تازه های سایت

کد مطلب: 27865
24. مهر 1395 - 8:09
مردم یکی از روستاهای نهاوند در رسمی تاریخی و سنتی در اواخر سومین شب شهادت امام حسین (ع) در مراسمی نمادین پیکر مطهر یکی از شهیدان کربلا را در سطح روستا تشییع می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری گرو، در سرتاسر میهن اسلامی‌مان در ایام محرم مردم به شیوه‌های گوناگون به عزاداری و ابراز ارادت به امام حسین (ع) ویاران باوفایشان می‌پردازند و در هر گوشه کشور رسوم تاریخی و زیبایی در گرامیداشت واقعه کربلا اجرا می‌شود.

مردم مومن شهرستان نهاوند نیز دارای رسوم خاص خود هستند و درزمان شروع ماه محرم آیین‌های مختلفی را اجرا می‌کنند که در نوع خود منحصربه‌فرد است؛ به‌طور مثال در شب اول ماه محرم مراسم زیبای رخصت یا مولا را در زورخانه‌ها اجرا می‌کنند و از امام علی (ع) برای ورود به عزای امام حسین (ع) اجازه و رخصت می‌گیرند.

مردم روستاهای مختلف نیز رسوم خاص خود رادارند از عزاداری کردن با شیوه‌های خاص تا اجرای مراسم تعزیه و توزیع غذای نذری ولی دراین‌بین دریکی از روستاها در شب سوم شهادت امام حسین (ع) ویاران باوفایش آیینی تاریخی و سنتی اجرا می‌شود.

مردم روستای تُکه از توابع بخش مرکزی نهاوند دریکی از رسوم خود در ماه محرم که سابقه‌ای طولانی و تاریخی دارد در مراسمی نمادین پیکر مطهر یکی از شهیدان کربلا را تشییع می‌کنند و جوانان مومن این روستا نیز به عزاداری می‌پردازند.

در این رسم تاریخی پیکر نمادین یکی از شهدای کربلا در روز اول ماه محرم از خانه بزرگ این روستا به نام حاج کریم سهرابی خارج می‌شود و مردم نیز در خانه او جمع می‌شوند و عزاداری می‌کنند.

جوانان و بزرگان این روستا در این آیین سنتی و تاریخی در شب سوم شهادت امام حسین (ع) در ساعت‌های پایانی شب، مراسم نمادین تشییع را شروع می‌کنند و در تمام کوچه و خیابان‌های روستا این مراسم برگزار می‌شود و مداحان نیز در غم فراق امام حسین (ع) عزاداری می‌کنند و جوانان نیز بر سر و سینه می‌زنند.

در این مراسم که در نزد مردم روستا از احترام و ارزش بالایی برخوردار است پیکر نمادین پس از عبور از کوچه‌های روستا درحالی‌که ساعت از نیمه‌های شب گذشته است دوباره به همراه دسته‌های سینه‌زنی به خانه حاج کریم‌خان سهرابی برمی‌گردد تا در سال بعد نیز دوباره این مراسم تکرار شود.

تصاویری از این مراسم تاریخی و سنتی را در ادامه مشاهده می‌کنید.

 

1003132

1003126

1003128

1003129

1003127

1003134

1003133

1003130

انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما