تازه های سایت

کد مطلب: 27917
29. مهر 1395 - 8:31
مدیر جهاد کشاورزی نهاوند گفت: از ابتدای فصل برداشت تاکنون بیش از ۴۰ هزار تن چغندرقند در نهاوند برداشت که براساس پیش‌بینی‌ها میزان تولید به ۱۸۰ هزار تن می‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری گرو، احمد باقری با اعلام این خبر گفت: امسال 3200  هکتار از اراضی نهاوند زیر کشت چغندرقند رفت که با توجه به افزایش سطح زیر کشت پیش‌بینی می‌شود 40 هزارتن مازاد تولید داشته باشیم.

وی افزود: سال گذشته سطح زیر کشت چغندرقند در نهاوند 3500 هکتار بود که به دلیل مشکلاتی که کارخانه‌های قند برای کشاورزان پیش آوردند سطح زیر کشت این محصول امسال با 300 هکتار کاهش به 3200 هکتار رسید.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند بیان کرد: از ابتدای فصل برداشت تاکنون بیش از 40 هزار تن چغندر در نهاوند برداشت و به کارخانه‌های قند لرستان، همدان و اصفهان ارسال شد که امسال پیش‌بینی ما تولید 160 هزارتن است که 40 هزار تن آن مازاد است.

وی گفت: برای اینکه مانند سال گذشته کشاورزان نهاوندی دچار دردسر نشوند در راستای جلوگیری از تلف شدن محصولات کشاورزان قرارداد جدیدی با دو کارخانه قند در استان خراسان بسته ‌شده تا محصولات مازاد به این کارخانه‌ها فرستاده شود.

باقری اظهار داشت: با توجه به مشکلات به وجود آمده در سال گذشته امسال تلاش شد تا از سطح زیر کشت چغندرقند کاسته شود ولی همچنان سطح زیر کشت در نهاوند بالاست و کشاورزان با مشکل حمل مواجه می‌شوند.

وی عنوان کرد: به کشاورزان توصیه شده تا سایر محصولات کم آب‌بر مانند کلزا را جایگزین کنند بر این اساس 3200 هکتار امسال سطح زیر کشت است و کارخانه‌های طرف قرارداد را کارخانه قند همدان، لرستان، نقش‌جهان و بنیاد اصفهان تشکیل می‌دهند که پیش‌بینی می‌شود امسال 180 هزار تن محصول تحویل این کارخانه‌ها شود.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند عنوان کرد: در سال زراعی گذشته شهرستان نهاوند با تولید بیش از 200 هزار تن چغندرقند نزدیک به 70 درصد تولید استان همدان را به خود اختصاص داد که پیش‌بینی می‌شود امسال این میزان به 180 هزار تن برسد.

وی افزود: امسال پیش‌بینی می‌شود نزدیک به 14 هزار دستگاه انواع کامیون نزدیک به سه ماه محصول تولید شده در نهاوند را به کارخانه‌های کرمانشاه، همدان اصفهان، اراک و خراسان حمل کنند که سبب اشتغال‌زایی چند هزار نفر در مدت سه ماه می‌شود.

باقری تصریح کرد: محصول تولیدی چغندرقند نهاوند به دلیل استفاده کمتر از کودهای شیمیایی و ریزمغزی و مرغوبیت در میزان قند طبیعی که میزان آن بین 15 تا 27 درصد است، به استان‌های همدان، تهران، اصفهان، کرمانشاه و لرستان ارسال می‌شود.

وی گفت: محصول تولیدی چغندرقند نهاوند برای تهیه قند، شکر و تفاله برای خوراک دام‌ها به کارخانه‌ها تولید قند و شکر حمل می‌شود و در زمینه کاشت، داشت و برداشت این محصول در شهرستان بیش از 700 نفر به مدت 6 ماه به ‌طور مستقیم و چند هزار نفر به‌ صورت غیرمستقیم اشتغال به کار دارند.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند افزود: میزان متوسط عملکرد تولید چغندرقند کشور 38 تن در هر هکتار در استان همدان حدود 45 تن در هکتار است ولی در سال‌های گذشته یک کشاورز نهاوندی با تولید بیش از 120 تن در هکتار رکورد کشوری را شکست.

انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما