تازه های سایت

کد مطلب: 2846
5. مهر 1391 - 7:59
پایگاه خبری گرو: اینجانب احمدحسین شریفی، در سال ۱۳۴۹ در روستای رزینی از توابع شهرستان نهاوند، به دنیا آمدم. و پس از طی تحصیلات در همان روستا، در سال ۱۳۶۴ وارد حوزه علمیه شهرستان نهاوند شدم.

اما پس از یک سال تصمیم گرفتم برای ادامه تحصیلات خود به حوزه علمیه قم هجرت نمایم. به همین دلیل در سال ۱۳۶۵ وارد حوزه علمیه قم شدم.

“جناب آقای دکتر شریفی! لطفا برای مخاطبین گرو بفرمایید که تحصیلات حوزوی و دانشگاهی شما در چه زمینه ای است؟ “اینجانب احمدحسین شریفی، در سال ۱۳۴۹ در روستای رزینی از توابع شهرستان نهاوند، به دنیا آمدم. و پس از طی تحصیلات دوران ابتدایی و راهنمایی در همان روستا، در سال ۱۳۶۴ وارد حوزه علمیه شهرستان نهاوند شدم. اما پس از یک سال تصمیم گرفتم برای ادامه تحصیلات خود به حوزه علمیه قم هجرت نمایم. به همین دلیل در سال ۱۳۶۵ وارد حوزه علمیه قم شدم.
پس از ورود به حوزه علمیه قم علاوه بر طی تحصیلات حوزوی تا مقطع «خارج» و شرکت در درس‌های فقه و اصول فقهای بزرگی همچون آیات عظام وحید خراسانی، نوری همدانی، مکارم شیرازی و جوادی آملی، از سال ۱۳۷۱ به منظور آشنایی با حوزه‌های مختلف علوم انسانی وارد مؤسسه در راه حق (مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) شدم و پس از طی دوران عمومی (مقطع کارشناسی)، از سال ۱۳۷۶ توانستم وارد مقطع کارشناسی ارشد رشته دین شناسی (فلسفه دین) مؤسسه شوم.
در سال ۱۳۸۰ و پس از پایان مقطع کارشناسی ارشد در رشته دین‌شناسی، تحصیلات دکتری خود را در رشته فلسفه تطبیقی در همان مؤسسه ادامه دادم و سرانجام در سال ۱۳۸۵ از رساله دکتری خود با عنوان «معیار ثبوتی صدق قضایا» دفاع نمودم.
در این مدت در کنار تدریس مباحث کلامی و فلسفی و اخلاقی (فلسفة اخلاق) در حوزه و دانشگاه و ارائة سخنرانی‌های علمی در برخی از دانشگاه‌های کشور، از سال ۱۳۷۲ به تحقیق و پژوهش در زمینه علوم اسلامی و فلسفی مشغول هستم و تاکنون مقالات و کتاب‌های متعددی در حوزه‌های یادشده به جامعة علمی و فرهنگی کشور تقدیم کرده ام که تاکنون نیز چندین کتاب حایز رتبه‌های برتر کشوری و حوزوی شناخته شده است.
به عنوان مثال، کتاب «پژوهشی در عصمت معصومان» که با همکاری محقق ارجمند حسن یوسفیان به رشته تحریر درآمده است، در سال ۱۳۷۸ به عنوان اثر برتر حوزه علمیه قم در حوزه کلام و فلسفه شناخته شد. این کتاب در همان سال به عنوان کتاب سال دانشجویی نیز انتخاب گردید. همچنین کتاب عقل و وحی که این کتاب نیز با همکاری محقق ارجمند جناب آقای حسن یوسفیان نوشته شده است، در سال ۱۳۸۲ به عنوان اثر برتر کنگره دین‌ پژوهان کشور انتخاب گردید و در سال ۱۳۸۴ به عنوان کتاب سال حوزه علمیة قم در رشته کلام و فلسفه مورد تقدیر قرار گرفت و کتاب «آیین زندگی (اخلاق کاربردی)» ایشان نیز به عنوان کتاب سال حوزه علمیه قم در سال ۱۳۸۵ مورد تقدیر قرار گرفت.
هم اکنون عضو هیئت علمی گروه فلسفه موسسه آموزشی_پژوهشی موسسه امام خمینی (ره) و همچنین معاون پژوهشی این مؤسسه می باشم.

“جناب آقای دکتر شریفی! شما چگونه با کانون اندیشه ی جوان آشنا شدید ؟”

 قبل از اینکه با کانون اندیشه ی جوان آشنا شوم، ابتدا با پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه ی اسلامی همکاری داشتم و کتاب های “پژوهشی در عصمت معصومان” و “صحیفه ی عصمت” از بنده در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به چاپ رسیده بود.
اما اولین اثری که تحویل کانون اندیشه جوان دادم و منجر به شروع همکاری من با کانون شد، “خرد ورزی و دین پروری ” بود. این کتاب خلاصه ای از کتاب ” عقل و وحی” بود که به دلیل تناسب با کانون و مخاطبان آن ،در سال ۱۳۷۸ به چاپ رسید.

“چند ماهی است که آخرین اثر شما با عنوان « موج فتنه، از جمل تا جنگ نرم» از سوی کانون اندیشه جوان به زیور طبع آراسته شده است. هدف و انگیزه شما از تألیف این کتاب چه بود؟”

 یک روز قبل از انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸، من عمره مشرف شدم و حوادث انتخابات را از طریق رسانه های خارجی پیگیری می کردم و شدت هجمه بیگانگان را در جهت فریب افکار عمومی مشاهده نمودم و احساس نگرانی کردم و به نظرم آمد که باید اقدامی بشود. از قبل کارهایی در خصوص زندگانی امیر المومنین با عنوان “امام علی علیه السلام و مخالفین سیاسی” انجام داده بودم.
مظلومیت رهبری با توجه به سابقه و حافظه ی تاریخی برایم متصور شد. ابتدا قصد داشتم کتاب موج فتنه در قالب مقاله ای چاپ شود اما به اصرار ریاست پژوهشگاه آن را به صورت یک کتاب تألیف نمودم. دغدغه ی اصلی من انجام وظیفه جهت روشنگری در این حوزه بود و من سعی کردم به نوبه ی خودم در این کار سهمی داشته باشم.

” کتاب «موج فتنه، از جمل تا جنگ نرم» به چه مباحثی می پردازد؟”

در این کتاب کوشیده‌ام به اختصار ابعاد مختلف بحث فتنه را با تکیه و تأکید بیشتر بر سخن و سیره امام علی واکاوی کنم. این کتاب در هفت فصل سامان یافته است. فصل اول به بیان مقدمات بحث و مفهوم‌ شناسی فتنه می‌پردازد.
در فصل دوم به توصیف «شرایط و موقعیت‌های فتنه‌خیز» پرداخته‌ام. آگاهی از این شرایط برای تحلیل موقعیت‌های اجتماعی و تشخیص وظیفه عقلی و دینی می‌تواند بسیار مفید باشد. زیرا بسیاری از افراد از روی غفلت در موقعیت‌های فتنه‌خیز گرفتار شده و بدون آنکه بخواهند یا بدانند هیزم آتش فتنه‌گران می‌شوند.
فصل سوم به بررسی بسترهای اجتماعی ایجاد فتنه می‌پردازد. مطالب این فصل برای متصدیان فرهنگی جامعه از این جهت می‌تواند مفید باشد که نشان می‌دهد زنگ‌های خطر فتنه چگونه و چه زمانی به صدا در می‌آیند. از بعدی دیگر، مطالب فصل سوم نشان می‌دهند که برای مبارزه با فتنه از کجا باید شروع کرد. مطالب این فصل به ما نشان می‌دهد هرگز نباید آثار ظاهری فتنه از قبیل آشوب‌های جزئی و مخالفت‌ها و نافرمانی‌های مدنی در بخش‌های کوچکی از جامعه، ما را از آبشخورهای اصلی فتنه غافل نماید.
در فصل چهارم به شگردها و شیوه‌های فتنه‌گران برای ایجاد فتنه در جامعه پرداخته‌ایم. این فصل دکترین فتنه و فرمول آن را تحلیل می‌کند و نشان می‌دهد که فتنه‌گران از چه راه‌ها و به چه شیوه‌هایی کار خود را پیش می‌برند. آشنایی با مطالب این فصل از این جهت هم مفید است که به ما کمک می‌کند آگاهی خود را نسبت به حقیقت بالاتر برده، فریفته ظاهر افراد و شعارهای خوب و جذّاب نشویم. سطح برخورد خود را با مسائل اجتماعی و سیاسی عقلانی‌تر کرده و از اتخاذ تصمیمات هیجانی و احساسی، که خواستة فتنه‌گران است، خودداری نماییم.
با توجه به آنکه اغلب فتنه‌ها در روزگار امام علی از ناحیة خود مسلمانان و بلکه از ناحیة مبارزان و جهادگران اولیه اسلامی و برخی از صحابه با سابقه پیامبر بود، این سؤال جدی مطرح می‌شود که چرا و به چه علت چنان افرادی با چنان سوابقی دست به فتنه و فتنه‌گری زدند و شکاف‌های عمیقی در اسلام پدید آوردند؟ پاسخ این سؤال به شکل بنیادین و با تکیه بر کلام امام علی و با ذکر مستندات تاریخی در فصل پنجم این کتاب تحلیل شده است. البته نه سؤال مطرح شده و نه پاسخ‌های گفته شده، اختصاصی به روزگار امام علی ندارند. در روزگار ما نیز همین سؤال مطرح است که چرا در میان مبارزان اولیه انقلاب و یاران حضرت امام اختلافاتی شکننده پدید آمده است به گونه‌ای که همسنگران دیروز، رو در روی یکدیگر صف‌آرایی کرده و بر چهره یکدیگر چنگ می‌اندازند؟ به نظر می‌رسد مطالب این فصل می‌تواند عوامل بنیادین چنین تحولاتی را توضیح دهد.
فصل ششم کتاب به توضیح برخی از پیامدهای مثبت و منفی فتنه می‌پردازد. نگاه نویسنده، به پیروی از فرهنگ اسلامی، این است که نباید صرفاً به عنوان تهدید با فتنه‌ها برخورد کرد؛ زیرا از زاویه‌ای دیگر، فتنه‌ها فرصتی بی‌نظیر در اختیار جامعه اسلامی قرار می‌دهند. فرصتی برای شناخت حقیقت و حقیقت ‌محوران. فتنه‌ها موجب کنار رفتن پرده نفاق از چهره‌هایی می‌شود که تا قبل از وقوع فتنه هرگز گمان نمی‌رفت چنان افرادی با چنان نیّت‌هایی در صفوف جامعه رخنه کرده باشند.
و نهایتاً واپسین فصل کتاب، به شیوه‌های مبارزه با فتنه می‌پردازد و راه‌های مبارزه کوتاه ‌مدت و بلند مدت با فتنه را تبیین می‌کند. این فصل می‌تواند برای عموم مردم راهگشای خوبی برای برون رفت از فضای غبارآلود و تاریک فتنه و در امان ماندن از آسیب‌های معنوی و اجتماعی آن باشد. در عین حال، در این فصل، با تکیه بر سخن و سیره امام علی، راه و روش مبارزه کوتاه مدت و بلند مدت با فتنه و فتنه‌گران به متصدیان فرهنگی و نخبگان علمی جامعه نیز نشان داده می‌شود.

“به نظر شما علت استقبال کم نظیر از کتاب « موج فتنه، از جمل تا جنگ نرم» چیست؟”

برخی کتاب ها را خدا بهش برکت می دهد و خدا به آن عنایت دارد. من کتابهای متعدد و متنوعی داشته ام که روی آن ها بسیار کار کرده ام، اما هیچ کدام از آن ها تا این حد مورد توجه و استقبال واقع نشده بود.
لذا به نظرم می آید که در کنار مسائلی چون به روز بودن موضوع و خالی بودن جای کتاب، لطف و عنایت الهی نقش اصلی را در استقبال زیاد مردم از این کتاب داشته است.

“پس از کتاب «موج فتنه، از جمل تا جنگ نرم»، آیا کتاب دیگری جهت چاپ در کانون اندیشه جوان در دست تالیف دارید؟”

بنده کتابی با عنوان “جنگ نرم” برای کانون اندیشه جوان تالیف نموده ام که در آن مباحثی در خصوص جنگ نرم، تعریف و اهمیت آن و نیز مبانی جنگ نرم و علت تقابل جنگ نرم و سخت غرب با  ایران گنجانده شده است. تشریح ابزارهای جنگ نرم مانند رسانه ها، نشریات عمومی، ادبیات مکتوب، ورزش، آموزش زبان های خارجی و … و نیز شگردهای جنگ نرم در قالب عناوینی چون شگردهای دینی، فرهنگی ،سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، حقوقی و احساسی –عاطفی از دیگر بخش های این کتاب می باشد. بررسی راه های مقابله با جنگ نرم بخش پایانی کتاب را تشکیل می دهد.

کتاب دیگری که در دستور کار دارم ”از دموکراسی تا مردم سالاری دینی” نام دارد که موضوع آن مقایسه ی نظام دموکراسی لیبرال با مردم سالاری دینی است.

“به عنوان سوال آخر، عملکرد کانون اندیشه جوان را چگونه ارزیابی می کنید؟”

به نظر بنده در میان مراکزی که دغدغه های دینی و اسلامی دارند «کانون اندیشه جوان» جزء بهترین مراکز است. هم محتوای کتاب ها، هم به روز بودن موضوعات، شکل کتاب ها، همچنین بازاریابی و فروش کتاب ها بسیار خوب است و این مرکز جزء مراکز موفق در تولید محتوای دینی و اسلامی به خصوص برای نسل جوان می باشد و ان شاء الله در آینده نیز این موفقیت ها ادامه یابد.

دیدگاه شما