تازه های سایت

کد مطلب: 28710
24. آذر 1395 - 9:36
شهرستان نهاوند به‌عنوان پل ارتباطی چند استان به مرزهای غربی کشور، دارای محورهای خطرناکی است که ظرفیت عبور و مرور خودروهای زیادی را ندارد و برای کاهش وقوع تصادفات نیازمند توجه ویژه مسئولان استانی و کشوری است.

به گزارش پایگاه خبری گرو، وجود زیرساخت‌های مناسب برای هر منطقه موجب توسعه و پیشرفت می‌شود و رضایتمندی مردم را در پی دارد. وجود محورها و جاده‌های مناسب و ایمن به‌عنوان یکی از زیرساخت‌های مهم همیشه دارای اهمیت و مدنظر بوده است.

شهرستان نهاوند به دلیل موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر چند استان برای رسیدن به مرزهای غربی کشور در بیشتر ایام سال شاهد عبور و مرور حجم زیادی از خودروها از محورهای مواصلاتی این شهر است که داشتن محورهای مناسب و ایمن باعث کاهش بروز حوادث و سفری سالم برای مسافران و خودروهای عبوری می‌شود.

از طرف دیگر به دلیل اینکه شهرستان نهاوند در مسیر جاده کربلا قرار دارد و در بیشتر روزهای سال به‌ویژه ایام اربعین حجم بسیار زیادی از خودروهای عبوری برای رسیدن به مرز مهران از شهرستان نهاوند عبور می‌کنند که این مسئله ضرورت داشتن محورهای مواصلاتی مناسب را گوشزد می‌کند.

در ایام اربعین امسال بود که به دلیل غیراستاندارد بودن محورهای مواصلاتی نهاوند صحنه‌های بسیار دل‌خراش مرگ هم‌وطنانمان را در محورهای آورزمان و محور نهاوند به کرمانشاه بارها شاهد بودیم و کام مسافران و خانواده‌هایی را تلخ کرد.

سوخته شدن 5 نفر در تصادف تریلی با یک دستگاه سمند و پراید در این محور و کشته شدن راننده پراید و 3 زخمی یکی از نمونه‌های تصادفات اخیر در محوهای مواصلاتی نهاوند است.

 

1076764

 

در تصادف دیگری در محور آورزمان به نهاوند نیز یک زائر اربعین در نهاوند کشته شد و 7 نفر زخمی شدند و روز بعدازاین تصادف نیز دو نفر در همین محور فوت کردند تا به همگان ثابت شود که بهسازی و ساماندهی این محور چقدر ضرورت دارد.

محور نهاوند به شهر فیروزان و سپس کرمانشاه، ورودی نهاوند از سمت جاده آورزمان و سه‌راهی شعبان که مسیر ورودی نهاوند از سمت بروجرد است ازجمله محورهای خطرناک شهرستان نهاوند است که در طول سال همواره تصادفات زیادی در این محورها رخ می‌دهد.

همین تصادفات باعث افزایش درصد تعداد تصادفات منجر به فوت در این شهرستان شده است که برای شهری با این پیشینه تاریخی و فرهنگی و مذهبی اصلاً زیبنده نیست.

حسن بهرام نیا نماینده نهاوند در مجلس با انتقاد وضعیت پروژه‌های بهسازی محورهای نهاوند گفت: در 8 ماه گذشته حدود 30 نفر در این محورها کشته شدند که باید این سؤال را پرسید که چرا باید این‌طور باشد و پاسخگو کیست؟

وی اظهار داشت: کسانی که در امر تکمیل طرح‌های محورهای مواصلاتی نهاوند کم‌کاری و کوتاهی کردن در پیشگاه خداوند مسئول هستند چون کسانی که کشته شدند معمولاً جوان و سرپرست خانوار بودند.

 

1076765

 

نماینده نهاوند در مجلس با اشاره به طرح بهسازی و تعریض محور نهاوند به آورزمان گفت: از پیمانکار این طرح گلایه داریم و این موضوع را هم به مسئولان انتقال دادیم چون پیمانکار ضعیف است.

وی اظهار داشت: امیدواریم تدبیری اندیشیده شود و با تأمین اعتبار این پروژه هرچه زودتر تکمیل شود چون این محور به قتلگاه تبدیل‌شده است و مدفن مردم شده است.

بهرام نیا گفت: به‌عنوان نماینده و خدمتگزار مردم نهاوند با رایزنی‌ها و پیگیری‌هایی که انجام خواهیم داد امیدواریم هرچه زودتر محورهای ورودی نهاوند وضعیت بهتری به خود بگیرند.

*** حدود 8 کیلومتر از محور نهاوند به آورزمان در محدوده شهرستان نهاوند است که عملیات تعریض و 4 خطه کردن آن سال‌ها است که شروع‌شده ولی هنوز به اتمام نرسیده است و با توجه به اینکه مسیر اصلی نهاوند به شهر همدان است روزانه شاهد تردد خودروهای زیادی است.

کریم حمیدوند فرماندار نهاوند نیز در این مورد می‌گوید: با توجه به اینکه مسیر اصلی سفر مردم نهاوند به شهر همدان این مسیر است ولی این مسیر جزء محورهای فرعی قلمداد شده است و درخواست ما این است که این پروژه به یک سرانجامی برسد.

 

1076766

 

وی افزود: اگر این مسیر به محور اصلی تبدیل شود می‌تواند از اعتبارات ملی استفاده کند و زودتر به بهره‌برداری برسد تا وسایل نقلیه و جان افراد نیز حفظ شود و از بروز خسارات مالی و جانی جلوگیری شود.

فرماندار نهاوند افزود: این پروژه توسط دو پیمانکار در حال اجرا است که امیدواریم به این کار شتاب ببخشند چون این محور بسیار خطرناک است؛ و بیشتر حوادث در مسیری که هنوز به پیمان نرفته است اتفاق افتاده است.

فرهاد فرزانه مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان نیز در مورد پروژه بهسازی و تعریض محور نهاوند به آورزمان گفت: از 42 کیلومتر مسیر نهاوند به ملایر 8 کیلومتر در حوزه شهرستان نهاوند قرار دارد که 1200 متر آن به اتمام رسیده است و زیر بار ترافیک رفته است و مشکلی ندارد.

وی اظهار داشت: عملیات تعریض و زیرسازی ۱۸۰۰ متر دیگر اتمام یافته و قیر موردنیاز برای آسفالت آن تأمین شد که در صورت وجود شرایط مساعد آب و هوایی عملیات آسفالت آن در کوتاه‌مدت به پایان می‌رسد.

فرزانه بیان کرد: حدود 500 متر از ورودی نهاوند قبل از ترمینال این شهر وجود دارد که هنوز بهسازی نشده است و مبلغ 600 میلیون تومان از محل توازن اعتبارداریم که با توجه به اینکه در این قطعه چند تصادف اتفاق افتاده است این مبلغ به این 500 متر اختصاص می‌یابد.

 

1076767

 

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان گفت: از مجموع این 8 کیلومتر حدود 4200 متر توسط پیمانکار در حال انجام کار است و با توجه به کوهستانی و مشکل بودن، ترانشه برداری و تعریض در این مسیر کار بسیار سختی است.

وی با اشاره به پیگیری‌های نماینده نهاوند در مجلس و فرماندار این شهر گفت: امیدواریم با پیگیری‌های انجام‌شده نماینده نهاوند، پروژه چهار خطه کردن جاده آورزمان به نهاوند به‌عنوان طرح ملی معرفی و اعتبار آن تأمین شود.

فرهاد فرزانه مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان گفت: با توجه به حادثه‌خیز بودن جاده آورزمان به نهاوند ۶۰۰ میلیون تومان برای اصلاح ورودی نهاوند از جاده آورزمان اختصاص یافت.

محور نهاوند به فیروزان و سپس کرمانشاه از دیگر پروژه‌های نیمه‌کاره نهاوند است که طرح 4 خطه کردن آن چندین سال است که شروع‌شده ولی هنوز به پایان نرسیده است.

این محور به‌صورت یک لاین رفت‌وبرگشت بوده و طرح چهار خطه کردن این محور به دلیل عدم پیگیری‌ها درگذشته و نبود اعتبار به‌کندی پیش رفته است و با توجه به اینکه مسیر اصلی عبور زائران است ضرورت دارد که این طرح هرچه زودتر تعیین تکلیف شود.

بهرام نیا نماینده نهاوند در مجلس در مورد این طرح گفت: 12 کیلومتر از 4 خطه کردن مسیر نهاوند به فیروزان باقی‌مانده است که با توجه به تردد فراوان خودروها نیازمند توجه ویژه است که در نطق میان دستور نیز به این مورداشاره شد.

وی اظهار داشت: این مسیر محور شریانی ارتباط استان‌های ایلام، کرمانشاه، لرستان و کردستان است به همین دلیل رایزنی‌هایی با سازمان برنامه‌وبودجه و معاون رئیس‌جمهور انجام‌شده است که امیدواریم نتایج خوبی برای مردم نهاوند داشته باشد.

حمیدوند فرماندار نهاوند نیز در این زمینه گفت: با توجه به پرتردد بودن این محور مبلغ 500 میلیون تومان از اعتبارات شهرستانی برای این طرح در نظر گرفته‌شده است تا کار را پیش ببرد.

وی اظهار داشت: این طرح تا پل حاج علیمراد 4 خطه است و یک و نیم میلیارد تومان هم از اعتبارات ملی برای این پروژه در نظر گرفته‌شده است.

با این تفاسیر مسئولان باید هرچه زودتر با تلاش و کوشش و با تخصیص اعتبارهای موردنیاز پروژه‌های نیمه‌تمام راه‌سازی نهاوند را تکمیل کنند چون تعداد 109 مجروح و 31 فوتی براثر 103 فقره تصادف در سال جاری نشان می‌دهد که چقدر ضرورت دارد تا هرچه زودتر این طرح‌ها تعیین تکلیف شوند تا بیش از این کام مردم تلخ نشود.

گزارش و تصاویر از مهدی سهرابی

انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما