تازه های سایت

کد مطلب: 27649
12. شهريور 1395 - 12:05
رئیس جهاد کشاورزی نهاوند خبر داد
فعالیت 348 حلقه چاه غیرمجاز در دشت نهاوند
رئیس جهاد کشاورزی نهاوند از فعالیت بیش از 348 حلقه چاه غیرمجاز در دشت نهاوند خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری گرو، احمد باقری با بیان اینکه شهرستان نهاوند به لحاظ وجود اراضی حاصلخیز و غنی از شهرستان‌های زراعی خوب استان است، افزود: نهاوند را با نام شهر کشاورزی و دامداری می‌شناسند از این رو به این شهر قطب کشاورزی و دامداری استان نیز اطلاق می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مساحت شهرستان نهاوند بالغ بر 153 هزار و 600 هکتار است، اضافه کرد: این میزان حدود هشت درصد مساحت استان همدان است.

رئیس جهاد کشاورزی نهاوند با اشاره به اینکه از مساحت 153 هزار و 600 هکتاری نهاوند 93 هزار هکتار آن مرتع است افزود: بیش از 72 هزار هکتار از اراضی نهاوند نیز جزو اراضی کشاورزی آبی و دیم هستند که سالانه بیش از 561 هزار تن انواع محصولات کشاورزی از این اراضی برداشت می‌شود.

وی با بیان اینکه امروزه تغییر نگرش به شغل کشاورزی به عنوان شغلی شریف و مورد قبول جامعه باعث شده بسیاری از جوانان به شغل کشاورزی و دامپروری روی آورند افزود: مسؤولان این تغییر نگرش را نوعی فرصت می‌دانند و از آن برای ایجاد اشتغال و کاهش آمار بیکاری استفاده می‌کنند.

رئیس جهاد کشاورزی نهاوند با بیان اینکه در نهاوند درصد اراضی کشاورزی به اراضی غیر کشاورزی 40 درصد است افزود: یعنی از هر 100 متر اراضی موجود در نهاوند 40 متر آن جزو اراضی کشاورزی هستند.

وی بارندگی بلندمدت در نهاوند را به طور میانگین حدود 365 میلیمتر در سال دانست و ادامه داد: امسال این میزان به 598 میلیمتر افزایش یافت که صد درصد افزایش بارندگی در سال زراعی جاری را داشتیم.

باقری با اشاره به اینکه طبق آمار جمعیتی بیش از 92 هزار نفر از جمعیت 181 هزار نفری شهرستان نهاوند در روستاهای این شهرستان ساکن هستند افزود: این آمار نشان‌دهنده این است که نهاوند شهری کشاورزی و تولیدی است و می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب برای ایجاد اشتغال پایدار در این بخش گام‌های موثری برداشت.

وی با بیان اینکه در نهاوند 35 هزار هکتار اراضی کشاورزی آبی و 22 هزار هکتار اراضی کشاورزی دیم وجود دارد، افزود: در نهاوند سالانه بیش از 561 هزار تن انواع محصولات کشاورزی تولید می‎شود.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند اظهار کرد: ارزش تولیدات کشاورزی در نهاوند سالانه بیش از 789 میلیارد تومان است که می‌توان گفت که کشاورزان نهاوندی سالانه حدود 789 میلیارد تومان درآمد دارند.

وی ادامه داد: اگر این مبلغ از درآمد کشاورزان با برنامه در راستای اجرای پروژه‌های کشاورزی و تولیدی هزینه شود می‌توان برای ایجاد اشتغال و رونق تولید از آن بهره برد.

باقری در ادامه افزود: کشاورزان نهاوندی در تولید 12 محصول استراتژیک استان همدان رتبه اول و دوم تولید را دارند که برای حفظ این رتبه‌ها نیازمند برنامه‏‎ریزی توسط مسؤولان به ویژه مروجان ترویج جهاد کشاورزی هستیم.

وی از آموزش چهره به چهره کشاورزان برای استفاده بهینه از منابع آب زیرزمینی در نهاوند خبر داد و با اشاره به وجود بیش از 694 حلقه چاه کشاورزی دارای مجوز افزود: به دنبال اجرای سیستم آبیاری تحت فشار در اراضی کشاورزی هستیم.

رئیس جهاد کشاورزی نهاوند از فعالیت بیش از 348 حلقه چاه غیرمجاز در دشت نهاوند خبر داد و گفت: خوشبختانه مسؤولان شهرستانی در پلمب چاه‌های غیرمجاز اتفاق نظر دارند.

وی با اشاره به تولید بیش از 60 هزار تن محصول گندم توسط کشاورزان نهاوندی در سال زراعی جاری گفت: کشاورزانی که تا هجدهم تیرماه اقدام به برداشت و تحویل محصول گندم خود به سیلوهای ذخیره‎سازی گندم کرده‎اند می‌توانند بخشی از پول گندم خود را دریافت کنند.

باقری در پایان سخنانش اظهار داشت: بقیه کشاورزان نیز به زودی موفق به دریافت پول گندم تحویلی خود خواهند شد.

انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما