تازه های سایت

کد مطلب: 27643
10. شهريور 1395 - 10:06
مدیرکل دامپزشکی استان همدان با اشاره به اینکه بیماری VHS تنها در مزارع پرورش ماهی شهرستان نهاوند شیوع پیدا کرده است، گفت: نقل و انتقال بدون مجوز عامل بروز بیماری VHS در بین این ماهیان بوده است.
به گزارش پایگاه خبری گرو، محمودرضا رسولی عمده‌ترین عامل انتشار این بیماری را عدم رعایت قرنطینه‌ها و نقل و انتقال غیرقانونی برخی از افراد سودجو عنوان کرد و افزود: گرچه دامپزشکی استان اکیپ‌هایی را به منظور ایجاد قرنطینه در استان فعال کرده اما با توجه به اینکه تعداد راه‌های اصلی و فرعی استان متعدد است بنابراین امکان قرنطینه همه راه‌ها وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه این بیماری مختص ماهی‌های سردابی همچون قزل‌آلا است، ادامه داد: بیماری VHS یک بیماری ویروسی بوده و در آب‌های سرد همچون رودخانه گاماسیاب نمود پیدا می‌کند.

رسولی درباره علائم ایجاد این بیماری در میان ماهیان سردابی گفت: تلفات زیاد، بیرون‌زدگی چشم، خونریزی در نقاط مختلف بدن و اطراف چشم از جمله علائم این بیماری است.

وی با اشاره به اینکه این بیماری طی 2 سال گذشته از بیرون مرزها وارد کشور ایران شده بود، خاطرنشان کرد: استان همدان شانزدهمین استان کشور بود که بروز این بیماری در آن گزارش شد.

بیماری VHS بیماری مشترک بین انسان و حیوان نیست

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با تاکید بر اینکه بیماری VHS بیماری مشترک بین انسان و حیوان نیست، گفت: در صورتی‌که این ماهی‌ها به سن صید رسیده باشند، عرضه این ماهی‌ها با هماهنگی دامپزشکی مشکلی نخواهد داشت.

خسارت وارده بر سایت‌های پرورش ماهی نهاوند در حال بررسی است

وی درباره میزان خسارت‌های وارده بر سایت‌های پرورش ماهی گفت: هیئتی برای برآورد خسارت‌ها تنظیم شده که در حال بررسی میزان خسارت‌های وارده بر این سایت‌ها هستند.

رسولی بازدیدهای پیاپی از سایت‌های پرورش ماهی، اعزام کاشناسان زبده از تهران به مراکز آلوده به منظور ارائه نظرات کارشناسی و معدوم‌سازی ماهی‌های آلوده را از جمله اقدامات دامپزشکی به منظور فراگیر نشدن این بیماری عنوان کرد و یادآور شد: تا زمانی‌که اقدامات پیشگیرانه برای این سایت‌ها انجام نگیرد، پرورش ماهی با مخاطره همراه خواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این بیماری تنها مخصوص ماهی‌های سردابی است و در سایر آبزیان به شکل ناقل عمل می‌کند.

 
انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما