تازه های سایت

کد مطلب: 27385
22. تير 1395 - 9:18
خبرنگار و نویسنده دوران دفاع مقدس گفت: برای زنده نگه‌داشتن و انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل جوان لازم است که کتب ایثارگری‌های مردم در جنگ تحمیلی در مدارس و دانشگاه‌های ما تدریس شود.

به گزارش پایگاه خبری گرو، دوران با غرور دفاع مقدس نشان‌دهنده یک عزم ملی و بر خواسته از غیرت دینی مردم ایران بود که زوایای بسیار زیبایی را ازهمکاری، همدلی و شهادت و رشادت به همگان نشان داد و در این میان خبرنگاران و عکاسان این دوران نقش مهمی در روایتگری لحظه‌های ناب دوران دفاع مقدس و انعکاس اخبار تلخ و شیرین جبهه‌ها بر عهده داشتند.

یکی از نویسندگان ادبیات دفاع مقدس که در دورانی نیز رزمنده، عکاس و خبرنگار جنگ تحمیلی بوده و در میدان جنگ حضور مستمر داشته رضا خدری است که در سال 1329 در شهرآبادان متولدشده است و همزمان با دوران دانشجویی در سال 47 فعالیت روزنامه‌نگاری و عکاسی را آغاز کرده است و در دوران دفاع مقدس تصاویر و گزارش‌های بسیار زیبایی را از آن دوران به همراه دارد.

به‌صورت اتفاقی متوجه حضور این نویسنده و هنرمند انقلابی در شهرستان نهاوند شدیم و فرصت را برای انجام یک مصاحبه فراهم کردیم که در ادامه می‌خوانید.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: بیش از 40 سال است که به کار عکاسی، خبرنگاری و نویسندگی وقایع انقلاب و دفاع مقدس مشغول هستم و در چندین عملیات نیز حضور داشتم و عکاسی کردم.

رضا خدری ادامه داد: متولد شهر مقاومت و ایثار آبادان هستم و بعد از طی کردن تحصیلات مقدماتی الآن دانشجوی رشته دکترای علوم سیاسی هستم و مدرک کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل را نیز کسب کرده‌ام و عاشق نویسندگی و کار خبری هستم.

 

844706

 

وی می‌گوید: دوران دفاع مقدس باعث شد تا ما که از نزدیک با جنگ ارتباط داشتیم بتوانیم لحظه‌های بسیار زیبا و معنوی و حادثه‌ای این رویداد را پوشش دهیم و ثبت کنیم و از رشادت‌های فرزندان غیور ایران اسلامی بگوییم و بنویسیم.

نویسنده کتاب‌های دوران دفاع مقدس اظهار کرد: در رویدادهای بسیار مهمی مانند آزادسازی خرمشهر حضورداشته و تصاویر بسیار زیبایی را شکار کرده است که دیدن این صحنه‌ها و ذوق نویسندگی که داشتم باعث شد این وقایع را نوشته و به‌صورت کتاب چاپ کنم.

خدری گفت: در اواخر سال 1362 و در بحبوحه جنگ اولین کتابم را با عنوان " زار قاسم بلم‌ران خرمشهری " نوشتم که به دلیل استقبال علاقه‌مندان تاکنون 5 بار تجدید چاپ‌شده است و در بیش از 10 هزار جلد چاپ‌شده است.

نویسنده کتاب خرمشهر نمی‌میرد ادامه داد: تجدید چاپ کتاب‌های دفاع مقدس نشان می‌دهد که مردم می‌خواهند از جنگ بدانند و تصاویر رشادت‌ها و وقایع اتفاق افتاده برای فرزندان غیور خود را دنبال کنند؛ بنابراین وظیفه همه نشر و ترویج فرهنگ دفاع مقدس با استفاده از همه ابزارهای در اختیار است.

 

844707

 

وی افزود: دومین کتابم را نیز چند ماه بعد از کتاب اول با عنوان " خرمشهر از اسارت تا آزادی " را که روزشمار 45 روز مقاومت مردم این شهر است؛ در تابستان سال 63 چاپ کردم که بسیار مورد استقبال قرار گرفت و 5 بار تجدید چاپ شد.

خدری گفت: علت استقبال مردم از این کتاب‌ها این است که من خودم چون جنگ را از نزدیک لمس کردم راحت‌تر می‌توانم آن را روایت کنم و استفاده از تصاویر واقعی در کتاب‌ها بر گیرایی و روانی آن تأثیر بسیار زیادی دارد.

این نویسنده دفاع مقدس افزود: در نوبت‌های بعدی که کتاب می‌نوشتم علاقه مردم را به این‌گونه کتاب‌ها به‌وضوح می‌دیدم و این موضوع برای من ایجاد انگیزه می‌کرد و به همین دلیل کتاب‌های " از طهران تا تهران "، "خرمشهر نمی‌میرد "، " از خونین‌شهر تا خرمشهر "، " 2838 تهاجم به خارک " و از حلبچه تا شلمچه را به رشته تحریر درآوردم که هرکدام از این کتاب‌ها با استقبال مواجه شده است.

رضا خدری می‌گوید: در این کتاب‌ها از تصاویر دیده نشده‌ای استفاده‌شده است که برای کسانی که زمان جنگ را درک نکرده‌اند بسیار جذاب است.

وی در مورد مضمون کتاب‌هایش گفت: مضمون کتاب " از خونین‌شهر تا خرمشهر " به خاطرات خودم با 80 نفر از غیور زنان و مردان خرمشهری، مربوط می‌شود که همه این افراد به‌عنوان رزمنده در جنگ تن‌به‌تن مقابله با دشمن دفاع می‌کردند که اکثر این عزیزان جانباز نیز هستند.

این نویسنده دفاع مقدس افزود: به‌پاس قدردانی از زحمات مردم خرمشهر و آبادان دو کتاب نیز نوشته‌ام که مجوز انتشار گرفته‌اند با عنوان‌های " خرمشهر قلب ایران " و "آبادان در خاطره‌ها " تا قدردانی باشد برای رشادت‌های مردم این دو شهر و روایت متفاوتی از آزادسازی خرمشهر قهرمان باشد.

خدری ادامه داد: کتاب " خرمشهر قلب ایران در 168 صفحه نوشته‌شده که موضوع آن درباره سقوط خرمشهر در 5 آبان سال 59 و آزادسازی آن در روز 3 خرداد سال 1361 است و به‌زودی برای علاقه‌مندان روانه بازار می‌شود.

وی بابیان اینکه همه کتاب‌ها را با توجه به مشاهدات و تحقیقات دقیق چاپ کرده گفت: یکی از کتاب‌هایی که خیلی دوست دارم کتاب " ازحلبچه تا شلمچه " است که درباره بمباران شیمیایی این شهر و جنایتی که علیه مردم بی‌گناه شده بود نوشته‌شده است.

 

844705

 

این نویسنده دوران دفاع مقدس بیان کرد: نگارش این کتاب 2 سال زمان برد که در آن از عکس‌های مجروحان و شهدای شیمیایی استفاده کردم و اسم 134 شهید شیمیایی مازندران را نیز در آن آورده‌ام.

خدری گفت: در حال حاضر در حال تدوین و نگارش چندین کتاب هستم و در مرحله جمع‌آوری تصاویر و تحقیقات هستم تا بتوانم کتاب‌های فاخری را چاپ کنم.

وی در مورد عنوان این کتاب‌های جدید اظهار کرد: کتاب‌های بانام، ژئوپلیتیک مازندران در دفاع مقدس، مرزن‌آباد سرزمین علویان، جنگ نفت، چالوس قدمگاه 21 هزار شهید و نفت، آتش، خون در خلیج‌فارس از دیگر آثاری است که چاپ و منتشر می‌شوند.

نویسنده دفاع مقدس گفت: با توجه به رشادت‌های فرزندان غیور نهاوند در دوران مقدس و پیشینه تاریخی موفق این شهرستان و داشتن شخصیت‌های کشوری بسیار زیاد با رایزنی با مسئولان و چند نفر از خبرنگاران و عکاسان قدیمی نهاوند سعی داریم کتاب نهاوند، ایثارگران و اسطوره‌ها را درباره نقش مردم این خطه در دفاع مقدس با ارائه تصاویری جدید چاپ کنیم تا دین خودمان را به شهدای عزیز نهاوند ادا کنیم.

وی افزود: هشت سال دفاع مقدس به‌عنوان بخش پرافتخار دوران معاصر کشور همواره باید زنده بماند و توسط نهادهای فرهنگی و مرتبط باید برای نسل جوان بازگو شود و ترویج یابد تا همیشه فرهنگ ایثار و جهاد و شهادت در جامعه جاری شود.

خدری در پایان گفت: باید از رشادت‌ها و آثار رزمندگان اسلام برای نسل جوان کتاب و مجله تهیه کنیم و از این کتاب‌ها در مدارس و دانشگاه‌ها تدریس شود تا این فرهنگ غنی و پر ازغرور مایه مباهات و افتخار جوانان این مرزوبوم شود.

گفت‌وگو از مهدی سهرابی

انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما