تازه های سایت

کد مطلب: 27726
30. شهريور 1395 - 13:40
یک کارشناس مذهبی گفت: موضوعی که باید در رابطه با واقعه غدیر خم مخصوصاً در عصر ما موردتوجه قرار بگیرد و بسیار بااهمیت است؛ درس‌ها و پیام‌های این واقعه بزرگ تاریخی است.

حجت‌الاسلام عباس مولوی در گفت‌وگو با پایگاه خبری گرو، در رابطه با واقعه غدیر خم و تعیین جانشینی برای پیامبر اسلام گفت: درس گرفتن از یک واقعه و حادثه تاریخی، یعنی پرداختن به صحنه‌های زیبای یک حادثه البته غدیر یک حادثه و واقعه تاریخی محض نیست بلکه یک جریان است که در طول تاریخ تا امروز ادامه دارد و ما باید از صحنه‌های زیبای این جریان درس و از وقایع تلخ پیرامون آن عبرت بگیریم.

وی اظهار داشت: مهم‌ترین درس از جریان توجه داشتن به اهمیت فوق‌العاده ابلاغ نصب امیر المومنین (ع) به ولایت و امامت امت اسلامی است که جهت اثبات این اهمیت به دو آیه از قران کریم اکتفا می‌کنیم.

آیه اول در این زمینه آیه مبارکه 67 سوره مائده است که به آیه ابلاغ معروف است و خداوند در این آیه به پیامبر دستور می‌دهد که «یا اَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما اُنْزِلَ اِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ» آنچه را از طرف پروردگارت بر تو نازل شده به‌طور کامل به مردم برسان.

تا اینجا فقط دستور ابلاغ پیام مطرح گردید اما در ادامه فرمود: «اِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ» اگر این کار را انجام ندهی رسالتی که از طرف خداوند بر تو بوده انجام نداده‌ای.

وی ادامه داد: ازاینجا اهمیت غدیر مشخص می‌شود که انجام رسالت توسط پیامبر آن‌هم بعد از بیست‌وسه سال رنج و تلاش و مجاهدت طاقت‌فرسا که خود پیامبر مکرم اسلام (ص) می‌فرماید هیچ پیامبری به‌اندازه من اذیت نشده است، درگرو نصب و معرفی امیر المومنین علی (ع) است.

مولوی بیان داشت: آیه دوم که بازهم در بیان تاریخچه مطرح کردیم به آیه اکمال معروف است، آیه 3 سوره مائده است؛

الْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دِینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکمُ الْإِسْلامَ دِیناً

(امروز، دین شما را کامل کردم؛ و نعمت خود را بر شما تمام نمودم؛ و اسلام را به عنوان آیین (جاودانِ) شما پذیرفتم.)

این کارشناس مذهبی گفت: اهمیت غدیر وامامت علی (ع) این‌قدر زیاد است که مایه اکمال دین و اتمام نعمت بر امت اسلامی و اعلام رضایت خداوند متعال از دین اسلام جهت عمل توسط مردم می‌شود، شاید بشود این‌گونه تعبیر کرد که با ولایت علی (ع) است که اسلام به اهداف حقیقی خود خواهد رسید وامت اسلامی در پرتو ولایت وامامت می‌توانند به سعادت برسند و دینی را خداوند به‌عنوان اسلام از بندگانش می‌پذیرد که از مسیر ولایت وامامت اهل‌بیت (ع) به انها رسیده باشد.

وی افزود: از روایات اهل‌بیت هم درزمینهٔ اهمیت مسئله ولایت به دو مورداشاره می‌کنم، اولین روایت معروفی است که در ادامه آورده شده است:

امام باقر (ع) فرمود: اسلام بر پنج‌پایه بناشده است بر نماز، زکات، روزه، حج و ولایت (حکومت و رهبری) و در اسلام هیچ‌چیزی مانند ولایت موردتوجه قرار نگرفته است؛ و در سخن دیگر فرمود: ولایت (حکومت و رهبری) برتر از نماز، زکات و حج است، زیرا ولایت کلید آن‌ها است و رهبر راهنمای (تحقق صحیح) نماز، زکات و حج است.

وی افزود: در پایان این بخش از سخنانم سه کتاب را برای مطالعه هرچه بیشتر درزمینهٔ زندگانی امیر المومنین و جریان ولایت وامامت اهل‌بیت خدمتتان معرفی می‌کنم:

1- کتاب علی از زبان علی نوشته مرحوم دکتر سید جعفر شهیدی

2- کتاب زندگانی امیر المومنین (ع) سید هاشم رسولی محلاتی

3- کتاب المراجعات (رهبری امام علی در قرآن و سنت) سید شرف‌الدین عاملی

***

حجت‌الاسلام مولوی در ادامه به بحث تاریخی وقوع حادثه غدیر خم اشاره می‌کند و می‌گوید: درباره نقل داستان رخ‌داده در روز عید غدیر تنها علامه امینی (ره) داستان غدیر را در جلد اول کتاب شریف الغدیر از سیصد و شصت نفر از راویان اهل سنت با ذکر تمام مشخصات و شرح‌حال راویان آن نقل کرده و بیش از بیست‌وپنج نفر از دانشمندان شیعه و اهل سنت دراین‌باره به‌صورت مستقل کتاب نوشته‌اند و صدها ادیب و شاعر این واقعه را به‌صورت شعر درآورده و قصیده‌ها سروده‌اند.

وی ادامه داد: اما اصل داستان به‌صورت خلاصه همان‌طوری که علامه امینی نقل می‌کند، این‌گونه است که در سال دهم هجرت، رسول خدا (ص) عازم حج گردید که به سبب اینکه در آخرین سال عمر مبارک رسول مکرم اسلام انجام گردید به حجة الوداع مشهور است، ایشان در میان مردم اعلام فرمودند که در این حج همراه ایشان باشند و اعمال و مناسک حج را یاد بگیرند، قابل‌ذکر است در نقل‌های تاریخی حداقل افرادی که با پیامبر از مدینه برای حج حرکت کردند نود هزار نفر عنوان گردیده است.

مولوی افزود: مراسم و مناسک حج برگزار شد درراه بازگشت در روز هیجدهم ذی الحجة به غدیر خم رسیدند، غدیر خم محل جدا شد حاجی‌های مناطق مختلف از یکدیگر بود، در این مکان امین وحی جبرییل نازل و از طرف خداوند دستوری را آورد؛

یا اَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما اُنْزِلَ اِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ اِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النّاسِ اِنَّ اللّهَ لایَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرینَ؛ ای پیامبر! آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است، کاملاً [به مردم] برسان؛ و اگر نکنی، رسالت او را انجام نداده‌ای؛ خداوند تو را از [خطرات احتمالی] مردم، نگاه می‌دارد؛ و خداوند، جمعیت کافرانِ [لجوج] را هدایت نمی‌کند. (آیه 67 سوره مائده)

وی اظهار داشت: بدین‌وسیله پیامبر مکرم اسلام مأمور ابلاغ ولایت وامامت امیر مؤمنان علی (ع) گردید، حضرت دستور به توقف دادند و محلی آماده شد برای اقامه نماز ظهر، بعد از نماز ظهر بر بلندی جهاز شترها رفته و شروع به خواندن خطبه‌ای غرا کردند، در حین خطبه امیرالمؤمنین را در کنار خود جای‌داده و دست او را بالا بردند بطوریکه همه جمعیت حاضر ایشان را ببینند؛ سپس فرمودند: ای مردم چه کسی به مردم ازمومنان به خود آن‌ها سزاوارتر است؟

پاسخ دادند: خدا و رسول او داناترند و سپس فرمودند: خداوند مولی و سرور من است و من مولی و سرور مؤمنانم و بر مؤمنان از جانشان سزاوارترم. هر که را من مولی و سرورم پس علی نیز مولی و سرور او است (این سخن را سه بار و بنا بر نقلی چهار بار تکرار فرمود) سپس گفت: خدایا طرفدار کسی باش که طرفدار علی باشد و خصم آن باش که با او بستیزد. دوست بدار هر که او را دوست دارد؛ و دشمن بدار هر که او را دشمن دارد و یاری کن هر که او را یاری کند و خوار بدار هر که او را خوار بدارد و بگردان حق را با او هر جا که او می‌گردد به هوش باشید.

و گفتند: باید هر کس در اینجا حاضر است این سخن را به غایبان برساند.

این کارشناس مذهبی گفت: هنوز مردم پراکنده نشده بودند که جبرئیل فرود آمد و آیه آورد؛ الْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دِینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکمُ الْإِسْلامَ دِیناً (سوره مائده آیه 3)

(امروز، دین شما را کامل کردم؛ و نعمت خود را بر شما تمام نمودم؛ و اسلام را به عنوان آیین (جاودانِ) شما پذیرفتم.)

سپس پیامبر فرمود: خداوند بزرگ است، همان خدایی که آیین خود را کامل و نعمت خود را بر ما تمام کرد و از نبوت و رسالت من و ولایت علی پس از من راضی و خشنود گشت.

در اینجا مردم به‌سوی امیرالمؤمنین آمدند و به او تبریک گفتند و به دستور پیامبر مکرم اسلام با او بیعت کردند.

این کارشناس مذهبی در پایان گفت: ما امروز موظفیم با هوشیاری کامل و کسب معرفت هر چه بیشتر درزمینهٔ معارف اهل‌بیت و با معرفی این معارف به جامعه با سیل شبهات دشمنان اسلام که جهت ضربه زدن به بنیان‌های عمیق تفکر اسلام ناب مطرح می‌شود، مبارزه کنیم.

انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما