تازه های سایت

کد مطلب: 27370
20. تير 1395 - 8:52
رئیس جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند از بی رونقی بازار خیارکاران خبر داد و گفت: عدم توجه به کاهش سطح زیرکشت سبب کسادی بازار خیارکاران شد.

به گزارش پایگاه خبری گرو، احمد باقری ظهار داشت: با توجه به مرغوب بودن خاک نهاوند به طور میانگین از هر هکتار 70 تن خیار برداشت می‌شود که بر این اساس پیش‌بینی شده امسال 49 هزار تن خیار در نهاوند تولید شود.

وی تصریح کرد: امسال 700 هکتار از مزارع شهرستان نهاوند زیرکشت این محصول رفت که با توجه به پرآب بر بودن کشت خیار سعی شد با توجیه بهره‌‎برداران سطح زیرکشت کاهش داده شود.

باقری عنوان کرد: با اقداماتی که در این زمینه انجام شد سطح زیرکشت این محصول با 20 درصد کاهش به 700 هکتار رسید و بیشترین سطح زیرکشت این محصول نیز در بخشهای زرین دشت و خزل است.

وی با اعلام اینکه امسال با مازاد برداشت خیار در شهرستان نهاوند مواجه هستیم، عنوان کرد: با توجه به اینکه روزانه نیاز شهرستان نهاوند حداکثر یک تن است مقادیر زیادی از این محصول مازاد محسوب می‌شود و با توجه به اینکه صادرات این محصول به عراق یز فعلا ممنوع است متأسفانه بازار خیارکاران بی‌رونق مانده است.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند افزود: متأسفانه علی رغم اینکه تاکیدات بسیاری در مورد کاهش سطح زیرکشت خیار به دلیل پر آب بودن این محصول شده است از طرف خیار کاران توجهی نشد و نتیجه چنین شرایطی، این است که در حال حاضر بازار، از خیار اشباع شده و خیار روی دست صیفی‌کاران مانده است.

باقری تاکید کرد: برای هر هکتار خیار 20 هزار مترمکعب آب مصرف می‌شود و از طرفی کشت این محصول، خاک را نامرغوب می‌کند، از این رو کشت خیار در این در این حجم وسیع به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

وی عنوان کرد: اگر قرار است کشاورزان سال آینده نیز با چنین مشکلی مواجه نشوند، کشت این محصول را کاهش دهند و در مقابل کشتهای گلخانه‌ای را افزایش دهند.

انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما