنترل می‌شوند.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی نهاوند افزود: ناظران بر همه نکات ایمنی ساختمان‌ها نظارت می‌کنند به‌طور مثال تا زمانی که سیستم اطفای حریق در ساختمان نصب نشود، پایان کار این سازه صادر نمی‌شود.

*** بازآفرینی شهری و سیاست‌های تشویقی به نوسازی بافت فرسوده کمک می‌کند

امیررضا یوسفیان شهردار نهاوند نیز در این مورد گفت: در سطح شهر نهاوند بیش از 172 هکتار بافت فرسوده وجود دارد که این بافت فرسوده شامل بافت فرسوده تاریخی و بافت فرسوده باارزش معمولی یا غیر تاریخی می‌شود.

 

1144897

 

وی اظهار داشت: توجه به بافت‌های فرسوده و قدیمی نهاوند و لزوم نوسازی و بازسازی آن‌ها به موضوعی جدی تبدیل‌شده و مجموعه سازمان‌های مرتبط را به فکر چاره برای حل این مشکل واداشته است.

شهردار نهاوند افزود: بیشتر بافت‌های فرسوده در مناطق مرکزی شهر مثل خیابان معلم، منطقه گل زرد، دوخواهران، پای قلعه که بافت میانی و مرکزی شهر را تشکیل می‌دهند، قرار دارند که باید تلاش شود این بافت‌ها نوسازی و بهسازی شوند و در این راه همه دستگاه‌ها باید کمک کنند.

وی گفت: در این راستا ابزارهای تشویقی همچون ارائه وام نوسازی از سوی وزارت راه و شهرسازی و تخفیف‌های صدور پروانه از سوی شهرداری در نظر گرفته‌شده است.

یوسفیان اظهار داشت: احیای بافت فرسوده به همراهی شهروندان نیاز دارد که در همین رابطه بسته تشویقی ساخت‌وساز فعال‌شده تا به‌واسطه آن شاهد جهش عظیم در بحث احیاء بافت فرسوده در شهر باشیم.

وی عنوان کرد: سیاست‌های تشویقی شهرداری نهاوند همیشه بر این مبنا بوده که بافت فرسوده شهری تبدیل به بافت استاندارد با ساختمان‌های نوساز شوند و دارای معبرهایی برای امدادرسانی باشند تا در صورت لزوم بتوان بحران را مدیریت کرد.

 

1144898

 

شهردار نهاوند به موضوع بازآفرینی شهری اشاره کرد و گفت: هدف در بحث بازآفرینی مناطق شهری، بهسازی بافت‌های فرسوده و ارتقا سطح زندگی و توسعه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی است.

یوسفیان در پایان گفت: بخشودگی ۵۰ درصد عوارض شهرداری در بخش بافت‌های فرسوده ازجمله مزایایی است که در بافت‌های فرسوده به مالکین تعلق می‌گیرد.

*** 5 منطقه نهاوند در اولویت بازآفرینی قرار دارند

باهدف احیای بافت فرسوده در نهاوند در چند ماه گذشته همایشی با حضور مسئولان کشوری و محلی در نهاوند برگزار شد که در این همایش محمد رودباری مدیرکل وقت اداره راه و شهرسازی استان همدان از تخصیصی اعتبار یک و نیم میلیاردی برای بازآفرینی بافت فرسوده نهاوند خبر داد و گفت: در برنامه توسعه پایدار شهری احیای بافت فرسوده باید در اولویت قرار گیرد.

وی اظهار داشت: چندین هزار نفر از جمعیت نهاوند در بافت فرسوده سکونت دارند که این مهم باید موردتوجه همگان باشد.

مدیرکل وقت اداره راه و شهرسازی استان همدان افزود: 5 محله پای قلعه، دوخواهران، پشت شهرداری، خاقانی و حافظ نهاوند که دارای بافت فرسوده هستند در اولویت بازآفرینی قرار دارند.

رودباری در پایان بابیان اینکه هدف از اجرای بازآفرینی شهری بازگرداندن کیفیت زندگی شهری به این محله‌های تاریخی است، گفت: هیچ محدودیتی برای شهرستان نهاوند در خصوص تشکیل تعداد پرونده و معرفی به بانک‌ها وجود ندارد.

 

1144895

 

عباس مؤمنی مسئول واحد شهرسازی شهرداری نهاوند نیز در خصوص پراکندگی این بافت‌های فرسوده گفت: ۱۳۳.۳ هکتار از بافت فرسوده نهاوند در بخش مرکزی شهر و ۳۸.۵ هکتار در حاشیه شهر که شامل ۶.۵ هکتار در منطقه گوشه سرآسیاب، ۲۴.۸ هکتار در منطقه گل زرد و ۷.۲ هکتار در منطقه شاطر آباد است، واقع‌شده است.

وی اظهار داشت: مهم‌ترین مشکل درزمینهٔ ساخت‌وساز و احیای بافت فرسوده شهر نهاوند هم‌پوشانی این بافت با بافت تاریخی است که امیدواریم این مشکل به‌زودی حل شود.

مؤمنی گفت: خوشبختانه برای نوسازی این بافت‌های فرسوده تسهیلات و سیاست‌های تشویقی نظیر تخفیف عوارض تا سقف ۵۰ درصد و پرداخت وام مسکن ۳۰ میلیون تومانی ۱۲ درصد به ازای هر واحد در نظر گرفته‌شده است.

*** احیای بافت فرسوده نیازمند پشتیبانی دولت است

مسعود رضی رئیس شورای شهر نهاوند نیز در این مورد گفت: درگذشته در شهرستان نهاوند 68 هکتار بافت فرسوده داشتیم ولی در طرح تفصیلی شهر برای کمک به مناطق محروم و ارائه تسهیلات بافت فرسوده این مقدار به 172 هکتار افزایش پیدا کرد.

وی اظهار داشت: متولی ارائه تسهیلات شرکت عمران و مسکن‌سازان استان همدان است که بعد از معرفی متقاضیان از طرف شهرداری نهاوند به آن‌ها تسهیلات ارائه می‌دهد.

رئیس شورای شهر نهاوند افزود: نگرانی مدیریت شهری برای بافت‌های فرسوده زیاد است که نوسازی و بهسازی این بافت‌ها نیاز به پشتیبانی دولت دارد چون در شرایط بحرانی نگرانی‌های بسیار زیادی برای امدادرسانی وجود دارد.

 

1144896

 

وی گفت: برای نوسازی این بافت‌ها تخفیف 50 درصدی عوارض و تشویقاتی برای صدور پروانه در نظر گرفته‌شده است تا با همکاری مردم ساکن در این مناطق و در اختیار قرار دادن تسهیلات توسط دولت، این بافت‌ها بهسازی شوند.

بر اساس مبانی شهرسازی قسمت‌های مرکزی شهر نباید دچار فرسودگی و ناامنی شوند تا در مواقع بروز حوادثی همچون زلزله، طوفان و سیل به‌خوبی کمک‌رسانی انجام شود و این موضوع در نهاوند که بر روی گسل فعال زلزله قرار دارد و هرچند روز یک زلزله در این شهر اتفاق می‌افتد بر اهمیت موضوع می‌افزاید.

از جنبه دیگر امنیت این محدوده‌ها به لحاظ متروکه شدن منازل محل به پناهگاهی برای خلاف‌کاران تبدیل می‌شود که باعث بروز مشکلات اجتماعی و فرهنگی می‌شود و ازاین‌جهت نیز باید موردتوجه قرار گیرد.

به نظر می‌رسد برای احیای بافت فرسوده نهاوند باید بخش خصوصی را با ارائه مشوق‌هایی به این عرصه وارد کرد چون معمولاً مردمی که در این مکان زندگی می‌کنند از وضعیت مطلوب اقتصادی برخوردار نیستند و به همین دلیل رغبتی برای دریافت تسهیلات ندارند.

امیدواریم مجموعه مدیریت شهری بتواند با اتخاذ تدابیر لازم برای رفع مشکلات بافت فرسوده نهاوند اقدامات مؤثری انجام دهد که برای رسیدن به وضعیت مطلوب نیازمند همکاری مردم نیز است و باید مسئولان با تبدیل این تهدید به فرصت گام مهمی را درروند توسعه‌ای شهر نهاوند بردارند.

گزارش از مهدی سهرابی

انتهای پیام/

478625

دیدگاه‌ها

شک نکنید فاجعه انسانی بوجود می آید.

دیدگاه شما