تازه های سایت

کد مطلب: 27978
4. آبان 1395 - 8:18
مدیر جهادکشاورزی شهرستان نهاوند گفت: تعدادی از چغندکاران شهرستان نهاوند درصدی از مطالبات سال گذشته خود را از کارخانه‌های نقش جهان اصفهان دریافت نکرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری گرو، احمد باقری با اعلام این خبر گفت: از ابتدای فصل برداشت چغندرقند تا کنون بیش از 60 هزار تن برداشت و تحویل کارخانه‌ها شده است که پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از 180 هزار تن محصول چغندرقند از مزارع نهاوند برداشت شود.

وی بیان کرد: امسال 3200 هکتار از مزارع نهاوند زیرکشت محصول چغندرقند رفته است که پیش‌بینی  می‌شود از این میزان سطح زیرکشت 180 تن چغندرقند برداشت شود.

باقری با بیان اینکه عیار متوسط چغندرقند بین 14 تا 15 است به طوریکه عیار چغندرقند شهرستان نهاوند 13 است، ادامه داد: نهاوند با این میزان تولید هر سال رتبه نخست را در استان دارد و در حال  حاضر نیز با 4 کارخانه در استان‌های لرستان، همدان، نقش‌جهان اصفهان و بنیاد اصفهان عقد قرارداد  شده است.

وی بیشترین کشت چغندرقند را در مناطق گیان، فارسبان، برزول و فیروزان عنوان کرد و افزود: برداشت محصول طبق زمان‌بندی کارخانه‌ها انجام می‌شود و ما نیز انتظار داریم کشاورزان این زمان‌بندی را رعایت کنند تا مشکلی در زمینه برداشت محصول خود نداشته باشند.

باقری در ادامه گفت: با تدابیر اندیشیده شده و با توجه به سیاست‌های وزارت کشاورزی سعی داریم کشت چغندرقند را که از محصولات پرآب‌بر است را کاهش دهیم و در بحث ترویج کشت‌های کم‌آب‌بر مانند کلزا را جایگزین کنیم.

وی عنوان کرد: در سال گذشته سطح زیرکشت چغندرقند در شهرستان نهاوند3500 هکتار بوده که به علت مشکلاتی که کارخانه‌های قند برای کشاورزان پیش آوردند، سطح زیرکشت این محصول امسال با 300 هکتار کاهش به 3200 هکتار رسیده است.

باقری با بیان اینکه تا به امروز با یک نظم خاصی محصول چغندرقند کشاورزان به کارخانه‌ها منتقل شده است، اظهار کرد: دو کارخانه قند شیروان و جزین در استان خراسان وارد شهرستان نهاوند شده‌اند و در حال خریداری محصول چغندرقند کشاورزان هستند.

مدیر جهادکشاورزی نهاوند عنوان کرد: در سال زراعی گذشته شهرستان نهاوند با تولید بیش از 200 هزار تن چغندرقند نزدیک به 70 درصد تولید استان همدان را به خود اختصاص داد که پیش‌بینی می‌شود امسال این میزان به 180 هزار تن برسد.

وی با بیان اینکه امسال پیش‌بینی می‌شود نزدیک به 14 هزار دستگاه انواع کامیون نزدیک به سه ماه محصول تولید شده در نهاوند را به کارخانه‌ها حمل کنند، خاطرنشان کرد: محصول تولیدی چغندرقند نهاوند به علت استفاده کمتر از کودهای شیمیایی و ریزمغزی و مرغوبیت در میزان قند طبیعی که میزان آن بین 15 تا 27 درصد است، به کارخانه‌ها ارسال می‌شود.

وی گفت: محصول تولیدی چغندرقند نهاوند برای تهیه قند، شکر و تفاله برای خوراک دام‌ها به کارخانه‌های تولید قند و شکر حمل می‌شود و در زمینه کاشت، داشت و برداشت این محصول در شهرستان بیش از 700 نفر به مدت 6 ماه به ‌طور مستقیم و چند هزار نفر به‌ صورت غیرمستقیم اشتغال به کار دارند.

انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما