تازه های سایت

کد مطلب: 27452
1. مرداد 1395 - 14:40
رئیس امور آب شهرستان نهاوند با اشاره به نصب کنتور هوشمند بر روی ۱۸۰ حلقه چاه آب گفت: سطح آب‌های زیرزمینی شهرستان به سبب برداشت‌های بی‌رویه ۱۲۰ سانتیمتر کاهش پیدا کرده است.

به گزارش پایگاه خبری گرو، آرش کولیوند با اشاره به نصب کنتور کنتور هوشمند آب و برق بر روی چاه‌های کشاورزی اظهار داشت: یک‌هزار و 100 حلقه چاه آب مجاز در شهرستان نهاوند وجود دارد که تاکنون برای نصب کنتور هوشمند بر روی 220 حلقه چاه عقد قرارداد شده است و 180 حلقه چاه نیز مجهز به کنتور هوشمند شدند.

وی افزود: نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌های آب کشاورزان دارای تخلف اضافه برداشت و بهره‌بردارانی که اراضی خارج از پوشش دارند، در اولویت قرار دارد و در صورت عدم توجه چاه آنها پلمپ می‌شود.

رئیس امور آب شهرستان نهاوند بیان کرد: امسال تمام چاه‌های عمیق آب در نهاوند مسدود شد و تنها 16 حلقه چاه باقیمانده است که برای جلوگیری از برداشت آب پلمپ شده‌اند تا در زمان مناسب مسدود شوند.

وی گفت: افت سطح آب‌های زیرزمینی در شهرستان نهاوند نسبت به سایر شهرهای استان به خاطر داشتن سراب‌های متعدد و بارندگی‌ها کمتر است.

کولیوند عنوان کرد: به طور میانگین در استان همدان 18 درصد اراضی از آب‌های سطحی و 82 درصد اراضی از آب‌های زیرزمینی سیراب می‌شوند در صورتی که در شهرستان نهاوند به خاطر داشتن سراب‌ها 44 درصد اراضی از آب‌های سطحی و 56 درصد اراضی از آب‌های زیرزمینی برداشت می‌شوند.

وی به میزان افت سطح آب‌های زیر زمینی در این شهرستان اشاره کرد و افزود: افت سطح آب‌های زیرزمینی در شهرستان نهاوند 13 و 8 دهم متر است که در این زمینه نیز شهرستان نهاوند وضعیت بهتری نسبت به سایر شهرهای استان دارد.

رئیس امور آب شهرستان نهاوند بیان کرد: به طور کلی در نهاوند میزان برداشت از آب‌های زیرزمینی بیشتر از تغذیه این سفره‌ها است و در صورتی که این برداشت‌های بی‌رویه ادامه پیدا کند شهرستان نهاوند نیز به وضعیت بحرانی می‌رسد.

وی تأکید کرد: از سال زارعی 93 تا سال زارعی 94 سطح آب‌های زیرزمینی شهرستان به سبب برداشت‌های بی‌رویه 120 سانتیمتر کاهش پیدا کرده است.

انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما