تازه های سایت

کد مطلب: 28678
19. آذر 1395 - 6:20
نهم ربیع‌الاول و آغاز امامت امام زمان (عج) بارقه امید را در دل مؤمنان می‌تاباند و ارمغان ظهورش و تشکیل دولت فراگیرش مژده برپایی حکومتی سراسر عدل را نوید می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری گرو، پس از شهادت امام حسن عسگری (ع) در سال ۲۶۰ هجری، امامت حضرت مهدی (عج) با خواست و مشیت الهی آغاز شد بنابراین روز نهم ربیع‌الاول به‌عنوان سالروز امامت آخرین ذخیره الهی در بین مسلمانان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است چون آن امام همام هر وقت که خدا بخواهد با ظهورش دنیا را پر از عدل و داد خواهد کرد و ریشه ظلم و ستم را بر خواهند کند.

به مناسبت سالروز آغاز امامت امام زمان (عج) با حجت‌الاسلام نور خدا ترکاشوند از کارشناسان مذهبی گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

ترکاشوند بابیان اینکه همه دنیا در انتظار ظهور منجی عالم بشریت هستند و مردم تشنه عدالت امام عصر (عج) هستند گفت: امام حسن عسکری (ع) پیش از شهادت، زمینه را برای امامت امام زمان (عج) فراهم و مسلمانان را با مسئله و فلسفه غیبت آشنا کرد و به این منظور دور از چشم مأموران خلیفه، نامه‌های بسیاری به شهرهای شیعه‌نشین فرستاد و آنان را از وجود حضرت مهدی (عج) باخبر و ایشان را به‌عنوان دوازدهمین پیشوای مسلمانان به همگان شناساند.

وی اظهار داشت: در هشتم ربیع‌الاول سال 260 ه.ق، امام حسن عسگری (ع) پس‌ازاین که نماز صبح را خواندند، براثر زهری که هشت روز قبل معتمد به ایشان خورانده بود، به شهادت رسیدند بنابراین با خواست و اراده الهی و برای استمرار مسیر امامت و ولایت، جامعه نیازمند یک پیشوا و رهبر بود.

این کارشناس مذهبی افزود: میلاد حضرت مهدی (عج) در 15 شعبان 255 هجری به دلیل شرایط خفقان و استبداد حاکم بر جامعه آن روزگار، از همگان پنهان ماند و تنها چند تن از نزدیکان ویاران خاص امام حسن عسگری (ع) از ولادت آن بزرگوار آگاهی یافتند، زیرا معتصد عباسی خلیفه وقت به دلیل ترس از نابودی حکومت خود، همواره تلاش داشت فرزندی از امام یازدهم (ع) باقی نماند.

 

http://garoo.ir/sites/default/files/742410.jpg

 

وی عنوان کرد: بنابراین هرگاه امامی به شهادت می‌رسد تمام معارف و علوم امام قبل به امام بعد منتقل و امامت و هدایت انسان‌ها به ایشان می‌رسد، ازاین‌رو مناسب است که شیعیان و منتظران امام زمان (عج) روز نهم ربیع‌الاول را جشن گرفته و با حضرتش پیمانی مجدد ببندند.

ترکاشوند بابیان اینکه عدل و عدالت رهاورد حکومت فراگیر حضرت مهدی (عج) است اظهار داشت: سالروز آغاز امامت حضرت بقیه‌الله اعظم (عج) هنگامه‌ای است که منتظران آن حضرت با ترنم‌های دعا و نیایش، دست نیاز و تضرع به‌طرف پروردگار عالمیان بلند می‌کنند و فرج ایشان را از آن بی‌همتا درخواست می‌کنند.

وی گفت: شایسته است در این روز مؤمنان و مسلمانان تجدید پیمانی دوباره با مولا و مقتدای خودشان داشته باشند و برپایی جشن‌هایی این روز بزرگ برای بشریت را گرامی بدارند و با برپایی نشست‌های معرفتی بر شناخت خود از ولی‌عصر (عج) بیفزایند.

این کارشناس مذهبی با اشاره به وقایع بعد از شهادت امام یازدهم عنوان کرد: امامت امام زمان (عج) در 9 ربیع‌الاول 260 قمری و پس از شهادت امام حسن عسگری (ع) آغاز شد و در این هنگام امام زمان (عج) باوجودآنکه پنج سال بیشتر نداشتند بر پیکر پاک پدر نماز خواندند.

وی ادامه داد: این آغاز امامت به دلیل دور ماندن از دسیسه‌های حاکمان جور و ستم و بنا بر مشیّت و اراده الهی با غیبت همراه بود که تا 329 هجری به طول انجامید و «غیبت صغرا» نام گرفت. امام (عج) در این دوره به‌وسیله چهار نایب خود با مردم ارتباط برقرار می‌کردند و به پرسش‌های آنان پاسخ می‌دادند و پس‌ازاین دوره، مرحله جدیدی از غیبت که به «غیبت کبرا» معروف است، شروع شد که تاکنون نیز ادامه دارد.

ترکاشوند بیان داشت: در دوران غیبت کبرا امام زمان (عج) وظیفه مسلمانان سنگین‌تر است چون باید جامعه را برای ظهور آخریم ذخیره الهی آماده کنند و همواره انتظار فرج را در دل‌های مشتقان ایجاد کنند تا هر وقت که خدا خواست مردم سراسر دنیا طعم عدل و داد را بچشند و دنیا از وجود ظلم و ستم پاک شود.

وی گفت: انتظار فرج، عملی قلبی و درونی است که از آثار و برکت‌های فراوان آن می‌توان به پرهیز از گناه، انجام دادن واجبات، داشتن اخلاق نیکو و اجرای درست عدل و داد اشاره کرد و انسان با تمسک و توسل به رهنمودها و آموزه‌های پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) در قالب وظایف دوران غیبت می‌تواند از غلتیدن در انحراف و فساد نجات یابد.

وی بیان داشت: درزمینهٔ فرهنگ‌سازی برای مهدویت شیوه‌های بسیاری وجود دارد و کسانی که مانند روحانیون و عالمان و همه عاشقان آن حضرت که می‌توانند با تبیین معارف ناب عصر غیبت و با ایجاد شور و هیجان، حکومت مهدوی را در دل جوانان بیدار کنند و معارف نابی از امام عصر (عج) را به مردم بشناسانند.

ترکاشوند در پایان گفت: شایسته است عاشقان و منتظران در هرکجا هستند در این روز به‌صورت ویژه توجه به امام زمان (عج) نمایند و باید در این روز با حجت بن الحسن، تجدید پیمان کرده و از هر نظر برای روز ظهورش آماده باشند.

انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما