تازه های سایت

کد مطلب: 27625
7. شهريور 1395 - 5:18
کارخانه سیمان نهاوند به‌عنوان بزرگ‌ترین واحد صنعتی نهاوند نقش مهم و اثرگذاری در اشتغال و تولید شهرستان نهاوند دارد و با اتخاذ راهبردهای جدید به بازارهای بین‌المللی و افزایش ظرفیت تولید می‌اندیشد.

به گزارش پایگاه خبری گرو، در شهرستان 180 هزارنفری نهاوند که عمده جمعیت آن به‌واسطه پتانسیل منطقه‌ای آن به شغل کشاورزی مشغول هستند؛  راه‌اندازی یک واحد صنعتی بزرگ مانند کارخانه سیمان که دارای مزیت نسبی است زمینه اشتغال و تولید را در شهرستان فراهم کرده است.

 

عملیات احداث کارخانه سیمان نهاوند در اردیبهشت‌ماه سال 85 بعد از مراحل کارشناسی و انتخاب زمین شروع شد و بعد از احداث در مهرماه سال 89 موفق به تولید کلینکر شد و خط یک آسیاب سیمان این کارخانه در فروردین 90 راه‌اندازی و سپس در مرداد همان سال خط دوم آسیاب نیز شروع به کارکرد و یک ماه بعد رسماً افتتاح شد.

 

این کارخانه در مساحتی بالغ‌بر 60 هکتار و دارای بیش از 55 کیلومترمربع ذخایر مواد اولیه تولید سیمان است و به خاطر مرغوبیت سیمان طرفداران خوبی از داخل و خارج کشور دارد.

حسین خسروانی مدیر داخلی کارخانه سیمان نهاوند می‌گوید: تولیدات مرغوب کارخانه سیمان نهاوند که با تلاش همه کارکنان زحمت‌کش این واحد صنعتی تولید می‌شود، باعث رغبت خریداران به سیمان نهاوند شده است که ما نیز باید از این فرصت به‌خوبی استفاده کنیم.

 

928442

 

وی اظهار داشت: هم‌اکنون سیمان نهاوند به کشورهای عمان، یمن و اقلیم کردستان عراق صادر می‌شود و ما باید علاوه بر مصرف داخل به فکر افزایش صادرات باشیم چون رقبای خوبی در این زمینه‌داریم.

خسروانی بیان کرد: تولید این کارخانه از نوع سیمان خاکستری و با تیپ یک و دو و پنج است که به لحاظ مرغوبیت به کشور عراق صادر می‌شد که در حال حاضر به دلیل بروز مشکلات منطقه‌ای تولید به عراق متوقف‌شده است.

مدیر داخلی کارخانه سیمان نهاوند افزود: تجهیزات نصب‌شده در این کارخانه سیمان مطابق با استاندارهای روز است که از آلودگی هوا جلوگیری کرده و تولید را نیز افزایش می‌دهد به همین دلیل این واحد صنعتی به مدت دو سال موفق شد نشان صنعت سبز ایران را به دست بیاورد.

 

928446

 

وی گفت: در حال حاضر بیش از 300 نیرو در بخش‌های مختلف این کارخانه مانند معدن، آزمایشگاه، خدمات، کنترل کیفیت، تولید و بسته‌بندی و آشپزخانه مشغول به فعالیت هستند.

خسروانی اظهار داشت: تولید سالانه بیش از یک‌میلیون تن سیمان خاکستری تیپ یک و دو و پنج در این واحد صنعتی و همچنین بیش از 3 هزار تن کلینکر نشان‌دهنده اهمیت تولید این محصول در اشتغال‌زایی و رونق صنعتی شهرستان است.

وی می‌گوید: باوجوداین همه اقدامات خوب ولی این واحد صنعتی مشکلاتی هم دارد که امیدواریم با پیگیری مسئولان مرتفع شود که نبود گمرک در نهاوند و کمبود تریلی برای حمل سیمان در این شهرستان ازجمله این کمبودها است که امیدواریم زودتر مرتفع شود چون به علت همین مشکلات ما اکنون با 80 درصد ظرفیت اسمی کار می‌کنیم.

 

928444

 

مدیر داخلی کارخانه سیمان نهاوند افزود: برای رونق صادرات و افزایش تولید روزانه به بیش از 200 کامیون و بونکر نیاز داریم که این تعداد ماشین در شهرستان نهاوند وجود ندارد و یکی از مشکلات ما هم همین مورد است.

وی گفت: اگر دفتر گمرک نیز در نهاوند وجود داشت بهتر و راحت‌تر می‌توانستیم محصول تولیدی را صادر کنیم که این مورد هم یکی از مشکلات ما است که همت مسئولان نهاوندی را برای حل آن می‌طلبد.

کریم حمیدوند فرماندار نهاوند در مورد مشکلات کارخانه سیمان می‌گوید: شهرستان نهاوند دارای پتانسیل‌های زیادی در زمینه معادن و صنعت سیمان است که به‌خوبی هم از این ظرفیت در تولید سیمان استفاده کرده است و محصولی تولید می‌کند که کیفیتی بین‌المللی دارد.

 

928440

 

وی اظهار داشت: باوجود همه مشکلاتی که وجود دارد این واحد بزرگ صنعتی خوشبختانه موفق شد تولید خود را حفظ کند و با توجه به نیاز خارجی‌ها به سیمان نهاوند بتواند محصول خود را نیز صادر کند.

فرماندار نهاوند افزود: امروز وظیفه همه مسئولان زمینه‌سازی برای ایجاد اشتغال و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای احیای تولید و اشتغال‌زایی است که خوشبختانه کارخانه سیمان در این زمینه حرکت می‌کند.

وی با تشکر از کارکنان کارخانه سیمان نهاوند گفت: با بررسی مشکلات این واحد تولیدی برای حل آن‌ها چاره‌جویی می‌شود و از ظرفیت‌های شهرستانی و استانی برای حل این مسائل استفاده خواهد شد.

 

 

928441

 

حمیدوند گفت: اگر همه مسئولان در راستای حل مشکلات این واحد تولیدی و صنعتی حرکت کنند می‌توان امیدوار بود تا با افزایش تولید مشکل اشتغال جوانان دیگری نیز حل شود که ما نیز در این جهت حرکت خواهیم کرد.

مدیر داخلی کارخانه سیمان نهاوند در ادامه گفت: خوشبختانه شرکت سیمان نهاوند در آزمون ممیزی امسال برای دومین بار موفق به اخذ گواهینامه‌های سیستم مدیریت یکپارچه برای سه سال آینده شد که این مهم دستاورد خوبی برای این واحد تولیدی است.

خسروانی اظهار داشت: در این آزمون، سرممیز و ممیز شرکت آلمانی از سایت کارخانه بازدید خود را آغاز کردند و سپس از ممیزی کلیه واحدهای کارخانه ازجمله انبار، تولید، فنی و مهندسی، برق و کالیبراسیون، آزمایشگاه، بازرگانی و تدارکات، فروش و صادرات، آموزش و اداری و واحد IMS (تضمین کیفیت) بازدید کردند.

 

928443

 

طبق تحلیل‌های مدیریت کارخانه سیمان نهاوند، کاهش هزینه‌ها، توسعه بازار صادرات، ایجاد تنوع همگون در محصولات تولیدی و بازنگری کلیه سیستم‌ها و روش‌ها راهبردهایی هستند که عمل به آن‌ها درراه رسیدن به اهداف پیش روی این کارخانه بسیار مهم و ضروری است.

باوجود مطالب گفته‌شده به نظر می‌رسد که بزرگ‌ترین واحد صنعتی نهاوند باید علاوه بر بازاریابی و تولید بیشتر با اتخاذ راهبردهای مناسب و موفقی که درگذشته داشته و همچنان ادامه دارد علاوه بر تولید داخلی به توسعه صادرات به کشورهای مختلف بیندیشد که البته در این راه نقش مدیران کارخانه و مدیریت شهرستان در حل کردن مشکلات و برداشتن موانع تولید مهم و اثرگذار به نظر می‌رسد.

گزارش از مهدی سهرابی

انتهای پیام/

478625

دیدگاه‌ها

آقای سهرابی با تشکر از گزارش.لطفا درمورد گمرک نهاوندکه خیلی وقت است قول راه اندازی مسئولان داده اند ولی عملی نشده.گزارش تهیه کنید.نهاوند با داشتن معادن وباغات ومحصولات کشاورزی نیاز به گمرک است.

دیدگاه شما