تازه های سایت

کد مطلب: 29363
6. بهمن 1395 - 8:42
با تلاش چندین ساعته امدادگران و با استفاده از بالگرد امداد هوایی کوهنوردان نهاوندی و کرمانشاهی گرفتار در کوهستان گرین نهاوند نجات یافتند.

به گزارش پایگاه خبری گرو، یک تیم کوهنوردی از اهالی شهر کرمانشاه و تیم دیگری از نهاوند در کوهستان گرین این شهرستان دچار حادثه شدند که در اثر این حادثه یک خانم کوهنورد از اهالی کرمانشاهی به‌شدت مصدوم شد و توسط بالگرد امدادی به همدان منتقل شد.

ایمان معین یکی از امدادگران و کوهنوردان شهرستان نهاوند که به کمک این کوهنوردان رفته بود جزئیات این حادثه را تشریح کرد و گفت: پس از دریافت خبری مبنی بر وقوع حادثه برای کوهنوردان فوراً با کمک همکاران برای کمک به آن‌ها اقدام کردیم.

وی اظهار داشت: تیم سه‌نفره ما طی تماس دریافتی از هلال‌احمر؛ خبری مبنی بر سرمازدگی و سقوط 3 نفر کوهنورد نهاوندی در دره غار قوش کوه گرین و نیاز فوری به کمک را دریافت کرد.

معین افزود: تیم امدادی ما که در لحظه تماس روی قله چهل تن بودیم تصمیم گرفتیم جهت امداد، خودمان را از روی خط الراس به مصدومان برسانیم که پس از 3 ساعت پیمایش سنگین خودمان را به مصدومان رسانیدم.

این امدادگر و کوهنورد نهاوندی گفت: بعد از پوشاندن کلاه و دستکش به آن‌ها و به دلیل اینکه آن‌ها در محل نامناسب قرار داشتند و شیب زیاد بود و برف و یخ نیز فراوان بود؛ اقدام به ایجاد کارگاه برف با کلنگ کردیم.

وی بیان داشت: سپس کوهنوردان گرفتار را به‌وسیله حمایت با طناب تا محل مناسب منتقل کرده و سپس آن‌ها را به پناهگاه اول کوه گرین انتقال دادیم.

معین جزئیات مأموریت دوم و امدادرسانی به کوهنوردان کرمانشاهی را نیز این‌گونه شرح می‌دهد: حادثه دوم برای تیم کرمانشاه در زیر یخچال منتهی به قله یال کبود رخ‌داده بود و یکی از آن‌ها را مصدوم کرده بود.

وی اظهار داشت: در این حادثه یکی اعضای این گروه که خانم بود متأسفانه به دلیل سقوط به دره دچار آسیب‌دیدگی کمر شده و توسط بالگرد امداد هوایی به بیمارستان منتقل شد.

 این کوهنورد شجاع نهاوندی گفت: دو نفر دیگر این تیم نیز براثر سرما و نداشتن لوازم کافی درخطر بودند که توسط نجات گران هلال‌احمر همدان به پناه گاه اول کوه گرین منتقل شدند.

وی افزود: پس از استراحت و صرف مواد خوراکی با هماهنگی با ستاد و آقای فرزانه مسئول امداد استان که شخصاً در منطقه حضور داشت تصمیم به انتقال کوهنوردان کرمانشاهی به پایین گرفته شد.

 

http://garoo.ir/sites/default/files/fullimages/1395/11/06/photo_2017-01-25_08-36-38.jpg

 

معین عنوان کرد: قرار بر این شد که کوهنوردان مصدوم نهاوندی نیز تا فردا صبح در پناهگاه بمانند و سپس به پایین منتقل شوند.

وی در پایان با اشاره به هماهنگی مراحل عملیات با جمعیت هلال‌احمر نهاوند گفت: در این عملیات چندین ساعته آقایان احسان سیف، عباد سوری، رضا جعفری حضور داشتند و اشکان حمیدوند نیز مواد خوراکی را تا پناهگاه اول گرین رساندند.

شرح ماجرا از زبان یکی از امداد گران و کوهنوردان شجاع نهاوند

اشکان حمیدوند یکی از کوهنوردان و مسئول تیم امداد کوهستان پایگاه روستای وراینه نهاوند که در این عملیات جز اولین نفراتی بود که به کمک حادثه دیدگان شتافت در مورد این حادثه می‌گوید: پس از دریافت تماسی از طرف هلال‌احمر مبنی بر وقوع این حادثه و لزوم پشتیبانی تدارکاتی در این عملیات، بلافاصله وسایل موردنیاز را جمع‌آوری و به سراب گاماسیاب جهت صعود حرکت کردم.

وی ادامه داد: پس از تهیه مقداری مواد غذایی و با توجه به اینکه تنها بودم و می‌خواستم با تاریکی مواجه نشوم سریعاً شروع به صعود کردم.

حمیدوند افزود: نزدیک پناهگاه کوه گرین بوران و باد وحشتناکی وجود داشت ولی به‌هرحال خودم را به پناهگاه رساندم که یکی از اعضای گروه کوهنوردی کرمانشاه در پناهگاه منتظر دوستانش بود.

 وی اظهار داشت: بعد از لحظاتی یک از تیم‌های امداد از در حال پایین آوردن اعضای گرفتار در کوهستان بودند و آن‌ها را به پناهگاه منتقل کردند.

این کوهنورد نهاوندی گفت: همچنین بعد از مدتی تیم دیگر امدادی نهاوند دیگر کوهنوردان گرفتار در منطقه را به پناهگاه منتقل کدند.

 حمیدوند در پایان عنوان کرد: پس از استراحتی کوتاه در پناهگاه با همراهی تیم امداد نهاوند و همدان به سمت سراب گاماسیاب حرکت کردیم و به‌سلامت به مکان امن رسیدیم.

انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما