تازه های سایت

کد مطلب: 27109
6. خرداد 1395 - 8:37
رئیس اداره جهاد کشاورزی نهاوند:
سطح زیر کشت کلزا در نهاوند کاهش یافت
رئیس اداره جهاد کشاورزی نهاوند گفت: امسال به علت قیمت پایین و پرداخت نشدن به‌موقع مطالبات کشاورزان نهاوندی سطح زیر کشت کلزا در این شهرستان کاهش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری گرو، احمد باقری با بیان این مطلب گفت: در سال‌های گذشته بیش از ۷۰ درصد محصول دانه‌ روغنی کلزای استان همدان در شهرستان نهاوند تولید می‌شد اما امسال به علت قیمت پایین و پرداخت نشدن به‌موقع مطالبات کشاورزان سطح زیر کشت آن به‌شدت کاهش یافته است.

وی گفت: در سال‌های گذشته ۴ هزار و ۵۰۰ تن دانه روغنی کلزا از سطح زیر کشت یک هزار و ۶۱۰ هکتار تولید می شد که به ۴۰۰ تن در ۱۵۰ هکتار کاهش‌یافته است.

باقری بابیان اینکه ۹۰ درصد روغن مصرفی کشور وارداتی است، گفت: در حال حاضر مقدار زیادی مواد خام و دانه‌های روغنی از خارج کشور وارد ایران می‌شود که با توجه به نیاز کشور به واردات دانه‌های روغنی برای تولید روغن مصرفی مایع و جامد، کشت کلزا در سال‌های اخیر یکی از کشت‌های استراتژیک و ضروری برای کشور بوده است.

رئیس جهاد کشاورزی نهاوند اظهار داشت: این محصول کم آب‌بر است و از هر دانه کلزا بیش از ۴۵ درصد روغن استیصال می‌شود و کاشت آن صرفه اقتصادی زیادی برای کشاورزان دارد.

وی اظهار کرد: یکی از مناطق مستعد کشت کلزا در شهرستان نهاوند بخش و شهر کیان است که اهالی آن تخصص خاصی درکشت صیفی جات دارند و می‌تواند عاملی برای متمرکز شدن این کشاورزان در شهر کیان باشند.

وی بیان کرد: از مزایای دیگر کشت کلزا در نهاوند نزدیکی مزارع با تنها کارخانه روغن‌کشی استان همدان در نهاوند و قیمت خرید تضمینی آن در سال‌های گذشته بود ولی متأسفانه به علت گران بودن نهاده های کشاورزی و هزینه‌های بالای مراحل کاشت داشت و برداشت و پرداخت نشدن به‌موقع مطالبات کشاورزان به‌یک‌باره سطح زیر کشت و تولید آن در نهاوند کاهش یافت.

باقری یادآور شد: در سال‌های گذشته که اوج تولید کلزا در نهاوند بود این شهرستان به یکی از مناطق پیشرو و برتر در کشور تبدیل شد زیرا میزان برداشت کلزا در هر هکتار سطح زیر کشت استان یک‌تن و ۸۰۰ کیلوگرم است، درحالی‌که در نهاوند از هر هکتار بیش از ۲ تن ونیم کلزا برداشت می‌شد.

وی در پایان از مستعد بودن شهر کیان برای توسعه کشت گیاهان دارویی و شیلات خبر داد و گفت: طی شش ماه گذشته درخواست راه اندازی ۵۰ هکتار گلخانه در شهرستان دریافت شده و هم‌اکنون در شهرستان نهاوند ۳ هکتار گلخانه فعال وجود دارد که بابت هر هزار متر آن دولت ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌کند.

انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما