تازه های سایت

کد مطلب: 26634
30. فروردين 1395 - 19:18
روزنامه‌های زنجیره‌ای چه چیز را نمی‌خواهند ببینند؛
از بزرگ‌نمایی میکروسکوپی تا کوچک نمایی فتوشاپی!!+ تصاویر
متأسفانه روزنامه‌های زنجیره‌ای که در روز اجرایی شدن برجام با تیترهایی که پایان تحریم‌ها و گشایش اقتصادی (!!) را نوید می‌داد روی دکه روزنامه‌فروشی‌ها رفته بودند، حالا تلاش می‌کنند تا با سانسور سخنان مسئولان متعدد ایرانی و خارجی و یا جهت دادن به آن با تحلیل‌های خود، به قول خود توپ را در زمین منتقدان انداخته و آنان را مقصر جلوه دهند.

به گزارش پایگاه خبری گرو به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بیست و هشتم فروردین‌ماه بود که ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی در مصاحبه‌ای با تلویزیون بلومبرگ گفت که توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 موسوم به برجام، تاکنون «تقریباً هیچ» دستاورد اقتصادی برای تهران در بر نداشته است.

بر همین اساس برخی از روزنامه‌های سراسری کشور در روز گذشته به این مطلب پرداخته و با انعکاس نظرات برخی دیگر از اظهار نظرات در این خصوص از دیگر مسئولانی ایرانی و خارجی به تحلیل‌هایی در خصوص برجام پرداختند.

در این میان روزنامه‌های زنجیره‌ای تلاش کردند تا چراغ خاموش از کنار این سخنان عبور کنند اما تیتر انتخاب‌شده توسط روزنامه‌های منتقد به برجام که برگرفته از سخنان سیف بود برای روزنامه‌های زنجیره‌ای سنگین آمده و در شماره امروز خود تلاش کردند تا اذهان عمومی را از سخنان سیف منحرف کنند و سعی کنند تا دوقطبی موافق و مخالف برجام را در کشور ایجاد و تشدید کنند.

متأسفانه این روزنامه‌ها که در روز اجرایی شدن برجام با تیترهایی که پایان تحریم‌ها و گشایش اقتصادی (!!) را نوید می‌داد روی دکه روزنامه‌فروشی‌ها رفته بودند، حالا تلاش می‌کنند تا با سانسور سخنان مسئولان متعدد ایرانی و خارجی و یا جهت دادن به آن با تحلیل‌های خود، به قول خود توپ را در زمین منتقدان انداخته و آنان را مقصر جلوه دهند.

این روزنامه‌ها انتشار سخنان سیف در خصوص برجام را هجمه رسانه‌های اصولگرا خوانده و تلاش کردند تا این‌گونه القا کنند که برجام با موفقیت تمام به اجرا رسیده و منتشر شدن سخنان رئیس بانک مرکزی تنها یک جنجال جناحی است.

این در حالی است که سخنان سیف، در سه ماهی که از اجرایی شدن برجام می‌گذرد، بارها توسط افراد مختلف در داخل و خارج از کشور مطرح‌شده است و حتی خود آمریکایی‌ها نیز آن را بارها گفته‌اند.

برای مثال اگر بخواهیم به مسئولان داخلی که در روزهای اخیر در این خصوص سخن گفته‌اند اشاره‌کنیم، می‌توانیم سخنان روز گذشته محسن رضایی را بازگو کنیم؛ دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام نوشت: «سوئیفت یعنی همان کانال مبادلات ارزی ظاهراً باز شده، ولی آبی که از آن عبور می‌کند قطره‌چکانی است، درواقع تبادلاتی که پیش‌ازاین با برخی از بانک‌ها از طرق مختلف مقدور بود اکنون از کانال رایج سوئیفت انجام می‌شود. اما بانک‌های بزرگ بین‌المللی همکاری مجدد و فراگیر با ایران را راه‌اندازی نکرده‌اند زیرا دعواهای پشت‌صحنه آن هنوز به پایان نرسیده است و امکان استفاده از باز شدن سوئیفت نمی‌دهند.»

در مورد سخنان مسئولان خارجی نیز می‌توان به آدام زوبین، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا اشاره کرد که گفت: «واشنگتن به ایران اجازه انجام مبادلات موسوم به چرخه دلار را نخواهد داد. ادعاها درباره اینکه ما قصد داریم به ایران اجازه دسترسی به‌نظام مالی آمریکا بدهیم هم نادرست هستند. ما این اجازه را به ایران نخواهیم داد و محدودیت‌های مبادلات چرخه دلار را هم برنخواهیم داشت.» این در حالی است که کارشناسان می‌گویند با توجه به سلطه دلار در مبادلات خارجی، ایران بدون دسترسی محدود به آنچه در اصطلاحات بانکداری «چرخه دلار» (U-Turn) خوانده می‌شود، امکان برخورداری از آثار رفع تحریم‌های هسته‌ای را نخواهد داشت.

وی ادامه می‌دهد: «تا زمان اجرای این تعهدات از سوی تهران، به نفع واشنگتن نیست که در مبادلات تجاری ایران مانع‌تراشی کند. تحریم‌ها، به‌تنهایی هدف نیستند، بلکه ابزارهایی برای رسیدن به هدف هستند. اینکه ایران (درنتیجه برجام) به 150 یا 100 میلیارد دلار پول بادآورده دست پیدا خواهد کرد، نادرست است...آمریکا هشیارانه، تهدیدهای ایران را رصد می‌کند و به مقابله با آن‌ها از طریق تحریم‌ها ادامه خواهد داد. واشنگتن قبلاً در موضوع مقابله با برنامه هسته‌ای ایران، از سیاست تحریم‌ها به‌خوبی استفاده کرده است. واشنگتن تحریم‌های اولیه را علیه ایران حفظ خواهد کرد.»

به‌هرحال تلاش رسانه‌های زنجیره‌ای برای بزک کردن برجام و هجمه علیه منتقدان، بیشتر برای توجیه تیترها و تحلیل‌ها گذشته خودشان به نظر می‌رسد تا دلسوزی برای نظام اقتصادی و سیاسی کشور.

انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما