تازه های سایت

کد مطلب: 26899
19. ارديبهشت 1395 - 10:17
فروریختن توهم پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات
اعلام همبستگی 181 منتخب مجلس دهم با اصولگرایان/ «امید» هست اما کم است!
البته در همان ایام انتخابات نیز بسیاری معتقد بودند لیست انتخاباتی موسوم به لیست امید، در واقع لیست اصلاح‌طلبان و دولت نخواهد بود. اکنون نیز این پیش‌بینی تحقق پیدا کرده است و امثال کاظم جلالی و علی مطهری که تعداد قابل توجهی از لیست امید را به خود اختصاص داده بودند؛ ساز ناکوکی را با اصلاح‌طلبان می‌نوازند.

به گزارش پایگاه خبری گرو به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ صف‌آرایی اصولگرایان و اصلاح‌طلبان روز گذشته با برگزاری نخستین نشست منتخبان مجلس دهم شکل واقعی‌تری به خود گرفت. در یک طرف این میدان، منتخبان لیست امید یا همان جریان اصلاح‌طلب و دولت، در مسجد سلمان فارسی نهاد ریاست‌جمهوری دور هم جمع شدند تا پس از سخنرانی محمدرضا عارف، کاندیدای این جریان برای ریاست مجلس دهم، درباره اساسنامه فراکسیون امید تصمیم‌گیری کنند و این فراکسیون به شکل رسمی تشکیل شود. در سوی دیگر این میدان و در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی، اصولگرایان نیز نشستی را با سخنرانی علی لاریجانی و آیت‌الله موحدی‌کرمانی برگزار کردند تا عملا هر جریان کاندیدای ریاست خود بر مجلس دهم را معرفی کند.

اما نتیجه این صف‌کشی سیاسی در نهایت با اعلام همبستگی اکثریت منتخبان مجلس دهم با اصولگرایان مشخص شد. بیش از 150 منتخب مجلس دهم در ساختمان قدیم مجلس حضور یافتند تا نشان دهند ذائقه اصولگرایی همچنان تفکر غالب بر بهارستان خواهد بود.

از سوی دیگر نزدیک به 30 نماینده دیگر نیز که نتوانسته بودند در همایش اصولگرایان شرکت کنند؛ با چهره‌های شاخص اصولگرا تماس گرفته و وفاداری و همبستگی خود را با اصولگرایان اعلام کردند؛ 181 نفر. در آن سو، اصلاح‌طلبان و دولتی‌ها با حمایت حداکثری از منابع دولتی، همایش خود را در مسجد سلمان فارسی در نهاد ریاست‌جمهوری برگزار کردند.

با وجود آنکه پیش‌تر، مجید انصاری معاون پارلمانی حسن روحانی گفته بود دولت در انتخابات هیات رئیسه مجلس دهم دخالت نخواهد کرد اما آنها دیروز تمام تلاش خود را برای اعلام حمایت از محمدرضا عارف نشان دادند. هم مجید انصاری، معاون پارلمانی حسن روحانی و هم علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد در همایش اصلاح‌طلبان شرکت کردند. در این میان اما حضور محمدجواد ظریف در همایش اصلاح‌طلبان بسیار قابل تامل بود. با وجود آنکه براساس عرف سیاسی، وزیر امور خارجه باید وجهه ملی و فراجناحی داشته باشد اما محمدجواد ظریف با حضور در همایش اصلاح‌طلبان همه حرف و حدیث‌هایی را که درباره پیگیری مطالبات باندی در حاشیه مذاکرات هسته‌ای مطرح شده بود تقویت کرد.

نکته قابل تامل درباره همایش اصلاح‌طلبان اینکه مسؤولان برگزاری این همایش مانع حضور عکاسان خبرگزاری‌های مطرح در این همایش شدند. از دیگر نکته‌های قابل تامل درباره همایش اصلاح‌طلبان، رفتار علی مطهری بود. او که در این همایش شرکت کرده بود؛ در میانه همایش 6 منتخب دیگر را نیز با خود همراه کرده و عازم همایش اصولگرایان شد.

او که در انتخابات 7 اسفند در لیست اصلاح‌طلبان قرار داشت، درباره این اقدام خود گفت او فراجناحی است و می‌خواهد کاندیدای نایب‌رئیسی مجلس شود. البته کاظم جلالی، یکی دیگر از اعضای لیست امید در تهران نیز دیروز در همایش اصلاح‌طلبان شرکت نکرد. او گفت حامی علی لاریجانی است. این اتفاقات باعث ایجاد یک سرخوردگی گسترده در میان حامیان اصلاح‌طلبان شد.

البته در همان ایام انتخابات نیز بسیاری معتقد بودند لیست انتخاباتی موسوم به لیست امید، در واقع لیست اصلاح‌طلبان و دولت نخواهد بود. اکنون نیز این پیش‌بینی تحقق پیدا کرده است و امثال کاظم جلالی و علی مطهری که تعداد قابل توجهی از لیست امید را به خود اختصاص داده بودند؛ ساز ناکوکی را با اصلاح‌طلبان می‌نوازند.

کاظم جلالی که یکی از نزدیک‌ترین چهره‌های سیاسی در مجلس به لاریجانی است، به صراحت اعلام کرده در اردوگاه علی لاریجانی حضور دارد و او را شایسته ریاست بر مجلس دهم می‌داند. جلالی در پاسخ به اینکه آیا فرم مربوط به لیست امید را امضا کرده یا خیر، خاطرنشان کرد: من فرم لیست امید و هیچ فرم دیگری را امضا نکردم ضمن اینکه این لیست ائتلافی بوده و من هم از ناحیه‌ دوستان اعتدالی معرفی شدم که در این لیست قرار بگیرم.

وی درباره‌ اینکه چه کسی رئیس مجلس دهم خواهد شد نیز تصریح کرد: البته موضع من در این باره روشن است. من در اردوگاه آقای لاریجانی هستم اما معتقدم مجلس باید افکار متعادل و متمدنانه‌ای از خود نشان دهد و از گذشته نیز درس بگیرد.

نماینده‌ مجلس افزود: ریاست مجلس دهم باید بر عهده‌ کسی باشد که در مبارزه با جریان غیرعقلانی، منحرف و مخرب ایستادگی کرده و در این راه از همه‌چیز خود مایه گذاشته و کفایت خود را ثابت کرده است و من معتقدم این فرد کسی جز آقای دکتر لاریجانی نیست، اگرچه قائلم در این مسیر باید با تعامل پیش رفت و از گذشته تجربه آموخت و نباید گذاشت فضا به نفع افراطی‌ها یا منحرفان رقم بخورد.

اما علی مطهری، دیگر عضو لیست امید که به مجلس دهم راه یافته نیز در نشست هم‌اندیشی اصلاح‌طلبان حضور یافت و پس از ساعاتی به نشست هم‌اندیشی اصولگرایان و مستقلان با علی لاریجانی و آیت‌الله موحدی‌کرمانی ملحق شد.

به گزارش فارس، نشست فراکسیون فراگیر منتخبان مجلس دهم شامل منتخبان اصولگرا و مستقل مجلس دهم از حدود ساعت 14 و 30 دقیقه در محل مجلس قدیم آغاز به کار کرد و آیت‌الله موحدی‌کرمانی و علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در این همایش سخنرانی کردند.

در این نشست که با عنوان هم‌اندیشی اصولگرایان برگزار شده بود، جمعی از مستقلان مجلس دهم و منتخبان اصلاح‌طلب این مجلس نیز حضور یافتند.

عزت‌الله یوسفیان‌ملا، منتخب مردم آمل در مجلس دهم نیز در نشست دیروز با حضور در جایگاه سخنرانان، طی سخنانی اظهار داشت: در نشست امروز [دیروز] 154 نفر از منتخبان برگه حضور در جلسه را امضا  کردند و 27 نفر با بنده تماس گرفتند و به صورت تلفنی تمایل خود را  برای حضور در این نشست اعلام کردند که آقایان قومی، شهریاری و احمدی‌لاشکی از جمله این افراد بودند.

علی لاریجانی، رئیس مجلس نهم در این نشست با اشاره به تاریخچه جریان‌های سیاسی بعد از انقلاب گفت:‌ اوایل انقلاب دسته‌بندی سیاسی نبود و همه گروه‌های اصلاح‌طلب، اصولگرا، چپ و راست با یکدیگر یکی و در مقابل جریان مارکسیستی بودند. بعد از آن جریان چپ و راست با سبک و صبغه سیاسی شکل گرفت و بعد از مدتی گروه‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب پدیدار شدند. در همان زمان رنگ‌ها و طیف‌بندی‌های دیگر اضافه شد و مقام معظم رهبری نیز در برهه‌ای فرمودند که مساله من اصلاح‌طلبی و اصولگرایی نیست بلکه انقلابی بودن است. یک زمانی ایشان فرمودند معتقد به اصولگرای اصلاح‌طلبند؛ بنابراین مهم انقلابی بودن و داشتن مسلک انقلابی است و مهم آن است که اساسا روحیه انقلابی داشته باشید. از این رو تقسیم‌بندی‌ها در فضای سیاسی دردی از کشور دوا نمی‌کند و برای مجلس هم مفید نیست. برخی اصرار دارند که سایه این گروه‌های سیاسی بیرون را در مجلس بیندازند؛ حال مگر چقدر از آنها بهره بردیم که سایه آنها را در مجلس بیندازند؟ ما به گروه‌های سیاسی بیرون نیاز نداریم. ما به روحیه واقعی مکتبی انقلابی نیازمندیم که ربطی به این گروه‌های سیاسی بیرونی ندارد.

وی خطاب به منتخبان گفت: شما افراد نخبه هستید، پس چه نیازی به پدربزرگ‌های سیاسی بیرون داریم که به ما چیز یاد بدهند؟ شما افراد بالغ هستید و امروز در صحنه ایران مهم آن است که به این نتیجه برسیم که انقلاب حرکت ریشه‌ای و مبنایی است و روحیه انقلابی لازم است.

اصولگرایی که به نشست نرسید

یکی از غایبان اصلی نشست منتخبان اصولگرای مجلس دهم،  محمدعلی حسین‌زاده، منتخب مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس دهم بود.

وی صبح روز شنبه که برای حضور در همایش فرآیند قانونگذاری، الزامات و راهکارها در حال عزیمت به تهران بود، بر اثر سانحه تصادف در آزادراه
قزوین - زنجان درگذشت.

مراسم تشییع پیکر مرحوم حسین‌زاده امروز یکشنبه‌ با حضور منتخبان مجلس دهم از مقابل مجلس قدیم برگزار می‌شود. پس از پایان مراسم تشییع پیکر مرحوم حسین‌زاده، دومین نشست همایش «فرآیند قانونگذاری، الزامات و راهکارها» با حضور جمعی از مقامات کشوری و لشکری و وزرای دولت برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما