تازه های سایت

کد مطلب: 27252
3. تير 1395 - 22:25
تپه باستانی روستای بابا قاسم نهاوند یکی از قلعه‌های دوره اشکانی بوده که در سایه بی‌توجهی مسئولان در حال تبدیل‌شدن به خرابه است.

به گزارش پایگاه خبری گرو، تپه باستانی روستای بابا قاسم نهاوند یکی از آثار ارزشمند تاریخی شهرستان نهاوند است که چند سالی است به حال خود رهاشده است و در سایه بی‌توجهی مسئولان در حال تبدیل‌شدن به خرابه است.

این تپه تاریخی در 20 کیلومتری جنوب غربی نهاوند و در ضلع شمالی روستای بابا قاسم واقع‌شده است و از قلعه‌های دوره اشکانی بوده است ولی امروزه فقط ویرانه‌هایی مرتفع از آن باقی‌مانده است.

کاوش‌های صورت گرفته در این منطقه طی سال‌های گذشته نشان می‌دهد که این منطقه به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های بشری بوده که قدمت آن به هفت هزار سال پیش و دوران عصر مفرغ میانی می‌رسد.

خرابه‌های موجود در این تپه، به خرابه‌های قلعه سرسام گبری هم شهرت دارد و قسمتی از ساختمان‌های اهالی روستای بابا قاسم نیز، بر روی بخشی از محدوده این تپه بناشده‌اند.

طبق گفته کارشناسان قدمت لایه‌های روی این تپه، این منطقه را به دوره اشکانی مرتبط می‌کند، ولی باستان‌شناسان معتقدند در صورت انجام مطالعات در این تپه لایه‌های تاریخی با قدمت بیشتری مشخص خواهد شد.

باستان‌شناسان مدت‌ها در مورد این منطقه مطالعه کردند تا توانستند این تپه تاریخی را در 25 آبان ماه 1387 با شماره 23684 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت برسانند.

در حال حاضر ویرانه‌هایی بسیار مرتفع از این قلعه باقی‌مانده است که حکایت از شکوه و جلال و استحکام آن‌ها در دوران گذشته دارد.

متأسفانه تپه بابا قاسم برای مسئولان به مکانی فراموش‌شده تبدیل‌شده است به‌طوری‌که هرساله قسمتی از این بنای گلی فرومی‌ریزد.

در شهرستان نهاوند 250 اثر تاریخی و قدیمی باارزش در نهاوند کشف‌شده است که تپه باستانی بابا قاسم نیز یکی از آن‌ها است و تاکنون تعداد 130 اثر تاریخی این شهرستان به ثبت رسیده است.

تصاویر بسیار زیبایی از تپه باستانی بابا قاسم نهاوند از ذبیح حسنوند

 

815443

815446

815440

815438

815442

815436

انتهای پیام/

478625

دیدگاه‌ها

درود بر شما جز آه و افسوس کاش کار میشد دیگه ای انجام میدادیم. چرا شما ک اهل رسانه اید اینها رو ب صدا و سیما انتقال نمیدین تا حداقل در اخبار یه گزارشی هر چند کوتاه ازون پخش کنن. آخه این همه بی توجهی ب یک شهرم حدی داره بخدا ...

دیدگاه شما