تازه های سایت

کد مطلب: 27674
17. شهريور 1395 - 15:07
رئیس اداره امور عشایری شهرستان نهاوند گفت: عشایر این شهرستان سالانه ۴۰۰۰ تن گوشت قرمز و ۸۰۰ تن مشتقات لبنی اعم از شیر، کشک، پنیر، دوغ، ماست و پوست تولید می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری گرو، سید ابوالقاسم بنی‌هاشمی در این مورد گفت: مراتع شهرستان نهاوند 93 هزار و 581 هکتار است که با توجه به رشته کوه زاگرس در شهرستان نهاوند و مناطق غنی شهرستان حدود 60 درصد از عشایر کل استان همدان در شهرستان نهاوند مستقر هستند.

وی بیان کرد: عشایر این شهرستان سالانه 4000 تن گوشت قرمز و 800 تن مشتقات لبنی اعم از شیر، کشک، پنیر، دوغ، ماست و پوست تولید می‌کنند.

وی تأکید کرد: عشایر شهرستان نهاوند شامل یک‌هزار و 460 خانوار هستند و کوچ عشایر معمولا هر ساله از 15 اردیبهشت آغاز می‌شود و تا آبان ماه ادامه دارد.‌

رئیس اداره امور عشایری شهرستان نهاوند افزود: اکثر عشایر مستقر در شهرستان نهاوند از ایل ترکاشوند شامل طایفه‌های رحمتی، سلیمانی، گرگه‌ای، نظری و ایل حسنوند از طوایف ابراهیمی و میرزاجان هستند و بر اساس پروانه چرایی که اداره منابع طبیعی صادر کرده است شهرستان نهاوند دارای 21 سامانه عشایری است.

وی بیان کرد: اداره عشایر نهاوند برای رفع مشکلات این قشر زحمت‌کش در سال 94 اقدام به مرمت جاده‌های عشایری تازناب و مگسه گیان با اعتبار 310 میلیون ریال و اجرای 14 هکتار آبیاری بارانی در روستای اکبرآباد با اعتبار یک‌هزار و 700 میلیون ریال و آبرسانی به عشایر مستقر در مناطق عشایری نهاوند، ملایر، تویسرکان و کنگاور کرده است.

بنی‌هاشم عنوان کرد: همچنین در سال گذشته 320 تن آرد و 140 تن جو بین عشایر شهرستان نهاوند توزیع شده است.

وی افزود: همچنین اداره امور عشایر شهرستان نهاوند امسال اقدام به مرمت جاده عشایری گنبد کبود، اسدآباد، ورازانه و سهران به طول 32 کیلومتر کرد که این جاده به همت فرمانداری شهرستان، بخشداری و اداره راه و شهر سازی بدون هیچگونه اعتبار دولتی مرمت شده است.

بنی‌هاشم بیان کرد: در حال حاضر نیز تأمین آب آشامیدنی عشایر شهرستان با یک دستگاه تانکر آب 12 هزار لیتری در حال انجام است و تا پایان آبان ماه ادامه دارد.

وی به پرداخت وام به عشایر خسارت دیده تب برفکی اشاره کرد و گفت: پرداخت وام به 100 نفر از عشایر خسارت دیده تب برفکی در دست اقدام قرار دارد که مبلغ این وام 5 هزار میلیون ریال است که در مرحله تکمیل پرونده و معرفی به بانک هستیم.

رئیس اداره امور عشایری شهرستان نهاوند تصریح کرد: از ابتدای امسال تاکنون 14 تن آرد و 50 تن سبوس بین عشایر شهرستان توزیع شده است.

انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما