تازه های سایت

کد مطلب: 27864
24. مهر 1395 - 8:13
یکی از معلمان بازنشسته نهاوندی با پرورش گیاهان دارویی علاوه بر اشتغال‌زایی و تولید محصول با ارزش‌افزوده، نشان داد که تولید گیاهان دارویی در شهرستان نهاوند نیازمند توجه ویژه و ایجاد صنایع تبدیلی و فراوری است.

به گزارش پایگاه خبری گرو، شهرستان نهاوند در جنوبی‌ترین نقطه استان همدان زمینه بسیار مناسبی برای کاشت انواع محصولات زراعی و باغی دارد به‌طوری‌که بیشترین اشتغال این شهرستان در بخش کشاورزی و باغبانی است که این موضوع نیازمند توجه بیشتر مسئولان در سطح منطقه‌ای و کشوری است.

یکی از زمینه‌هایی که شهرستان نهاوند همیشه حرف برای گفتن داشته پرورش گیاهان دارویی است که هم باعث اشتغال می‌شود و هم سودآوری خوبی برای کشاورزان زحمت‌کش دارد و در بیشتر ایام سال نیز قابلیت کشت در سطح مزارع را دارد.

طبیعت کوهستانی و وجود زمین‌های مستعد کشت گیاهان دارویی ازیک‌طرف و کم آب بر بودن این کشت‌ها با توجه به وضعیت منابع آبی از طرف دیگر باعث شده است که در طول چند سال گذشته کشت این گیاهان در مزارع نهاوند افزایش یابد.

محمد احمدوند یکی از معلمان بازنشسته نهاوندی است که با درک این مزیت‌های نسبی و با توجه به عشق و علاقه‌ای که به این کار دارد حدود یک هکتار از مزارع خود را به کشت گیاه دارویی اختصاص داده و از کار کردن و تولید محصولی ارزشمند بسیار راضی است.

برای گفت‌وگو با این معلم بازنشسته و کشاورز زحمتکش به روستای عسگرآباد از توابع شهرستان نهاوند رفتیم و او را در داخل مزرعه در حال برداشت گل‌های یکی از گیاهان دارویی به همراه کارگران مزرعه پیدا کردیم.

وی در گفت‌وگو با ما گفت: بعدازاینکه از شغل شریف معلمی بازنشسته شدم رو به کار کشاورزی آوردم و با توجه به مقداری زمین هم داشتیم کار را شروع کردم و در داخل باغی که داریم و حدود یک هکتار بود مقداری گیاه دارویی گل همیشه‌بهار کشت کردیم.

 

1003103

 

احمدوند ادامه داد: گل همیشه‌بهار یکی از گیاهان بسیار پرمصرف در صنایع پزشکی است چون خواص درمانی بسیار زیادی دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به آرامش‌بخش بودن و تب بر بودن اشاره کرد.

وی افزود: گل همیشه‌بهار را به همراه گیاهان دارویی دیگر مانند گل‌گاوزبان، بنفشه و خیلی از گیاهان دارویی دیگر در فاصله‌ای که در باغ بین درختان بود کشت کردم والان هم با کمک خانواده و چند کارگر اقدام به برداشت این محصولات می‌کنیم.

این معلم بازنشسته می‌گوید: کار کردن در این فضا خیلی لذت‌بخش است و به جوانان و کسانی که توانایی تولید محصولات باارزش زراعی رادارند توصیه می‌کنم درصورتی‌که زمین در اختیاردارند به کشت گیاهان دارویی بپردازند.

احمدوند بابیان اینکه تولید گیاهان دارویی سود نسبت خوبی دارد، اظهار داشت: با این کار چند نفر در این مزرعه کار می‌کنند چون گل همیشه‌بهار به صورتی است که هرچند روز یک‌بار باید گل‌های آن را چید و خشک کرد به همین دلیل تعداد کارگر زیادی می‌خواهد.

 

1003104

 

وی افزود: گل همیشه‌بهار پس از فراوری و خشک‌کردن به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد که علاوه بر خاصیت‌های گفته‌شده خاصیت ضدالتهابی دارد و به‌طور موضعی روی آکنه، سوختگی و خراشیدگی استعمال می‌شود و چای آن به هضم غذا کمک می‌کند و درکل سیستم دفاعی بدن را تحریک و بدن را سم‌زدایی می‌کند.

این معلم بازنشسته نهاوندی می‌گوید: با توجه به اینکه مشکل کم‌آبی وجود دارد و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هم مبنی بر توجه به تولید داخلی با استفاده از ظرفیت‌های درونی است از اینکه در تولید و عمل به تحقق اقتصاد مقاومتی نقشی هرچند کوچک دارم بسیار خوشحالم.

وی ادامه داد: در صورت آموزش‌های بیشتر و در اختیار داشتن زمین بیشتر که به این موضوع هم‌فکر می‌کنیم؛ درصدد رونق بیشتر و افزایش سطح زیر کشت این محصولات دارویی هستیم چون این محصولات بسیار ارزشمند هستند و سود خوبی هم دارند.

در ادامه این گزارش به سراغ احمد باقری رئیس جهاد کشاورزی نهاوند رفتیم که وی در مورد کشت گیاهان دارویی در مزارع گفت: این کار از سیاست‌هایی است که توسط جهاد کشاورزی نهاوند دنبال می‌شود و با توجه به مزیت نسبی که نهاوند در این زمینه دارد سعی در افزایش سطح زیر کشت داریم.

 

1003107

 

وی گفت: در سال‌های گذشته سطح زیر کشت این محصول در نهاوند خیلی کم بود ولی در سال‌های اخیر این مقدار بسیار افزایش‌یافته است والان به بالغ‌بر 45 هکتار رسیده است که این به‌غیراز کشت گیاه دارویی گشنیز است که به‌تنهایی 4 هزار هکتار از مزارع نهاوند را شامل می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی نهاوند بابیان اینکه کشت گیاهان دارویی کم آب بر بسیار اقدام ارزشمندی است، اظهار داشت: با این کار خدمتی بزرگی به آیندگان می‌شود چون منابع آب بیهوده به هدر نمی‌رود و با تولید گیاهان باارزش دارویی سود خوبی هم به تولیدکنندگان می‌رسد.

باقری افزود: با آموزش کشاورزان و توجیه آن‌ها برای کشت گیاهان دارویی می‌توان به سود خوبی در سطح زیر کشت کمتری رسید و باعث اشتغال‌زایی بیشتر شد که به همین دلیل سعی در افزایش سطح زیر کشت این محصول داریم.

 

1003108

 

وی گفت: علاوه بر فوایدی که گفته شد رعایت تناوب و تنوع زراعی که با کشت گیاهان دارویی به وجود می‌آید از دیگر فواید این محصول است که باعث غنی‌تر شدن اراضی می‌شود.

رئیس اداره جهاد کشاورزی نهاوند با اشاره به قیمت مناسب گیاهان دارویی اظهار داشت: این محصولات با توجه به ارزش‌افزوده‌ای که دارند به فروش می‌رسند و جهاد کشاورزی نیز در تهیه بذور و بازاریابی محصولات به کمک کشاورزان می‌رود و آمادگی هرگونه کمی در این زمینه را دارد.

باقری افزود: انواع گیاهان دارویی که در مزارع نهاوند کشت می‌شوند عبارت‌اند از گل همیشه‌بهار، کاسنی، آرتیشو یا کنگر فرنگی، گل‌گاوزبان بادرنجبویه، زعفران، سنبل‌الطیب و گل‌محمدی است که در سطح 45 هکتار کشت می‌شود.

 

1003105

 

وی گفت: این محصولات دارویی به صورت‌های مختلفی مصرف می‌شوند یا به‌عنوان خوراکی و دم‌نوش استفاده می‌شوند یا بعد از فراوری به‌صورت دارو و پمادهای مختلف و تعدادی از این گیاهان نیز با فرآوری که بر روی آن‌ها اعمال می‌شود به‌صورت عرقیات مختلف به بازار عرضه می‌شوند.

علی دهپهلوان رئیس اداره منابع طبیعی نهاوند نیز در مورد پرورش گیاهان دارویی در مراتع نهاوند گفت: در شهرستان نهاوند بیش از 200 نوع گیاه دارویی با کاربردهای مختلف به‌صورت خودرو و یا دست کاشت رشد می‌کند و سود خوبی را برای کشاورزان و عشایر به دنبال دارد.

وی افزود: گل ختمی، بابونه، باریجه آنقوزه، خارشتر، موسیر، آویشن، کتیرا، شیرین‌بیان، نعنا، پونه، گل‌گاوزبان و رازیانه از مهم‌ترین گیاهان و گل‌های دارویی نهاوند هستند که در این میان بعضی گیاهان بسیار مهم و شهرتی کشوری دارند مانند کتیرا که این نوع در نهاوند بسیار مرغوب است.

 

1003106

 

مدیر اداره منابع طبیعی شهرستان نهاوند بابیان اینکه شهرستان نهاوند به دلیل آب و هوایی منحصربه‌فردی که دارد مستعد پرورش گاهان دارویی در مراتع است، اظهار داشت: با کاشت این محصولات هم مراتع طبیعی حفظ و حراست می‌شوند و هم پوشش خاک منطقه حفظ می‌شود و کشاورزان و روستاییان عزیز نیز از این راه سودی به دست می‌آورند.

وی بابیان اینکه بیشترین سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان را شهرستان نهاوند به خود اختصاص داده است، گفت: در بیش از 3500 هکتار از مراتع این شهرستان گیاهان دارویی بسیار مفید کشت می‌شوند که موردتوجه شرکت‌های سازنده دارو قرار گرفتند.

دهپهلوان افزود: گیاهی مانند کالاندولا که در مصارف پزشکی و بهداشتی بسیار مصرف دارد یکی از گیاهانی است که در نهاوند کاشته می‌شود و در صنایع آرایشی و بهداشتی نیز بسیار موردتوجه است.

با توجه به اینکه شهرستان نهاوند رتبه نخست تولید گیاهان دارویی در استان را در اختیار دارد ولی این بخش مشکلاتی دارد که از آن جمله می‌توان به نبود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی و نبود کارخانه فراوری و خشک‌کردن بعضی از این محصولات اشاره کرد.

انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما