تازه های سایت

کد مطلب: 28598
11. آذر 1395 - 9:46
یک کارشناس مذهبی گفت: هجرت پیامبر اسلام از مکه به مدینه در اولین روز از ماه ربیع‌الاول به‌عنوان مبدأ تاریخ هجری و منشأ تحول اساسی در اسلام و نقطه عطفی در تاریخ فرهنگ اسلامی بود.

حجت‌الاسلام‌ محمد جاودان فرد در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری گرو، گفت: پیامبر بزرگوار اسلام در شب اول ماه ربیع سال 14 بعثت از مکه خارج شد که این هجرت به‌عنوان مبدأ تاریخ هجری شناخته شد و از وقایع مهم و اثرگذار در تاریخ اسلام است.

وی اظهار داشت: در قرآن کریم «هجرت» امری واجب و مقدّس شمرده‌شده است. در آیه صدم از سوره نساء و دیگر آیات مربوط به هجرت، قرآن کریم به مسلمانان دستور می‌دهد که اگر در جامعه‌ای، نمی‌توانند وظیفه خویش را انجام دهند، باید به منطقه امن دیگر هجرت کنند؛ زیرا اسلام، محدود به مکان و محیطی معیّن نیست.

جاودان فرد افزود: هجرت پیامبر (ص) از مکه به مدینه موجب حفظ دین مبین اسلام شد و در حقیقت نقطه عطفی در تاریخ فرهنگ اسلامی و منشأ تحول اساسی در عالم اسلام بود.

این کارشناس مذهبی با اشاره به برخی از اهداف این هجرت مهم افزود: قبل از ایشان مسلمانان فاقد قدرت اجتماعی و سیاسی بودند، اما پس از هجرت دولت اسلامی تشکیل شد و با سرعت در تمام بخش‌ها پیشرفت کرد.

وی گفت: قرآن کریم از هجرتی به نیکی یاد می‌کند که برای رضایت خداوند و به‌سوی سرزمینی باشد که بتوان در آن، دین خویش را حفظ و آموزه‌های آن را اجرا کرد.

جاودان فرد اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین نتایج هجرت، دست‌یابی به مکانی است که بتوان در آن، خداوند را بندگی نمود و به وظایف خویش عمل کرد.

وی با بازخوانی علت هجرت پیامبر افزود: مشرکان و منافقان که با افزایش تعداد مسلمانان، منافع خویش را درخطر می‌دیدند، به مخالفت علنی با پیامبر اسلام (ص) برخاستند و تحریم اقتصادی، آزار و اذیت پیروان حضرت محمد (ص) را در دستور کار قراردادند و در شرایطی که دشمنی‌های مشرکان به اوج خود رسید، پیامبر خاتم (ص) به‌فرمان خداوند از مکه هجرت کردند.

جاودان فرد گفت: قبل از این حادثه مشرکان سعی در به قتل رساندن حضرت محمد (ص) داشتند که در لیله المبیت امام علی (ع) در کمال اخلاص و ایمان در بستر ایشان خوابید و به این واسطه خدعه دشمنان اسلام خنثی شد.

وی ادامه داد: پیامبر اسلام در تاریکی شب از خانه بیرون آمد و به‌سوی غار ثور که در هفت کیلومتری جنوب مکه قرارگرفته، رفت و در آنجا مخفی شد و با خواست و مشیت الهی مشرکان که رد پای پیامبر را تا در غار تعقیب کرده بودند به‌واسطه قرار داشتن تارعنکبوت و لانه کبوتر از رفتن به داخل غار صرف‌نظر کردند.

جاودان فرد اظهار داشت: سپس پیامبر (ص) از غار ثور به‌سوی مدینه هجرت نمود، آن حضرت در روز اول ربیع‌الاول سال ۱۳ بعثت از مکه خارج شد و در روز ۱۲ همین ماه به مدینه که به یثرب مشهور بود وارد شد.

این کارشناس مذهبی گفت: پس‌ازاین که حضرت محمد (ص) چندین روز را درراه مدینه بودند، در نزدیکی مدینه به محلی به نام "قُبا " رسید و نامه‌ای برای امام علی (ع) نوشتند و او را به‌سوی خود فراخواندند و خود و همراهانشان به انتظار او نشستند.

وی گفت: حضرت علی (ع) با دریافت نامه پیامبر (ص) آماده شد و در تاریکی شب به همراهی حضرت فاطمه (س) و به اتّفاق جمعی از مستضعفان مکه به‌سوی پیامبر شتافت و در قُبا، به پیامبر اسلام ملحق شدند و به شهر مدینه که تا قبل هجرت حضرت محمد (ص) یثرب نامیده می‌شد رسیدند.

جاودان فرد عنوان کرد: هجرت پیامبر گرامی اسلام (ص) از مکه به مدینه موجب تحکیم و توسعه دعوت توحیدی و نهضت الهی و اسلامی پیامبر شده و به تشکیل نظام اسلامی و حکومت دینی منتهی شد.

وی افزود: موقعیت جغرافیایی مدینه، آبادانی و ثروت مدینه و آمادگی ذهنی مردم مدینه برای پذیرش رسالت پیامبر اسلام ازجمله دلایلی بود که موجب شد تا پیامبر مدینه را هجرتگاه خویش برگزیند.

انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما