تازه های سایت

کد مطلب: 26720
4. ارديبهشت 1395 - 20:34
عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان گفت: به نظر می‌رسد برخی در آمریکا علاقه دارند که با مسئولین وزارت خارجه ایران مثل ژنرال‌های شکست خورده رفتار کنند و دماغ آن‌ها را به خاک بمالند.

به گزارش پایگاه خبری گرو به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ فؤاد ایزدی، عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان در گفتگو با خبرنگار سیاسی صبح توس، مصادره 2 میلیارد دلار از اموال ایران خلاف هم قوانین بین‌المللی و هم قوانین داخل آمریکا دانست و اظهار داشت: افرادی در دادگاه عالی 6 نفر به نفع این دزدی و 2 نفر هم مخالف رأی دادند.

وی با بیان اینکه این پول بلوکه شده مربوط به 30 سال پیش است و پرونده‌ای که برای مصادره شکل گرفت چند سال در جریان بود، خاطر نشان کرد: کنگره آمریکا قانون گذاشت که پول‌ها را باید به آمریکایی‌ها که ادعا کردند پول‌ها را می‌خواهند باید داده شود.

ایزدی ادامه داد: 2 نفری که در دادگاه عالی آمریکا با این اقدام مخالفت کردند متنی را نوشتند که این اقدام به رویه قضایی در آمریکا ضربه می‌زند به این معنا که اگر بین 2 نفر دعوا شود و یک نفر در کنگره نفوذ داشته باشد و از کنگره یک مصوبه به‌نفع خود می‌گیرد، پس جایگاه قوه قضائیه چه می‌شود.

وی با بیان اینکه خود دولت آمریکا نیز یکی از بانیان اصلی این روند قضایی بوده است، تصریح کرد: این اقدام خلاف قوانین معمول آمریکا است و قوانین بین‌الملل به صورت معمول اجازه نمی‌دهند که اشخاص حقیقی در یک کشوری از دولت کشور دیگری شکایت کنند.

عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان اذعان کرد: خود آمریکایی‌ها روزانه چند صد نفر را به شیوه‌های متنوع در دنیا می‌کشد و نمی‌گذارد که این باب باز شود که افراد بتوانند از دولت آمریکا شکایت کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا اکنون که آقای ظریف در آمریکا است این اتفاق می‌افتد اظهار کرد: به نظر می‌رسد برخی در آمریکا علاقه دارند که با مسئولین وزارت خارجه ایران مثل ژنرال‌های شکست خورده رفتار کنند.

ایزدی بیان داشت: زمانی‌که کشوری در یک جنگ شکست می‌خورد، کشوری که پیروز شده است برای اینکه دماغ طرف مقابل را به خاک بمالد حرکاتی برای آبروریزی انجام می‌دهد و اعلام خبر مصادره 2 میلیارد دلار از اموال ایران در زمانی که وزیر خارجه ایران در آمریکا حضور دارد نیز همین رنگ و بوی را دارد.

وی در ادامه ابراز کرد: به نظر می‌رسد که ریختن آبروی مقامات جمهوری اسلامی در دستور کار مقامات آمریکا است و این خود جای تحلیل دارد که چرا بعد از این همه مذاکره و بعد از این همه امتیازاتی که به‌صورت گسترده گرفته‌اند راضی نیستند و به‌دنبال بردن آبروی طرف مقابل هستند این خود جای سوال دارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه زمانی که مقام معظم رهبری فرمودند که برجام مشکل ساختاری متعددی دارد زمانی که آن 9 بند را به رئیس جمهور مرقوم فرمودند متاسفانه دولت توجه نکرد و نتیجه آن وضعیت فعلی شده است که تناقض در ادبیات دولت وجود دارد، اظهار کرد: حال یک مقام دولتی می‌گوید که برجام خورشید تابان است و یک مقام دیگر دولتی می‌گوید که هیچی از برجام گیر کشور نیامده است.

وی با بیان اینکه دوستان در دولت باید شفاف تر با مردم صحبت کنند و نسبت به تخلفات آمریکا به صورت جدی برخورد کنند، عنوان نمود: اعتراض کلامی تنها کافی نیست و اینکه طرف مقابل 2 میلیارد دلار از پول شما را می‌دزد و آب سنگینی که سال‌ها طول کشیده و تهیه شده است به‌طرف مقابل، تنها برای 8 میلیون دلار می‌دهید، 2میلیارد دلار کجا، 8 میلیون دلار کجا!

ایزدی با بیان اینکه چرا دوستان زمانی که طرف مقابل اصرار دارد به مقامات ایرانی اهانت کند، قدم‌های دیگر را در راستای اجرای برجام بر می‌دارند، خاطر نشان کرد: بر اساس نامه مقام معظم رهبری و مصوبه مجلس اگر طرف مقابل برجام را لغو کرد روند اجرای برجام باید متوقف شود ولی متاسفانه دوستان این کار را انجام نداده‌اند و اگر این را عملی می‌کردند به مراتب وضعیت بهتری داشتیم.

وی در خاتمه گفت: چون این شروط را دولت رعایت نکرد، حال وزیر امور خارجه سیاست خارجه خواهش را پیش رو گرفته است که شما بیایید و آبروی رفته ما را بخرید ولی خواهش در مقابل آمریکا جواب نمی‌دهد.

انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما